به گزارش افکارخبر، او که پسری آرام و سر به زیر است و از حاشیه دوری می‌کند، تنها به زبان برزیلی حرف می‌زند و برای حرف زدن با او مجبور شدیم سؤال‌های خود را به زبان انگلیسی به رافائل ویرابی‌پور، مربی بدنساز این تیم بگوییم و او سؤال‌ها را به زبان برزیلی از فرناندو بپرسد. حرف‌های فرناندو را می‌خوانید:

فرناندو، ابتدا خودت را معرفی می‌کنی؟
نام کامل من فرناندو دِخسوس ریبرو است که همه فرناندو صدایم می‌کنند. ۳۱ سال هم سن دارم. ۱۹۲ سانتی متر هستم و تنها ۸۶ کیلوگرم وزن دارم!

پس بدنت خیلی روی فرم است؟
(خنده) بله همین‌طور است.

قبل از حضور در استقلال خوزستان در چه تیم‌هایی بازی می‌کردی؟
از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ و به مدت سه فصل عضو تیم دِکاکسیاس برزیل بودم. بعد از آن هم از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ و به مدت دو فصل در تیم ماکایی کشورم بازی کردم و حالا هم که به ایران آمده‌ام و در خدمت استقلال خوزستان هستم.

قبل از حضور در ایران چه شناختی از کشور ما داشتی؟
هیچ شناختی نداشتم و حتی در اینترنت هم جست‌وجو نکردم تا با شناخت نسبی به ایران بیایم.

یعنی هیچ چیزی در مورد ایران نشنیده بودی؟
واقعیت را بخواهید چیزهای خوبی نشنیده بودم. شنیده بودم در ایران جنگ است و مردم آزادی ندارند و خیلی حرف‌های دیگر که وقتی آمدم، دیدم همه آنها جوسازی بوده و اتفاقاً ایران جای بسیار خوبی برای زندگی است و حالا که از زندگی در کشورتان خیالم راحت است و واقعاً احساس آرامش می‌کنم، قصد دارم زن و بچه‌هایم را هم پیش خودم بیاورم.

اما در این سال‌ها کلی بازیکن برزیلی در فوتبال ایران داشتیم که می‌توانستی از آنها قبل از آمدن وضعیت ایران را بپرسی.
اتفاقاً روزهای آخری که می‌خواستم بیایم، لئوناردو پیمنتا(بازیکن برزیلی پیشین صنعت نفت آبادان و تراکتورسازی) را دیدم و گفتم می‌خواهم به ایران بروم که خیلی خوشحال شد و تأکید کرد حتماً این کار را بکنم و کلی از مردم ایران برایم تعریف کرد. البته قبل از او هم یکی از مربیان برزیلی که ما در محله خودمان در برزیل به او پروفسور می‌گوییم و از تمام دنیا اطلاعاتی دارد، به من خیلی کمک کرد.

چه کمکی؟
او گفت بازی‌های ایران را در جام‌ جهانی‌ برزیل دیده‌ام و کیفیت بالایی داشتند و تأکید کرد وقتی یک مربی بزرگ همچون کارلوس کروش به ایران رفته و هدایت این تیم را برعهده گرفته، حتماً فوتبال خوبی دارند. البته او از لیگ ایران چیزی نمی‌دانست.

حالا از حضور در ایران راضی هستی؟
قطعاً همین‌طور است. واقعاً روزهای خوبی را در ایران سپری کرده‌ام و مردم در همه جا به من لطف داشته‌اند به خصوص خوزستانی‌های عزیز و خونگرم. قبل از اینکه بیایم ترس داشتم که واقعاً در ایران جنگ و دعوا باشد ولی الان می‌بینم تصوری که داشتم از زمین تا آسمان فرق می‌کند و اینجا صلح است و فرهنگ خوبی دارید و کاملاً راضی هستم.

حضور در استقلال خوزستان و کار کردن با ویسی چطور است؟
واقعاً از انتخابی که کرده‌ام، خوشحالم. ویسی مربی خوب و جوانی است که جو خوبی در تیم درست کرده و باور کنید برای هر بازی به خوبی حریف را آنالیز می‌کند و براساس بازی حریف به ما برنامه تمرین می‌دهد که همین موضوع یکی از عوامل موفقیت ما در هفته‌های سپری شده از لیگ بوده است. او همچنین به جوان‌ها به خوبی بها می‌دهد و هدفی را که دنبال می‌کند، در تمرینات به ما القا می‌کند. مسئولان باشگاه هم کاری کرده‌اند که جوی صمیمی و دوستانه در باشگاه و تیم شاهد هستم و به جرأت می‌گویم شاید هیچ تیمی در ایران مثل ما چنین جو خوب و صمیمی را ندارد.

هر چند خیلی زود است ولی تا اینجا کدام تیم‌ها را مدعی دیده‌ای؟
استقلال تهران، سپاهان، فولاد، تراکتور و پرسپولیس تیم‌های خوب و قابل احترامی هستند ولی ما می‌خواهیم شگفتی‌ساز باشیم و مردم خوزستان را خوشحال کنیم. واقعیت این است که اکثر تیم‌های ایرانی شبیه هم بازی می‌کنند و فرق زیادی با هم ندارند ولی به نظرم سپاهان بابرنامه‌تر از بقیه بوده است.

رمز گلری خوب خودت و ثبت ۵ کلین شیت در ۸ هفته چیست؟
قبل از اینکه به استقلال خوزستان بیایم، ناراحت بودم و می‌گفتم خودم که انگلیسی بلد نیستم. حتماً مربی گلرهای این تیم هم برزیلی بلد نیست و کار و کیفیتم به خاطر برقرار نشدن ارتباط صحیح پایین می‌‌آید اما خدا را شکر مربی دروازه‌بان‌های استقلال خوزستان تمریناتی با متد روز دنیا به من می‌دهد و او و تیم که همه در کار دفاعی به هم کمک می‌کنند، باعثشده تا من بتوانم در ۵ بازی دروازه‌ام را بسته نگه دارم. ضمن اینکه خودم هم قبل از هر بازی ۱۵ دقیقه تمرکز می‌کنم و فقط به توپ فکر می‌کنم و با آرامش درون دروازه قرار می‌گیرم تا بتوانم خواسته مربیان را انجام دهم و به تیمم برای نتیجه‌‌گیری کمک کنم.

با کدام یک از برزیلی‌های فوتبال ایران رفیق هستی؟
رابطه خوبی با کارلوس کاردوسو تراکتورسازی دارم و اتفاقاً وقتی برای بازی به تبریز رفته بودیم و اردوی متمرکز داشتیم، با هم بودیم و کلی خوش گذشت.

زن و بچه‌ات چه زمانی به ایران می‌آیند؟
طبق قول و قراری که گذاشته‌ایم، قرار است همسر و سه فرزند پسرم تا یک ماه دیگر به ایران بیایند تا من هم از تنهایی دربیایم و دیگر این‌قدر حوصله‌ام سر نرود!

چرا؟ مگر در اهواز تفریحی نداری؟
من برای کسب درآمد برای خانواده‌ام به ایران آمده‌ام تا فوتبال بازی کنم. برای همین در اوقاتی که بازی یا تمرین نداریم، فقط در منزل می‌مانم و از آپارتمان بیرون نمی‌روم تا خدایی نکرده مشکلی پیش نیاید و واقعاً بعضی وقت‌ها که دو روز استراحت داریم، حوصله‌ام سر می‌رود.

بچه‌های تیم می‌گویند عاشق کباب هستی.
بله. واقعاً غذاهای ایرانی عالی هستند به خصوص کباب که یک چیز دیگر است.

حرف آخر؟
ممنون از روزنامه شما كه با من تماس گرفتيد و اولين مصاحبهام را در ايران انجام داديد. اميدوارم باز هم خوب دروازهباني كنم تا باز هم با هم مصاحبه كنيم!