ظریف: آبان ماه تمام سفرا را فراخوانده‌ایم

به گزارشافکارخبر، محمد جواد ظریف پیش از ظهر امروز در جمع صادر کنندگان نمونه کشور به بهانه روز ملی صادرات حضور یافت که مورد استقبال و تشویق این جمع در سالن اجلاس سران در تهران قرار گرفت.

همچنین سردیس محمد جواد ظریف به عنوان نماد مجاهدت در جمع صادرکنندگان رونمایی شد.

وی با اشاره به اینکه وزارت امور خارجه طی ۳۰ سال گذشته به دلیل شرایط امنیتی ویژه کشور هم و غم خود را بر روی مسائل سیاسی متمرکز کرده است، تصریح کرد: ما در وزارت امور خارجه تعهد می‌کنیم که در حوزه صادرات هرکاری که نیاز باشد، انجام دهیم و در نیمه اول آبان‌ماه سفرای ما از همه کشورها برای تبیین فضای روانی پساتحریم به ایران خواهند آمد.

وی در مورد جزئیات بیشتر حضور سفیران در کشور گفت: یک روز کامل را در کنار تیم اقتصادی دولت به طرح مسائل روز خواهیم گذاشت و جلساتی با اتاق‌های بازرگانی و وزارتخانه‌های اقتصادی برگزار خواهیم کرد، تا ما را راهنمایی کنند که برای توسعه بازارهای صادراتی چه کنیم.

ظریف در مورد شرایط جدیدی که امروز برای کشور به وجود آمده، گفت: شرایط امروز نقطه پایانی برای دوران تلخ سیاه‌نمایی گذشته است، زمانی از ایران چهره‌ای به عنوان تهدید امنیتی ترسیم کرده بودند و برای هر گفت‌وگو، رفت و آمد و کار با ایران هزینه‌های زیادی باید می‌شد.

وی گفت: هراس افکنی از ایران و دشمن انگاری نظام اسلامی مبتنی بر تعالی اسلام را مطرح می‌کردند که امروز این تلاش‌ها رنگ باخته است و ما باید از این شرایط بهترین استفاده را کنیم.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه در دوران تحریم به گونه‌ای کار کرده بودند که ایران نتواند در صحنه‌های بین‌المللی حضور یابد، گفت: بیش از آنکه قانون و مقررات یا تحریم اثرگذار باشد، فضای روانی علیه کشور و مردم ما ایجاد کرده بودند، امروز این فضا در خارج ایران فرو ریخته است.

وزیر امور خارجه اظهار امیدواری کرد که تصمیم گیرندگان برجام را اجرا کنند و اجازه دهند برجام شکل بگیرد، ما باید خودمان باورمان شود که می‌توانیم با کشورهای مهم دنیا مذاکره کنیم و به نتیجه برسیم و امروز وقت بهره‌ برداری است، اگر برجام نمره ۵،۱۰ و ۱۵ دارد، هر نمره‌ای هم که بگیرد، اما اگر از آن استفاده نکنیم و ناامیدی را در مردم تزریق کنیم، یقیناً نمره‌اش صفر خواهد بود.

وی اضافه کرد: باید کمک کنیم تا فضا را تبدیل به واقعیت کنیم و دیگران آنچنان اقتصادشان با ما گره بخورد که نتوانند ما را تحریم کنند.