صدور آرای قضایی علیه آمریکا به ارزش ۵۰ میلیارد دلار

به گزارشافکارخبر،غلامحسین اسماعیلی رئیس کل دادگستری استان تهران پیش از ظهر امروز سه‌شنبه ۲۸ مهرماه در شورای اداری استان تهران که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاندار و معاونین وی در استانداری تهران و به میزبانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در سالن قلم این سازمان برگزار شد، گزارشی از وضعیت فعلی مجموعه تحت مدیریت خود ارائه کرد و گفت: دادگستری کل استان تهران یعنی محاکم تجدیدنظر، محاکم کیفری یک استان، دادگاه‌های انقلاب، دادگاه‌های کیفری دو، دادگاه‌های حقوقی و خانواده، دادگاه‌های اطفال و نوجوانان و دادسرای عمومی و انقلاب تهران که در ۱۵ شهرستان و ۹ بخش وظیفه خدمات‌رسانی به مردم و احقاق حق آنها را انجام می‌دهند.

وی افزود: اگرچه تنها یک ششم پرونده‌های کشور در دادگستری کل استان تهران است، اما از نظر ماهیت، این پرونده‌ها با پرونده‌های سایر استان‌ها بسیار متفاوت است؛ نمونه آنها رسیدگی به پرونده‌های مقامات در کل کشور است. همچنین پرونده‌های ملی و بین‌المللی و پرونده‌های سنگین و پیچیده کشوری و پرونده‌هایی که دارای شکات و ارباب رجوع متعدد و بسیار زیادی است.

رئیس کل دادگستری استان تهران اضافه کرد: ما در مجموعه تحت مدیریت خودمان پرونده‌ای داریم که ۲۸ هزار شاکی دارد. پرونده دیگری هم داریم که ۲۱ هزار شاکی دارد. خوشحالم که اینجا بگویم ما در سال گذشته در قبال حقوق تضییع شده شهروندانمان، ۴۵ پرونده را مورد رسیدگی قرار دادیم و ۵۰ میلیارد دلار رأی علیه آمریکا صادر کردیم.

اسماعیلی گفت: ۱۴۰ پرونده دیگر هم در همین خصوص در حال بررسی داریم تا حتی شهروندانی که از ناحیه رژیم سلطه ستم دیده‌اند، ایفا شود.

وی از گشایش پرونده جدیدی در ارتباط با فاجعه منا در مجموعه دادگستری کل استان تهران خبر داد و گفت: رسیدگی به این موضوع البته زمان خواهد برد اما قطعا پیگیری و به نتیجه رسیدن آن، آثار و برکات فراوانی خواهد داشت.

رئیس کل دادگستری استان تهران در ادامه از مشکلات و کمبود منابع انسانی و زیرساختی در این مجموعه گلایه کرد و گفت: ۶۰ درصد ساختمان‌های دادگستری کل استان تهران استیجاری و امانی است و ۴۰ درصدی هم که ملکی است، اکثراً فرسوده است.

اسماعیلی در ادامه گفت: امروز بیت‌المال از مظلوم‌ترین نهادها و دستگاه‌های حاکمیتی است که برخورد با متجاوزین به حقوق بیت‌المال کاملاً متفاوت است با سایر شهروندان. ما نیازمند این هستیم که در این حوزه‌ها، شناسایی کافی و مستندسازی لازم را داشته باشیم که متاسفانه باید بگویم من این جدیت را در ادارات دولتی استان تهران ندیده‌ام.

وی از امضای قراردادهای به گفته او «غیرحقوقی» و «یکجانبه» در مجموعه‌های تحت مدیریت ادارات دولتی در استان تهران که موجب اتلاف بیش از اندازه وقت و نرسیدن حق به حقدار می‌شود، انتقاد کرد و گفت: این اشکالات زیبنده دستگاه‌های دولتی، اداری و حاکمیتی ما نیست.

رئیس کل دادگستری استان تهران در ادامه با اشاره به هشدارهای مقام معظم رهبری نسبت به نفوذ دشمن بعد از توافق هسته‌ای اخیر، گفت: مقام معظم رهبری اشاره فرمودند که دوره، دوره نفوذ دشمن است؛ در قالب خبرنگار، تاجر و گردشگر، جاسوسانی دارند وارد کشور می‌شوند و اطلاعات جمع می‌کنند. این‌گونه نباشد که به بهانه مقابله با افراطی‌گری، نیروهای حزب‌اللهی از ادارات حزب شوند. نباید این‌گونه باشد که «جیسون رضائیان» در مهمترین مراکز حساس ما به عنوان خبرنگار حضور پیدا کند، ما می‌دانیم که او چه کارهایی کرده است.

اسماعیلی در ادامه با اشاره به در پیش بودن انتخابات مجلس در اسفند امسال خطاب به مدیران اداری استان تهران، گفت: مواظب سوءاستفاده از بیتالمال در فعالیتهای انتخاباتی باشید و باید دست به دست هم بدهیم تا کمترین تخلفات انتخاباتی ایجاد نشود. دوستان زیادی اینجا هستند که من را میشناسند و میدانند که حقیر، در مقابل تخلفات اهل اغماض نیست.