رویاهای برباد رفته سلطان ترک

به گزارشافکارخبر،اوغلو به شبکه تلویزیونی " اهابر " گفت: این پهپاد بر فراز حریم هوایی ترکیه در مرز با سوریه منهدم شد.

اوغلو خاطرنشان کرد: مسکو به آنکارا گفته است که پهپاد متعلق به روسیه نیست لذا ممکن است که متعلق به نیروهای دولتی سوریه یا یگان های وابسته به حزب اتحادیه دموکراتیک کرد یا نیروهای دیگر باشد.

نخست وزیر ترکیه تصریح کرد که سرنگونی پهپاد تاثیر بازدارندگی داشته است.

وی ابراز امیدواری کرد که روسیه بعد از نقض حریم هوایی ترکیه در گذشته جنبه احتیاط را رعایت کند.

سایت روسیا الیوم در این باره نوشت: این اولین باری نیست که آنکارا هواپیماهایی را که به حریم هوایی ترکیه نزدیک می شوند، تهدید می کند. ترکیه دو هواپیمای سوری را در طول سه سال گذشته سرنگون کرد زیرا به مسافت کمتر از پنج کیلومتری مرزهایش رسیده بود.

روسیا الیوم افزود: " این سومین هواپیمای مجهول الهویه اوغلو " است که خلبانان دلاور ترک آن را منهدم می کنند؛ اما این هواپیما(بدون سرنشین) چیزی بیشتر از " یک گنجشگ " نیست که نخست وزیر ترکیه وعده داد اگر به حریم هوایی کشورش تجاوز کند، با آن مقابله خواهد کرد.

این سایت روسی ادامه داد: مساله درخصوص هواپیماهای نظامی روسیه فرق می کند. آنکارا جرات نکرده است که تهدیدهای خود را عملی کند. جنگنده های روس دوبار حریم هوایی ترکیه را نقض کردند؛ امری که باعثشد تا رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه، دست به دامن ناتو شود و ابراز امیدواری کرد که مسکو نقض حریم هوایی ترکیه را تکرار نکند و از بمباران مواضع به اصطلاح مخالفان میانه روی سوری در مرز خودداری کند.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به سرعت به این اظهارات پاسخ داد و با تمسخر گفت: روسیه آماده تماس با ارتش آزاد در سوریه است؛ اگر اصلا چنین چیزی وجود داشته باشد. این امر بعد از پنج سال از شعار اردوغان برای کناره گیری بشار اسد رییس جمهوری سوریه و قصدش برای اقامه نماز در مسجد اموی در دمشق صورت می گیرد.

موضع " سلطان " ترک که چشم به برپایی جدید خلافات عثمانی دوخته است، در آن زمان – بعد از موج های بهار عربی و سرنگونی رژیم ها در تونس، مصر و لیبی - منطقی و مفهوم بود به گونه ای که اردوغان گمان کرد که این سناریو در سوریه تکرار خواهد شد لذا مرزهایش را در سال ۲۰۱۲ میلادی به روی آوارگان سوری گشود و معتقد بود که اقامت آنها در کشورش زیاد طول نخواهد کشید، بویژه که کشورهای عرب حوزه خلیج فارس از اقامت آنها حمایت مالی خواهند کرد.

روسیا الیوم ادامه داد: اما بحران به درازا کشید و درگیری در سوریه از یک به اصطلاح " انقلاب علیه دیکتاتوری " به یک درگیری طولانی مدت با بازی گروههای تروریستی بین المللی و داعش تبدیل شد و امید و آرزوهای اردوغان برای سرنگونی نظام بشار اسد برباد رفت. این درحالی است که شرکای ائتلاف مخالفت بشار اسد بعد از گذشت پنج سال تا این لحظه تمایل ندارند که به شکست و فروپاشی نقشه ها و طرح های خود اذعان کنند. اما مسکو با حمایت از نظام سوریه بزرگترین کابوس را برای اردوغان رقم زد که رویاها و طرحهایش در سوریه به چند کیلومتر در مرز با این کشور محدود شد. رییس جمهوری روسیه تا پایان به عملیات نظامی هوایی در سوریه ادامه می دهد تا اردوغان خلیفه عثمانی جدیدی نشود؛ پس خود را برای شنیدن تهدیدهای مداوم ترکیه برای سرنگون کردن جنگنده های روس آماده کنید.