دولت تکلیف ثبات نرخ ارز را روشن کند

به گزارشافکارخبر، محسن جلال‌پور امروز در مراسم روز ملی صادرات که با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، اظهار داشت: نگاه به صادرات یک نگاه بلندمدت است و اگر چه در روز ملی صادرات همه صادرکنندگان توقع دارند، مسائل و مشکلات صادرات را مطرح کنند، اما باید نگاهی پایدار به حل مسائل صادراتی داشت.

وی با اشاره به شرایط بین المللی کشور در ماه‌های گذشته اشاره کرد و گفت: تنها راه‌حل مشکلات، رقابتی کردن فضای کسب و کار و خروج دولت از تصدی‌گری است، ضمن اینکه برخی از اجبارها در اقتصاد باید به سمت اقتصاد آزاد هدایت شود.

رئیس پارلمان بخش خصوصی خواستار تسریع در الحاق ایران به سازمان جهانی تجارت شد و گفت: در این مسیر برخی از مشکلات پیش‌رو را باید حل کرد، در عین حال ایجاد فضای مناسب و رفع مشکلاتی که بر اثر برخی تحریم‌ها به وجود آمده، باید مدنظر قرار گیرد، به این معنا که وقتی در بحثقیمت ارز، تعزیرات و قیمت‌گذاری کالا ورود می‌کنیم، مجبوریم برای پوشش این ضرر و زیان‌ها تمهیداتی را از دولت انتظار داشته باشیم، در حالی که اگر در یک فضای رقابتی گام برداریم، بار زیادی از دوش دولت برداشته می‌شود.

جلال‌پور تاکید کرد: برنامه پیش‌بینی قیمت ارز باید تحت یک ایده و برنامه به صادرکنندگان ارائه شود، به نحوی که یک صادرکننده بداند، در دو سال آتی سیاست ارزی کشور چه خواهد بود.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران خاطرنشان کرد: دولت باید به صراحت بگوید، آیا همچنان پای‌بند به تعیین نرخ ارز براساس مابه‌التفاوت تورم داخلی و خارجی است، یا اینکه سیاست دیگری را در پیش می‌گیرد؟

به گفته جلال‌پور دولت باید تکلیف صادرکنندگان در نرخ ارز را مشخص کرده و به صراحت بگوید ورودی به بازار ارز که مداخله‌گرایانه بوده و تنش ایجاد می‌کند، نخواهد داشت.

وی این را هم گفت که دولت باید مشخص کند، در آینده پیش‌رو در تعرفه، نرخ‌گذاری و نیز قیمت ارز چه برنامه‌ای دارد و آیا این برنامه می‌تواند منجر به توسعه صادرات شود؟

جلال‌پور به مساله تامین نقدینگی هم اشاره کرد و افزود: امروز یکی از الزامات جدی توسعه صادرات تامین نقدینگی است و بنابراین باید در اجرای بسته سیاست‌های رشد اقتصادی، توجه ویژه‌ای را به این موضوع معطوف کرد.

جلال‌پور گفت: البته ما قائل به پرداخت جوایز نقدی صادراتی نیستیم و بیشتر اعطای مشوق‌های صادراتی را پیگیری می‌کنیم.