تصمیمات جدید برای نجات دریاچه ارومیه

به گزارشافکارخبر، حمید چیت چیان در نخستین نشست شورای هماهنگی حوضه آبریز دریاچه ارومیه با بیان اینکه از هیچ تلاشی برای احیای دریاچه ارومیه کوتاهی نخواهیم کرد، گفت: در خصوص دریاچه ارومیه با شرایط سختی روبرو هستیم و دولت تصمیم گرفته است کارگروهی را برای این کار سازماندهی کند.

وزیر نیرو اظهارداشت: این جلسه با موضوع ارائه برنامه عملیاتی مصوبه کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه مبنی بر رهاسازی آب از سدهای بهره‌برداری حوضه آبریز دریاچه ارومیه در سال آبی ۹۵-۱۳۹۴ تشکیل شده و نمایندگانی از وزارت نیرو، وزارت کشور، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت از محیط زیست، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، وزارت صنایع، استانداران استان های حوضه مربوطه و نمایندگان کشاورزان هر استان در این شورا حضور دارند.

چیت‌چیان در خصوص تفاوت دریاچه ارومیه با سایر حوضه‌های آبریز بیان داشت: هم اکنون بخش قابل توجهی از وظایف شورای هماهنگی حوضه آبریز توسط همان کارگروه در حال اجرا است.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه بخشی از وظایف شورا توسط کارگروه احیای دریاچه ارومیه انجام می‌شود، تشکیل جلسات مداوم توسط شورای حوضه آبریز ضروری نخواهد بود.

وی با بیان اینکه برای سال آبی ۹۵-۹۴ چگونگی رهاسازی آب از سدهای واقع در حوضه دریاچه را مشخص می کنیم، افزود: برای هماهنگی لازم، روشن شدن وضعیت و اینکه به چه میزان، از کدام سد، در چه زمانی بایستی رهاسازی انجام شود تا اهدافی که در ستاد احیای دریاچه ارومیه ترسیم شده تحقق یابد، از مفاد جلسه شورای احیای دریاچه ارومیه است و تصمیم گیری های لازم در این خصوص اتخاذ و اجرایی می شود.