واشنگتن از مکتوب شدن «وضعیت فعلی» حرم‌الشریف حمایت نمی‌کند

به گزارش افکارخبر، «جان کربی»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران به سئوالات آنها درباره موضوعات مختلف پاسخ داد.

«کربی» درباره تنش‌های این روزهای سرزمین‌های اشغالی فلسطین گفت که واشنگتن، همانند گذشته خواستار حفظ وضعیت موجود در «حرم‌‌الشریف» است.

او به سوال خبرنگار آسوشیتدپرس مبنی بر اینکه آیا واشنگتن از مکتوب شدن جزئیات این «وضعیت موجود» که می‌تواند شرایط را مشخص کند، حمایت می‌کند یا خیر، پاسخ منفی داد.

خبرنگار «آسوشیتدپرس» با یادآوری اظهارات «جان کری»، وزیر خارجه آمریکا که خواستار شفافیت در حوادثمیدانی منجر به تنش در فلسطین اشغالی شده بود بر اهمیت تألیف سندی که بتواند با مشخص کردن دستورالعمل‌ها، موارد تخطی طرفین از قوانین را مشخص کند، تأکید کرد. وی سپس تصریح کرد افزایش بازدید یهودی‌ها از اماکن مقدس در «حرم‌الشریف» است که به تغییر وضعیت موجود شده است.

«جان کربی» در پاسخ گفت: «کری مکتوب کردن وضعیت موجود را ضروری نمی‌بیند.»

محوطه موسوم به «حرم‌الشریف» واقع در بخش شرقی بیت‌المقدس شامل اماکن مقدسی برای مسلمانان، یهودیان و مسیحیان است.

محوطه «حرم الشریف» شامل «قبة الصخره»، «قبة السلسله» و «مسجد الاقصی» است که از آن به عنوان سومین مکان مقدس مسلمانان پس از اماکن مذهبی مکه و مدینه نام برده می‌شود.

منظور از «وضعیت موجود» در «حرم‌الشریف» شرایط قبل از طرح تقسیم زمانی و مکانی این مکان مقدس، از سوی رژیم صهیونیستی است.

«جان کربی»، در ادامه در پاسخ به سوالی درباره موضع دولت آمریکا به اظهارات امروز، موشه یعلون، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی که خواستار ادامه شهرک‌سازی‌ها شده بود گفت که واشنگتن این شهرک‌سازی‌ها را غیرقانونی می‌داند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه درباره تحولات سوریه و حملات هوایی مسکو در این کشور علیه گروه‌های تروریستی هم اظهار نظر کرد.

وی درباره یادداشت تفاهمی که امروز میان مسکو و واشنگتن امضا شد گفت که این توافق، معاهده همکاری یا هماهنگی با طرف روس درباره تحولات سوریه نبوده است.

«کربی» همچنین با تأکید بر اینکه یادداشت تفاهم مذکور را نباید به منزله توافق دو کشور بر سر فرایند انتقال سیاسی در سوریه تعبیر کرد گفت که این سند، تنها برای اطمینان از ایمنی پروازهای دو کشور بر سر سوریه بوده است.

روسیه، از سه هفته پیش حمله به مواضع گروه‌های تروریستی را در سوریه آغاز کرده - جایی که ائتلافی متشکل از کشورهای غربی و عربی به رهبری آمریکا از یک سال پیش در حال انجام عملیات ضد داعش است اما موفقیتی در عقب راندان این گروه نداشته است.

مسکو منتقد حملات این ائتلاف است و می‌گوید واشنگتن در طول یک‌ سال گذشته تنها وانمود کرده مواضع تروریست‌ها را بمباران کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پایان این کنفرانس خبری تصریح کرد ساز و کارهای فرایند انتقال سیاسی در سوریه هنوز مشخص نشدهاند و ای انجام این مهم به زمان نیاز دارد.