به گزارشافکارخبر، وضعیت اقتصادی کشور یونان ومعضلات اقتصادی اتحادیه اروپا وکاهش ارزش یورو و تشدید فضای بدبینانه نسبت به چشم انداز اقتصاد چین و اقتصاد جهانی قرار گرفت. احمد مرادعلیزاده مدیرعامل شرکت ملی مس ٬ در پاسخ به این پرسش که میزان صادرات مس در سال گذشته چقدر بوده و به چه کشورهایی صورت گرفته و در ۶ ماهه نخست سال ۹۴ پیش بینی چقدر بوده است؟ گفت: میزان صادرات مس در سال ۱۳۹۳،۲۰۳ هزار تن به ارزش ۱۷.۰۱۰ میلیارد ریال بوده و پیش بینی شرکت ملی مس برای صادرات در شش ماهه اول امسال ۱۱۰ هزار تن به ارزش ۶۸۰۴ میلیارد ریال است.


وی ادامه داد: محصولات صادراتی شرکت ملی صنایع مس ایران کاتد، کنسانتره، ته پاتیل، مفتول و … است که در مجموع صادرات سال ۱۳۹۳ شرکت حدود ۲۰۳ هزار تن بوده است و درآمد کل شرکت از فروش داخلی وخارجی مبلغ ۴۷۷۷ میلیارد تومان بوده است.


مرادعلیزاده افزود: همچنین شرکت مس در سال ۱۳۹۳ در زمینه صادرات اقدامات مهمی انجام داده است که عبارتند از؛ صادرات حدود ۱۵۰ هزار تن کنسانتره به کشور چین، انعقاد قرارداد بلند مدت صادرات به صورت مستقیم به مصرف کنندگان در کشور چین(شرکت JXCC)، صادرات حدود ۴۲ هزار تن مس کاتد به کشور ترکیه، صادرات حدود ۸ هزار تن کاتد به کشور امارات متحده و صادرات مستقیم مس کاتد به کشور هند بوده است.


وی ادامه داد: در چنین شرایطی قیمت جهانی مس از ۷۹۵۰ دلار به ازای هر تن در سال ۲۰۱۲ به میانگین قیمت ۵۷۰۷ دلار در سال ۲۰۱۵ رسید.


وی با شااره به تغییرات قیمت مس طی سالهای ۲۰۱۵-۲۰۱۲ گفت: در سال ۲۰۱۲ بهای هر تن مس ۷۹۵۰ دلار، در سال ۲۰۱۳ به قیمت ۷۳۲۶ دلار، در سال ۲۰۱۴ به قیمت ۶۸۶۰ دلار و در سال ۲۰۱۵ قیمت آن به ۵۷۰۷ دلار رسید.


مرادعلیزاده تصریح کرد: با توجه به اینکه در شرایط فعلی روند کاهش قیمت مس که از یک سو با کاهش عرضه در برخی معادن بزرگ دنیا در آمریکای جنوبی و آفریقا حمایت می شود و از سوی دیگر ضعف در داده های اقتصادی در چین به عنوان بزرگ ترین مصرف کننده مس در جهان موجب می شود که قیمت مس درسطوح پائین خود قرار گیرد. بنا براین در خصوص ارزیابی قیمت جهانی مس باید گفت پیش بینی های موجود در خصوص کندی رشد اقتصادی چین که در حال حاضر مصرف نیمی از کل تولید دنیا دارا است و مهم ترین عامل تاثیرگذار در بازار است، باعثشده اکثر تحلیل گران انتظار افزایش قیمت ها را در شرایط فعلی نداشته باشند.


وی تصریح کرد: موسسه گلدمن ساچز، از جمله موسساتی است که نه تنها انتظار افزایش قیمت ها را ندارد بلکه معتقد است که هنوز زمینه برای افت قیمت مس به سطح ۴ هزار و ۸۰۰ دلار بر تن وجود دارد و پیش بینی می کند قیمت ها حتی به سطح ۴ هزار و ۵۰۰ دلار بر تن در اواخر سال جاری برسد. به اعتقاد این مؤسسه، بازار مس در سال ۲۰۱۶ حدود ۵۳۰ هزار تن مازاد خواهد داشت که به ۶۷۵ هزار تن در سال ۲۰۱۹ خواهد رسید.

مدیر عامل شرکت ملی مس خاطر نشان کرد: در مقابل بعضی از موسسات هستند که نسبت به آینده قیمت مس ابراز امیدواری می کنند و پیش بینی می کنند که قیمت مس تا پایان سال جاری افزایش خواهد یافت. موسسه Capital Economics از این نظر خوش بینانه حمایت می کند و معتقد است قیمت مس تا اواخر سال جاری، به دلیل وقفه ها و کاهش تولید در بخش معدن، رشد قابل ملاحظه ای خواهد داشت. این موسسه اعتقاد دارد قیمت مس در اواخر سال جاری به ۶ هزار و ۲۵۰ دلار بر تن و در سال ۲۰۱۶ به سطح ۷ هزار دلار بر تن برسد.