رئيس شوراي سياستگذاري ائمه عدم دعوت از منتقدان دولت در اجلاس ائمه جمعه را کاملا طبیعی دانست و گفت: براي چه بايد منتقدان دولت را دعوت ميكرديم؟ مگر بحث علمي داشتيم؟ اجلاس ائمه جمعه محل مجادله و مناظره نيست كه بخواهيم از منتقدان دولت دعوت كنيم كه بيايند و سياستهاي دولت را به چالش بكشند.

به گزارش فردا حجت الاسلام سید رضا تقوی، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در گفتگو با تهران امروز گلایه‌هایی را از کسانی که می‌خواهند تریبون نماز جمعه سیاسی شود، مطرح کرد.

او خطاب به منتقدان دولت گفت که جایی در اجلاس‌های ائمه جمعه نخواهند داشت و برای رسیدن به مقاصد سیاسی خود چشم به چنین اجلاس‌هایی نداشته باشند. تقوی تداوم برخی تصورات مبنی بر نزدیکی تریبون نمازجمعه به یک جناح را می‌پذیرد اما می‌گوید که تصور اشتباهی است و باید اصلاح شود چراکه این جناح‌ها هستند که سیاست‌های خود را به نهاد نمازجمعه نزدیک می‌کنند و تریبون نمازجمعه مستقل از تمام سیاسی‌کاری‌هاست.

حضور تعداد زیادی از دولتمردان و همچنین سران سه قوا در بیست و یکمین اجلاس ائمه جمعه سراسر کشور تاکنون سابقه نداشته است. چه موضوعی سبب شد تا مقامات دولتی توجه بیشتری نسبت به قبل به این اجلاس داشته باشند. آیا شرایط سیاسی روز، تاثیری در این استقبال داشت؟

همان طور که اشاره کردید، استقبال بسیار خوبی از اجلاس سال جاری شد و بحث‌هایی مطرح گردید که بسیار مفید بود و در اجلاس‌های گذشته شاهد این موارد نبودیم. بحث‌هایی که در این اجلاس مطرح شد، بسیار جامع بود و بحث‌هایی گفته شد که ائمه جمعه باید از آنها اطلاع داشته باشند.

بیشترین بحث‌ها در کدام حوزه بود؟

این اجلاس دارای بخش‌های زیادی بود. به عنوان مثال وزیر محترم اقتصاد و معاونان و کارشناسان این وزارتخانه در ارتباط با هدفمند کردن یارانه‌ها، تحولات اقتصادی روز، مالیات بر ارزش افزوده، تورم و… صحبت کردند که البته بخش پرسش و پاسخ هم نشاط مضاعفی به این بخش داد.

بسیاری از ائمه جمعه طی ماه‌های اخیر نقدهایی را به مسائل فرهنگی کشور وارد دانستند. آیا به این بخش و انتقادات هم توجه شد؟

توجه ویژه‌ای شد. وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در اجلاس، مسائل فرهنگی کشور را برای ائمه جمعه تشریح کردند و به سوالات و ابهامات آنها پاسخ دادند. ائمه جمعه در مورد نشریات، سینما، هنر و توجه به قرآن کریم و… سوالاتی را با وزیر ارشاد مطرح کردند و ایشان هم تا جایی که وقت اجازه داد، به این سوالات پاسخ گفتند. وزیر ارشاد اطلاعاتی هم در اختیار ائمه جمعه قرار دادند که بسیار می‌تواند مفید باشد. وزیر کشور حول مسائل اجتماعی مسائل خوبی را مطرح کردند و در بعد مسائل امنیتی، وزیر اطلاعات و تیم اطلاعات دولت مسائل مهمی را با ائمه جمعه در میان گذاشتند که یکی از مهم‌ترین این موارد، اطلاع‌رسانی در مورد فرقه‌هایی بود که تنها پوشش دینی دارند و هیچ کار مذهبی‌ای انجام نمی‌‌دهند. وزارت اطلاعات نسبت به این فرقه‌ها و گروهها بسیار حساس است لذا آنها را به ائمه جمعه معرفی کرد و اطلاع رسانی نمود. بسیاری از ائمه جمعه از مسائلی که وزرا در اختیارشان قرار دادند، اطلاعی نداشتند و پس از اجلاس عنوان می‌داشتند که کاش وقت آن بیشتر بود.

تمام سخنرانانی که جناب‌عالی به آنها اشاره کردید، از دولتمردان بودند. این در حالی است که برخی معتقد هستند جای منتقدان دولت برای ابراز دیدگاه‌هایشان در این اجلاس خالی بود. نظر خودتان چیست؟ آیا شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه نهادی دولتی است که تنها دولتمردان به آن دعوت داشتند؟

برای چه باید منتقدان دولت را دعوت می‌کردیم؟ مگر بحثعلمی داشتیم؟ اجلاس ائمه جمعه محل مجادله و مناظره نیست که بخواهیم از منتقدان دولت دعوت کنیم که بیایند و سیاست‌های دولت را به چالش بکشند. اگر قرار باشد نقدی صورت گیرد، ائمه جمعه بزرگ‌ترین نقدها را می‌کنند. ما نمی‌خواهیم تبدیل به یک جریان سیاسی شویم که درگیری‌های سیاسی داشته باشیم. شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه نباید تبدیل به جریانی سیاسی شود چرا که مشکلاتی خواهد داشت.

به هرحال افرادی که به عدم حضور منتقدان دولت در این اجلاس انتقاد داشتند، بر این نظریه بودند که شاید شنیدن نظریات آنها هم بتواند کمکی به ائمه جمعه باشد.

اجلاس ما یک جلسه کاری بود و برنامه ائمه جمعه هم رهبری و هدایت مردم است پس باید مسئولان در این اجلاس حضور داشته باشند تا بتوانند اطلاعات صحیح و درست را به مردم بدهند. من نمی‌دانم برخی چه اصراری دارند که منتقدان دولت هم در این اجلاس سخنرانی کنند. اکنون دولتی بر سر کار است که ما به عنوان مثال از وزیر اقتصاد آن دعوت کردیم تا بگوید برای محرومان چه کرده است یا طرح تحول اقتصادی قرار است به چه نحوی اجرا شود. ما نمی‌خواهیم بگوییم که کار دولت غلط است یا درست بلکه تنها می‌خواهیم نیروهای خودمان را توجیه کنیم.

پس منتقدان دولت به لحاظ ماهیت اجلاس ائمه جمعه، باید توقع حضور در آن را داشته باشند. اینطور نیست؟

ما جلسه بحثو بررسی و نقد نداریم که بخواهیم موضوعات را چالشی کنیم. در دولتهای قبل هم این وضعیت نبود. ما مخالفان دولت را به اجلاس ائمه جمعه دعوت نمی‌کنیم و اگر کسی هم از آنها بیاید… اگر افرادی دنبال کار سیاسی هستند، به مراسم‌های دیگر بروند. برخی توقع دارند نهاد نماز جمعه باشگاه سیاسی شود و در آن به مجادله مشغول باشیم که بعد، به سوژه‌ای برای خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها تبدیل شود. آنها باید بدانند که روند ما این نبوده و نخواهد بود. کشور اکنون در شرایطی نیست که جدل‌ها را آغاز کنیم و بخواهیم علیه همدیگر حرف بزنیم. حضور منتقدان دولت در نشست‌های کارشناسی و تخصصی که قرار است تصمیمی گرفته شود، بسیار خوب است اما چرا باید در اجلاس ائمه جمعه حضور داشته باشند؟ مگر سپاه پاسداران یا بانک‌ها و سایر ادارات برای خودشان اجلاس برگزار نمی‌کنند، آیا باید از همه دعوت کنند؟ بحث‌های اجلاس ائمه جمعه درون تشکیلاتی بود.

پس معتقدید ائمه جمعه، خودشان بزرگ‌ترین نقدکنندگان هستند و نیازی به حضور منتقدان دیگر نیست. این‌طور است؟

دقیقا همینطور است. اگر نقدی باشد خودشان مطرح می‌کنند و سوال می‌پرسند. ائمه محترم جمعه افرادی هستند که در اکثر زمینه‌ها دارای آگاهی هستند. مدرس حوزه و دانشگاه و اهل مطالعه و دارای تالیفات هستند. سیاسی‌کاری در مجموعه ائمه جمعه جایی ندارد.

راستی چرا آقای هاشمی که در اجلاس قبلی سخنرانی کردند، در این اجلاس حضور نداشتند؟

در سوالات قبلی‌تان، جواب این سوال را هم دادم. مرور کنید که من چه گفتم.

در بند ۴ قطعنامه بیست و یکمین بر وحدت و همدلی که بارها از سوی مقام معظم رهبری هم بدان تاکید شده است، اشاره شده. آیا در اجلاس بیست‌و‌یکم راهکارهایی برای افزایش این همدلی و وحدت ارائه شد؟

نه. راهکاری ارائه نشد چراکه وحدت بخشی سیاست ائمه جمعه است و همه باید در این مسیر حرکت کنند. البته گاهی پیش می‌آید که یک جناح با سیاست‌های ائمه جمعه نزدیک‌تر است. در کل کشور ۶۵۰ امام جمعه حضور دارند که همین مشی را دنبال می‌کنند. نهاد نمازجمعه نباید سیاسی باشد و خطی عمل کند بلکه سیاست‌ها همان سیاست‌های مقام معظم رهبری است که در مقیاس کوچک تر از سوی ائمه جمعه بیان می‌شود.

شما به این مسئله اشاره کردید که برخی تصور می‌کنند نهاد نماز جمعه به یک جناح نزدیک است. آیا برای رفع آن تلاش کرده‌اید؟

درست می‌گویید. شاید باید تلاش بیشتری برای تغییر این نگاه انجام می‌شد. باید جا بیفتد که ما به یک جناح سیاسی نزدیک نیستیم بلکه آنها هستند که سیاست‌هایشان به ما نزدیک است. متاسفانه برخی فکر می‌کنند ما جز یک جناح هستیم اما ما کار خودمان را می‌کنیم و زمانی یک جناح به ما نزدیک و زمانی از ما دور می‌شود. نهاد نماز جمعه منهای جناح‌هاست.

یکی از فرمایشات و تاکیدات مقام معظم رهبری بر جذب حداکثری و دفع حداقلی است. ائمه محترم جمعه در اجرای این فرمایش رهبری چه وظیفه‌ای دارند؟

ائمه جمعه تابع فرمايشات و سياستهاي مقام معظم رهبري هستند لذا جذب حداكثري و دفع حداقلي را همواره توصيه ميكنند. بهعنوان مثال عقايد اهل سنت براي ما محترم است لذا اگر يكي از ائمه جمعه بخواهد از تريبون جمعه به مقدسات سنن ديگر توهين كند، ما برخورد ميكنيم.