رقم بدهی زنجانی و حق الوکاله‌اش چند صفر دارند؟

به گزارشافکارخبر،این پرونده از لحاظ قانونی محدودیت‌هایی را برای طرفین دعوا تعریف کرده و این محذوریت‌‌ها و محدودیت‌ها باعثشده تا اطلاعات این پرونده به شیوه‌ی قطره چکانی به بیرون درز کرده و رسانه‌ها را برای بازخوانی این پرونده و دستیابی به اطلاعات آن دچار مشکل ساخته است که باشگاه خبرنگاران جوان طی مصاحبه‌ای با وکیل متهم بزرگ نفتی جزییاتی جدید را از این پرونده فاش کرد.

چی شد که بابک زنجانی گرفتار شد؟


وکیل متهم نفتی: زمانی که کشور با تحریم‌های غیرقانونی دول غربی روبه‌رو شد در واقع در برخی زمینه‌ها از جمله در زمینه فروش نفت دچار مشکلات جدی شد، به این معنی که دیگر قدرت صادرات نفت را به غیر از برخی از کشورهای محدود و معدود، به سایر کشورها نداشتیم و حتی دیگر در این شرایط قدرت انتقال پول را هم نداشتیم. عدم قدرت انتقال پول به این دلیل بود که تمام سیستم‌های بانکی و سوئیفت های بانکی مسدود شده و کشور از لحاظ پولی و بانکی دچار یک سری تحریم‌های اساسی شده بود.

- در این شرایط تحریم حتی برای نقل و انتقال نفت به سایر کشورها نیز دچار مشکل شده تا حدی که دیگر هیچ شرکت بیمه معتبری کشتی‌ها و نفت‌کش‌های ما را بیمه نمی‌کردند و این‌ها همگی جزو محدودیت‌های آن زمان است.

- مدت زمان همکاری بابک زنجانی با شرکت نفت از خرداد سال ۹۲ تا دی ماه همان سال بوده است. یعنی چیزی حدود ۶ تا ۷ ماه این همکاری صورت گرفته است که طی آن تمامی اموال و دارایی‌های ایشان و به خصوص آنچه که امروز در داخل ایران وجود دارد همگی مربوط به قبل از همکاری وی با شرکت نفت بوده است.

آیا بابک زنجانی در زندان از امکانات ‌VIP استفاده می‌کند؟ / وکیل میلیاردر نفتی چقدر دستمزد می‌گیرد؟ / بررسی نقش خواهر زنجانی در پرونده

چگونه همه متوجه ماجرای اختلاس بابک زنجانی شدند؟


وکیل متهم نفتی: تمامی اتفاقات در این پرونده از همکاری دو شرکت خارجی که یک شرکت خارجی وابسته به شرکت نفت و دیگری شرکت خارجی وابسته به بابک زنجانی است، شروع می‌شود. یک معامله نفتی بین این دو شرکت توسط بابک زنجانی شکل می‌گیرد تا از طریق آن نقل و انتقال نفتی انجام شود، اما در این بین به علت برخی تحریم‌ها در انتقال و برگشت پول‌ها دچار مشکل می‌شویم، بابک زنجانی بعد از تحریم در انتقال و بازگشت پول‌های حاصل از نفت در قالب یک قرارداد حقوقی ضامن برگشت پول‌های بلوکه شده از یک بانک خارجی می‌شود.

چرا میلیاردر نفتی مورد تعقیب قرار گرفت؟


وکیل متهم نفتی: یقیناً دستگاه قضایی بر اساس قوانین، مقررات و موازین مدون خود به درستی به وظیفه خود عمل کرده و در این زمینه فعالیت می‌کند. عده‌ای از افراد، خارج از دستگاه قضایی هستند که موکل من را در معرض آماج حملات قرار داده و شاید عده‌ای هم از سر صدق و اخلاص و برای کشف واقعیت این کار را می‌کنند. در واقع برخی از حمله کنندگان به بابک زنجانی واقعاً دغدغه حفظ و استیفای حقوق بیت المال را داشته و این مسأله قابل درک است.

آیا بابک زنجانی در زندان از امکانات ‌VIP استفاده می‌کند؟ / وکیل میلیاردر نفتی چقدر دستمزد می‌گیرد؟ / بررسی نقش خواهر زنجانی در پرونده

آیا مدیریت اموال بابک زنجانی از داخل زندان صورت می‌گیرد؟


وکیل متهم نفتی: یکی از نکاتی که حائز اهمیت بوده، این است که بابک زنجانی از بدو بازداشت بدون این که هیچ رأی قطعی علیه وی صادر شده باشد، شخصاً و به صورت داوطلبانه طی یک وکالت رسمی همه اموال خود را در اختیار شرکت نفت قرار داده است. این موضوع چیزی جز حسن نیت وی را به ذهن نمی‌رساند چرا که معمولاً تا زمانی که رأی قطعی صادر نشود، اساساً هیچ رد مالی صورت نمی‌گیرد. تمامی شرکت‌ها و اموال وی در اختیار شرکت نفت بوده و توسط آن‌ها تمامی امور کنترل و اداره می‌شود و وی تاکنون هیچ گونه مدیریتی را بر اموال خود نداشته است.

در واقع موکل بنده از زمان بازداشت تا کنون هیچ کنترل و مدیریتی بر اموال داخل کشور و بر شرکت‌های داخلی ندارند و همه این اموال، شرکت و سرمایه به شرکت نفت منتقل شده است.

و نکته قابل تامل اینجاست که آیا راندمان کاری این شرکت ها که امروز در اختیار شرکت نفت قرار گرفته به همان میزانی است که موکل بنده در آن زمان تصدی آنها را بر عهده داشت یا خیر؟
چه مقدار از اموال بابک زنجانی در داخل کشور و یا در خارج از کشور وجود دارد؟ در کدام کشورها؟

وکیل میلیاردر نفتی: در خصوص مسائل خارج از کشور موکلم از آنجایی که واقعاً در حیطه صلاحیت، اختیار و اطلاع من نیست شاید خیلی ذی‌صلاح نباشم که اظهار نظر کنم، اما در خصوص اموال داخل کشور وی که تماماً به شرکت نفت منتقل شده توسط کارشناسان دادگستری در حال ارزیابی و قیمت‌گذاری است و من رقم دقیق را نمی‌توانم اعلام کنم برای اینکه به طور قطع اعلام و ابلاغ نشده است.

- به عبارت دیگر معتقد هستیم که اگر به اعتراضات ما هم در روند ارزیابی اموال توجه شود قسمت قابل توجهی از بدهی موکلم با توجه به اموال موجود داخلی وی پوشش داده خواهد شد.

مجموع بدهی‌های زنجانی چقدر است؟


وکیل میلیاردر نفتی: در این زمینه عدد و رقم‌های مختلفی بیان شده است که بعضی از صحبت‌ها حاکی از ۲میلیارد و۸۰۰میلیون دلاری بودن یا ۲میلیارد و۸۰۰میلیون یورو و بعضاً ۲میلیارد و ۱۰۰میلیون یورو بودن بدهی بابک زنجانی است اما رقم دقیق را قطعاً با اسناد و مدارک در وقت مقتضی در دادگاه اعلام خواهیم کرد و قطعاً اعداد و ارقامی که اعلام خواهد شد کمتر از ارقامی است که در حال حاضر گفته شده است.

در پرونده آیا سخنی از مسئله اخلاقی بابک زنجانی هم هست؟ آیا شاکی در این خصوص وجود دارد؟

وکیل میلیاردر نفتی: با توجه به وضعیت مالی خاص موکل بنده که به هرحال انسانی متمول بوده و به قولی جوان میلیاردر متمول شناخته شده است و شاید این شائبه و ذهنیت وجود داشته باشد که در پرونده وی مسائل اخلاقی هم وجود داشته باشد.

اما خوشبختانه در کل این چند ۱۰هزار صفحه‌ای که شما مطالعه می‌کنید با شخصی سروکار دارید که تمام هم وغم او فقط کار تجاری و اقتصادی‌اش بوده است یعنی در ۲۴ ساعت آن چیزی که وی بر روی آن تمرکز داشته است مسائل مالی و اقتصادی و آن اهداف اقتصادی‌ای بوده که وی برای خود تعیین کرده است و خوشبختانه کوچک‌ترین شائبه و مشکل اخلاقی‌ای که ممکن است در پرونده‌هایی از این دست وجود داشته باشد در پرونده موکل من وجود نداشته و عاری از هرگونه شاکی است.

قرار بود وکلای خارجی بخشی از بدهی بابک زنجانی را به حساب وزارت نفت واریز کنند ولی تا به امروز پولی نیامده؟

وکیل میلیاردر نفتی: این نیز نکته‌ای است که باید با دقت به آن توجه شود، وکلای خارجی در جلسه دوم دادگاه اعلام کردند که این آمادگی را دارند که یک پیشنویس ضمانت‌نامه بانکی را برای تصفیه حساب بدهی موکل بنده ارائه دهند، منتهی مراتب این کار به یک سری تشریفات داخلی و خارجی نیاز دارد.

همانطور که اشاره کردم قسمتی مربوط می شود به ارزیابی اموال داخلی وی تا ببینیم چقدر از بدهی را پوشش می‌دهد و از رقم کل بدهی کسر شود و به وکلای خارجی اعلام شود تا آنها بتوانند ضمانت‌نامه را با قید آن مبلغ ارائه دهند.

نکته دوم که نباید فراموش شود این است که هنوز بابک زنجانی و بانک‌های وی در تحریم به سر می‌برند، و درست است که تحریم‌ها برداشته شده است اما عملی و اجرایی شدن زمان‌بر خواهد بود. اما چیزی که در این بین مطرح است این است که موکل بندهخ از ابتدا حسن نیت داشته و متأسفانه بحثتحریم‌ها مشکلاتی را به وجود آورده است اما با وجود این اراده قوی و جدی موکل بنده برای تسریع در بازپرداخت بدهی و هم‌زمان اراده جدی دادگاه برای مساعدت به استیفای حقوق بیت‌المال نشان می‌دهد که نهایتاً کار به جایی رسد که حق و حقوق بیت‌المال هم تماماً استیفا شود.

اگر بابک زنجانی پول بدهی را دارد پس چرا نمی‌دهد؟


وکیل میلیاردر نفتی: اموال داخل کشور که به هر حال یک عدد و رقمی خواهد شد که کارشناسان آن را برآورد و اعلام خواهند کرد به نظر می‌رسد در بعضی از موارد همینطور که اشاره کردیم قیمت واقعی و عادله‌ روز شاید محاسبه نشده باشد که البته این طبق نظر ما است.

ضمن تشکر از زحمات کانون کارشناسان رسمی دادگستری و دادستانی و کسانی که در این قضیه مدخل بودند یقیناً اگر اموال داخلی به هر حال ارزیابی شود و آن رقم اعلام شود قسمت قابل توجهی از بدهی بابک زنجانی کسر خواهد شد.

نکته قابل توجه دیگر این است که با توجه به برخورد با تحریم‌ها و مسدود بودن سوئیفت بانک بین‌المللی برای ما و این که این پول قابل توجه چیزی نیست که بتوان به صورت دستی جابه‌جا کرد و باید حتماً از طریق مکانیزم بانکی بین‌المللی جابه‌جا شود اما تا به این لحظه سیستم مکانیزم بانکی بین‌المللی هنوز به خاطر تحریم‌ها مسدود است.

نگاه دولت حاضر به ماجرای بابک زنجانی از چه جنسی است؟


وکیل میلیاردر نفتی: شاید من صالح به اظهار نظر در این خصوص نباشم قطعاً دولت مردانی که امروز سکان‌دار سیاست کشور هستند با حسن نیت و دغدغه استیفای حقوق مردم و بیت‌المال در این پرونده حضور دارند و نکته‌ای که در این مورد باید اشاره کرد این است که رابطه دولت با موکلم رابطه شاکی و متشاکی است.

- به هرحال شاکی یک ادعایی دارد و متشاکی و متهم ادعای دیگری. و اینکه حق با کدام طرف است و کدام صحبت و ادعا قرین به صحت است، تشخیص با دادگاه است.

- اما متأسفانه شاهد بودیم که صحبت‌های حواشی پرونده زده شد. به عنوان مثال گفته شد که بابک زنجانی رکورددار فساد در دنیا است. سؤال بنده این است که آیا تا امروز اساساً فسادی در دادگاه ثابت شده است که ما این چنین قاطعانه رأی صادر می کنیم؟

- در خصوص صحبت‌های مطرح شده حواشی پرونده می خواهم خواهش کنم دستگاه قضایی به کارش رسیدگی کند و اگر قرار است دفاعیاتی و ادعاهایی را بشنویم در چارچوب قانون با تکیه بر اسناد و مدارک صورت بگیرد و اینکه هنوز دستگاه قضا رأی صادر نکرده است و موکلم صرفاً مورد اتهام قرار گرفته است و برخی دولتمردان هر چند با نیت خیر و از سر دلسوزی دادگاه تشکیل دهند و رأی صادر کنند و وی را رکورددار فساد در آن جرم هم اعلام کنند، چندان وجاهت قانونی و شرعی ندارد. به خصوص از دولت تدبیر و امید انتظار می رود که بیش از این به مسائل اخلاقی پایبند باشند.


آیا امکانات بابک زنجانی در زندان vip است؟

وکیل میلیاردر نفتی: این موضوع از جمله مواردی است که در خصوص موکلم زده می‌شود که قرین به صحت نیست. حتی در مواردی گفته می‌شود که بابک زنجانی اصلاً در زندان حضور ندارد. بنده شهادت می‌دهم که در مدت ۲۲ ماه بازداشت، بابک زنجانی در انفرادی به سر می‌برد و اگر کمتر از دیگر زندانیان امکانات در اختیار نداشته باشد، یقیناً بیشتر از آنها نیست و طبق قوانین و مقررات زندان با وی رفتار شده است.

- شاید یکی از مواردی که گفته شده و چندان قرین به صحت نیست همین مطلبی است که بابک زنجانی در وضعیت خاصی بسر می‌برد.

خواهر بابک زنجانی چه نقشی در پرونده دارد؟


وکیل میلیاردر نفتی: این موضوعات یکسری مسائل حاشیه ای است. چند روز به ادگاه بعضی از رسانه ها منتشر کردند خواهران و مادر بابک زنجانی مدعی اموال وی شدند اما واقعیت امر این بود که این موضوع مربوط به ۲ سال پیش است که بابک زنجانی به اختیار خودشان اعلام کردند اموالم به جای پرداخت بخشی از بدهی به شرکت نفت تعلق دارد اما اموالی که متعلق به خواهر و مادرم است دیگر ارتباطی با بنده ندارد.

زمان فعالیت بابک زنجانی با وزارت نفت از سال ۹۲ است ولی ملکی که فرضا در سال ۸۵ به نام مادر و خواهر وی شده به بابک زنجانی ارتباطی ندارد و طبق اصول متقن قضایی و دادرسی عادالانه کیفری همین را ایجاب می کند، این ها بعضی حواشی است که پر رنگ تر از متن می شود و آنچه بنده به عنوان وکیل مدافع بابک زنجانی صلاحیت صحبت کردن راجع به آن را دارم در خصوص اتهامات موکلم و در چارچوب کیفرخواست است و فرد دیگری از خانواده باابک زنجانی نیز از کیفرخواست صادره به عنوان متهم مطرح نیست و من هم فکر می‌کنم به مصلحت است در چارچوب همین کیفرخواست اعلام نظر کنم.

*وکیل میلیاردی هستید؟


وکیل میلیاردر نفتی: من ظاهراً وکیل متهم میلیاردر نفتی هستم.

*شما برای دفاع از بابک زنجانی چقدر حق‌الوکالت گرفته‌اید با قرار است دریافت کنید؟

وکیل میلیاردر نفتی: وکیل مدافع بابک زنجانی گفت: سؤال خوبی است که مطرح کردید و این سؤال را هم همکاران رسانه زیادی از من سؤال می کنند. هرچند که قرارداد حق‌الوکاله یک قرارداد محرمانه بین وکیل و موکل است ولی من از روزی که وارد پرونده شده‌ام به صورت شفاف و روشن قرارداد حق‌الوکاله خودم را به دادستانی ارائه دادم و باید بگویم که در حال حاضر تمام اموال و دارایی‌های بابک زنجانی بلوکه است و هیچ‌گونه قابلیت پرداختی وجود ندارد و راجع به حق‌الوکاله همین مطلب را می‌توانم مطرح کنم.

- حق الوکاله یک قرداد دوطرفه بین وکیل و موکل است که قسمت به موکل مربوط میشود و محرمانه است و به نظر میرسد شایسته نباشد که مطرح شود و دستگاه قضا کاملا درجریان این موضوع است و با توجه به حجم و سنگینی پرونده و تعرفههای کانون وکلا رقم قابل توجهی نمیگیرم.