کورس شرکت‌های دخانی غرب و نشانه گیری جوانان ایرانی

به گزارشافکارخبر،نشریه «آی‌بی تایمز» در گزارشی نوشت: بعد از توافق هسته‌ای جولای ایران با قدرت‌های جهانی و رفع تحریم‌ها تا سال آینده میلادی، حال شرکت‌های دخانیاتی با عجله در پی سهم بردن از بازار بکر محصولات دخانیاتی ایران هستند. در حالی‌که اینک در کشورهای توسعه یافته چندین سال است که فروش سیگار کاهش پیدا کرده اما این شرکت‌ها در پی چرخش به سمت بازارهای نوظهور هستند. در این بین ایران مکانی مطلوب برای شرکت‌های دخانیاتی خارجی است. در صورت رفع تحریم‌ها، ممکن است ایران دسترسی قانونی محصولات شرکت‌های غربی چون «مارلبرو» را که قاچاقی وارد این کشور می‌شوند، هموار سازد.

به نوشته این روزنامه، بانک جهانی ایران را به عنوان کشوری «با حد متوسط به بالا از حیثدرآمد» اعلام کرده که با ۸۰ میلیون نفر جمعیت دومین کشور از این حیثدر خاورمیانه بعد از مصر است.

از دیگر نکات قابل توجه در این مطلب بررسی نرخ افراد سیگاری در ایران از سوی کارشناسان آمریکایی می‌باشد به طوری‌که «کنثشیی» تحلیلگر ارشد بلومبرگ اعلام کرده است که نرخ افراد سیگاری در ایران به طور قابل توجهی بالا است و ۱۵درصد از جمعیت این کشور دخانیات مصرف می‌کنند و این رقم در سال‌های آتی افزایش می‌یابد.

در بخش دیگر این گزارش که نشان از خیز شرکت‌های غربی برای ورود به بازار ایران دارد، آمده است: تحریم‌های دهه گذشته بازار ایران را بر غرب و اقتصاد جهانی بست. حال شرکت‌های دخانیاتی مترصد تغییر این وضعیت هستند. صنعت بین‌المللی تولید سیگار از دیر باز ایران را به عنوان میوه‌ای رسیده که منتظر چیدن است، بر می‌شمارد.

در خاتمه این مطلب که حکایت از نگاه تیز بینانه غرب به جامعه ایران در برهه فعلی دارد و اشاره به نسل فعلی بانوان ایران که از سیگار به عنوان ابزاری برای مدگرایی استفاده میکنند، آمده است: در ایران قیمت هر بسته سیگار ساخت داخل نیم دلار و سیگار خارجی یک دلار است که به عنوان عاملی مالی بازدارنده در مصرف این محصول پایین میباشد.مصرف سیگار همچنین بین زنان جوان ایران به عنوان روشی مد گرایانه رو به ازدیاد نهاده و ممنوعیت فروش دخانیات از سوی دولت نیز موجب قطع این عادت نشده است.