ماجرای پوتین و «بن سلمان» و معامله یمن با سوریه

به گزارشافکارخبر، روسیه با پشتیبانی اطلاعاتی حزب‌الله و ایران طرح عربستان برای حمله به دمشق از جنوب سوریه را که قرار بود پاسخی غافلگیرانه به حملات روسیه در شمال و شمال غرب سوریه باشد، ناکام گذاشت.

پیاده نظام این عملیات، گروهک «جیش الاسلام» به فرماندهی «مرد شماره یک عربستان در سوریه» یعنی «زهران علوش» بود، اما زمانیکه جنگنده‌های روس غوطه(در ریف دمشق) را بمباران کردند، عملیات در نطفه خفه شد.

ماجرا از کجا آغاز شد؟

زمانیکه «محمد بن سلمان» پسر شاه عربستان(جانشین ولی‌عهد و وزیر دفاع این کشور) جمعه ۱۹ ژوئن(۲۹ خرداد) گذشته به مسکو رفت و با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دیدار کرد، پوتین به او یک پیشنهاد داد.

طبق نوشته «الاخبار» لبنان، این پیشنهاد اینطور بود: ما دوستان ایرانی خود را متقاعد می‌کنیم که در یمن کنار بیایند و نفوذ سنتی شما حفظ و گذرگاه آبی حیاتی و همچنین گذرگاه‌های نفت خلیج(فارس) از طریق دریایی سرخ به اروپا برای شما و دنیا امن بماند اما در مقابل، در سوریه به سراغ راه حل سیاسی برویم.

پوتین در این دیدار دیدگاه روسیه را مبنی بر این توضیح داد که تجاوز عربستان به یمن احتمالا به جنگی طولانی تبدیل خواهد شد و توافق هسته‌ای تهران با کشورهای غربی در حال تکمیل شدن و اعتراف به نقش محوری ایران در منطقه است و گروه داعش نیز از کنترل حامیان خود خارج شده و می‌رود تا خطری برای کل جهان بخصوص برای عربستان که نماد دینی[اهل سنت] و همچنین برای روسیه بشود که بسیاری از جنگجویان داعش از کشورهای آسیای میانه هستند.

طبق این دیدگاه روسیه بود که عربستان(دو ماه بعد) در ماه آگوست سرلشگر «علی مملوک» رئیس دفتر امنیت ملی سوریه را پذیرفت و بر خلاف اینکه احساس اولیه این بود که این دیدار می‌تواند دریچه و فرصتی(برای حل بحران سوریه) باشد، شاهزاده بن سلمان برای اینکه این پیشنهاد معامله روس‌ها را بپذیرد چند مشکل داشت که مهم‌ترینش کشمکش داخلی عربستان و دشواری متقاعد کردن متحدان آمریکایی و ترکیه و قطر بود.

در چنین زمانی، ائتلاف عربستان با حمایت آمریکا پیشروی‌های خوبی در یمن به دست آورده بود. انصارالله از شهر «عدن»(در جنوب یمن) و بیشتر مناطق جنوب عقب‌نشینی کرد و حتی «خالد بحاح» معاون رئیس‌جمهور مستعفی یمن در ۱۷ آگوست «آزادی عدن» را اعلام کرد. بن سلمان چنین اوضاعی احساس کرد که کار بخوبی در حال پیشرفت است و می‌تواند لقب «قهرمان پیروزی» را در مقابل رقیبش «محمد بن نایف»(ولی‌عهد و وزیر کشور) به خود اختصاص بدهد، در نتیجه اینطور عمل کرد که می‌تواند این پیشنهاد پوتین را کنار بگذارد و از آن بگذرد.