امضای اعدام «نمر» اعلام جنگ است

به گزارشافکارخبر، برادر شیخ باقر نمر النمر روحانی شیعه عربستانی گفته که شواهد و قرائن حاکی است پادشاه عربستان حکم اعدام آیت‌الله النمر را امضا خواهد کرد ولی مردم عربستان هشدار داده‌اند امضای حکم اعدام «النمر» به دست ملک سلمان اعلان جنگ به آنهاست؛ هشداری که با همین شدت و حدت از طرف مردم بحرین نیز ابراز شده است.


منطقه قطیف در شرق عربستان از شامگاه یک‌شنبه، ساعاتی بعد از صدور حکم نهایی اعدام شیخ نمر النمراز طرف دادگاه تجدید نظر و دادگاه عالی، ناآرام بود. رژیم آل سعود این روحانی شیعه رامتهم به محاربه و به «اعدام با شمشیر و به صلیب کشیده شدن در انظار عمومی» محکوم کرده است. یک‌شنبه شب گروهی از مردم معترض در شهر قطیف عربستان، به حکم اعدام شیخ نمر النمر اعتراض کردند. اهالی شهر العوامیه محل تولد شیخ نمر نیز یک‌شنبه شب در حمایت از او و محکوم کردن رأی دادگاه عالی تظاهرات کردند و شعار «هل من ناصر ینصرنی» سر دادند. این تظاهرات اعتراضی دیشب نیز با شدت بیشتری برگزار شد. در شهر «العوامیه» شب گذشته تظاهرات اعتراضی به حکم محکومیت این روحانی شیعه برگزار شد.

مردم قطیف با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند اجرای حکم اعدام شیخ نمر النمر را به مثابه اعلان جنگ با مردم منطقه شرقی می‌دانند. جنبش یاران انقلاب ۱۴ فوریه بحرین نیز در موضعی مشابه اعلام کرد که اجرای این حکم به معنای اعلام جنگ علیه شیعیان و کل ادیان و آزادی‌های عمومی است. این جنبش به نظام عربستان درباره پیامدهای خطرناک اجرای این حکم هشدار داد و تأکید کرد که واکنش‌های مردمی گسترده به این حکم تا حد انقلاب گسترده در منطقه الشرقیه و بحرین خواهد رسید.

جنبش یاران انقلاب ۱۴ فوریه بحرین خاطرنشان کرد، اجرای حکم اعدام این فقیه بزرگ منطقه را وارد بحران‌های جدید و متعدد محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی می‌کند و نظام عربستان مسئول پیامدهای خطرناک این اقدام جنون آمیز است. این جنبش همچنین خواستار برگزاری تحصن‌ها و تظاهرات اعتراض آمیز مقابل سفارتخانه‌های عربستان و امریکا و تحت فشار قرار دادن حکام سعودی از طریق مسئولان کشورهای مختلف و رسانه‌ها شد. برادر آیت الله النمردر گفت و گو با روزنامه الاخبار لبنان گفته که شواهد و نشانه‌های موجود حاکی است که پادشاه عربستان حکم اعدام وی را امضا خواهد کرد.

به گفته برادر النمر، صدور حکم اعدام برای شیخ نمر غافلگیر کننده نبود زیرا نشانه‌ها و شواهد حاکی از آن بود که مقامات عربستان سعودی درصدد هستند از «ضعیف‌ترین گروه» در کشور که همان ساکنان منطقه الشرقیه هستند انتقام بگیرند و این کاملاً از انفجارهای شب اول ماه محرم و تهدیدهای صورت گرفته پس از آن در طول این ماه علیه حسینیه‌ها کاملاً مشخص بود. برادر النمر گفته که این حکم بسیار خطرناک و نگران کننده است زیرا نشانه‌ای درباره بازگشت از این حکم وجود ندارد خاصه اینکه حکم دادگاه عالی قابل استیناف نیست. محمد النمر تأکید کرده که در صورتی که پادشاه حکم را امضا کند، این تصمیم او پیامدهای خطرناکی در منطقه الشرقیه خواهد داشت.

ممکن است اوضاع رو به هرج و مرج و نابسامانی و تنش پیش رود که هیچ خاندانی یا بزرگی نتواند آن را مهار کند. عبدالرحیم عاصی نیز در یادداشت خود در الاخبار نوشت: «شیخ نمر النمر منتظر تصمیم سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی است تا مشخص شود که او با اعدام وی موافقت خواهد کرد یا خیر. نشانه‌ها حاکی از آن است که سلمان برای خشنودی وهابی‌ها این حکم را امضا خواهد کرد، اما این تصمیم وی پیامدهایی در داخل و در منطقه برای عربستان خواهد داشت.»

خشم سعودی‌ها از حمایت کوربین
جرمی کوربین رهبر جدید حزب کارگر انگلیس در نامه‌ای که ماه گذشته به دیوید کامرون نوشته بود، گفته بود: «آیا شما اقدام وزارت دادگستری انگلیس را برای ارائه خدمات به دستگاه زندان عربستان متوقف نمی‌کنید؟ دستگاه کثیفی که باید تصریح کنم، مسئول اعدام علی محمد باقر النمر خواهد بود.» کوربین به توافق قضایی ۵میلیون و ۹۰۰هزار پوندی دولت انگلیس با عربستان ابراز شده بود؛ موضوعی که دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس را وادار کرد از این توافق دست بکشد. محمد بن نواف سفیر عربستان سعودی در لندن در یادداشتی که روز دوشنبه در دیلی تلگراف به چاپ رسیده با عصبانیت تلاش کرده است به اتهام‌های وارده شده علیه سعودی به دلیل نقض حقوق بشر و سرکوب مخالف و حمایت از افراط گرایان پاسخ دهد.


انفجار تروریستی در مسجد شیعیان در عربستان
انفجار انتحاری در مسجدی در استان «نجران» در جنوب عربستان تاکنون چهار کشته و ۱۵ زخمی بر جای گذاشته است. به گزارش فارس، به نقل از شبکه العربیه، عامل انتحاری هنگام ادای نماز مغرب خود را در مسجد «المشهد» در منطقه «دحضه» منفجر کرد. این مسجد سومین مسجد بزرگ فرقه اسماعیلیان در جنوب عربستان محسوب می‌شود و خبرها از هجوم مردم شهر به بیمارستان «ملک خالد» برای اهدای خون به مجروحان حکایت دارد.