ادعای فرانسه درباره حقوق بشر در ایران

به گزارش افکارخبر، ۷۰ نماینده پارلمان فرانسه از احزاب مختلف این کشور، بیانیه‌ای مشترک درمورد چگونگی برقراری ارتباط با ایران صادر کردند و در آن از پاریس خواستند حقوق بشر در ایران را ملاک از‌سرگیری روابط دو جانبه قرار دهد.

نامه قانونگذاران فرانسوی در کنفرانس مجلس ملی این کشور که از سوی کمیته پارلماتی " ایران دموکرات " حمایت می‌شود، برای عموم قرائت شد. این نمایندگان از پاریس خواستند همانطور که فرانسه در روند چندین ساله رسیدن به توافق هسته‌ای نقشی کلیدی بر عهده داشت، در مرحله اجرای مفاد این توافقنامه نیز ابتکار عمل را در دست بگیرد. در این نامه از دولت فرانسه خواسته شده است در سیاست‌های خود در قبال ایران تجدید نظر کند، آنها مدعی شدند ایران بازیگر اصلی در بحران‌های منطقه‌ای است و نمی‌توان در گزینه‌های دیپلماتیک به این کشور اعتماد کرد. در بخشی از این نامه آمده است: حمایت ایران از " بشار اسد " در سوریه، حزب الله در لبنان، انصارالله در یمن، جهت‌گیری این کشور در جنگ فلسطین و اسرائیل، دخالت‌های ایران در امور عراق و… همگی نمونه‌هایی از نفوذ مخرب ایران در منطقه خاورمیانه است.

در این اجلاس تعدادی از نمایندگان به حمایت از " مریم رجوی، " سرکرده گروهک تروریستی منافقین، پرداختند. وی مدعی شده بود اگر حمایت‌های ایران از بشار اسد و مالکی وجود نداشت، داعش هرگز فرصت توسعه فعالیت‌هایش را نمی‌یافت و ۳۰۰ هزار سوری راهی اروپا نمی‌شدند. نمایندگان حامی مریم رجوی نیز ادعا کردند: تا زمانیکه مذهب بر ایران حکومت می‌کند، این کشور تغییر نخواهد کرد و به اعمال خرابکارانه خود در منطقه ادامه می‌دهند.

در بیانیه مداخله جویانه ۷۰ نماینده پارلمان فرانسه به مجازات اعدام در ایران اشاره شده است و این نمایندگان از اتحادیه اروپا خواستند با اعمال فشار بیشتر علیه تهران، به اعدام‌ها در این کشور خاتمه دهند. تعداد زندانیان سیاسی در ایران و تحت پیگرد بودن پناهندگان کمپ " آزادی، " وابسته به گروهک منافقین، در عراق از دیگر مواردی بود که نمایندگان فرانسوی به آن پرداختند. آنها در ادامه بیانیه خود مدعی شدند: اوضاع حقوق بشر در ایران یک منبع مهم نگرانی در این کشور است. در دوران ریاست جمهوری " حسن روحانی، " بر تعداد اعدام‌ها افزوده شد و زندان‌های سیاسی بیش از گذشته مملو از منتقدان دولتی شده است. به همین دلیل باید به سفر آتی حسن روحانی به پاریس اعتراض کنیم.

روحانی ۱۴ نوامبر (۲۳ آبان) به فرانسه و سپس ایتالیا سفر خواهد کرد.