تسهیلات ارتباطی اربعین حسینی برای زائران

به گزارشافکارخبر،این روزها حال وهوایمان محرمی است و در این روزها تلاش افراد به برگزاری هر چه باشکوه تر عزاداری حسینی است. برخی ها با برگزاری هیئت ها، برخی ها با نذری های غذا و نذری کتاب سعی دارند نذر خود را ادا کنند و امروز با توجه به نزدیک شدن به مراسم اربعین حسینی، عزاداران راهی کربلای معلی می شوند تا در روز اربعین در کربلا حضور داشته باشند اما با توجه به افزایش جمعیت، ایجاد امنیت و ارتباطاتی امن برای زائران یکی از موضوعات لازم و پراهمیت خانواده ها در این ایام است و تقریبا در این ایام حجم عظیمی از مکالمات تلفنی صورت می گیرد.

در ایام اربعین حسینی سال گذشته کربلای معلی میزبان بیش از ۲۰ میلیون زائر از داخل و خارج عراق بود و در این ایام ازدحام بی‌سابقه در عراق بر ترافیک ارتباطی بین ایران و این کشور به شکل عجیبی افزود به گونه‌ای که در شرایط عادی ترافیک روزانه بین دو کشور ۱۵۰ هزار دقیقه است که در آن ایام به ۲.۵ میلیون دقیقه رسید به طوری که مسئولان ارتباطات کشور از این حجم عظیم غافلگیر شدند و به همین منظور در اربعین حسینی سال جاری محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه یک مراسم از تشکیل کمیته‌ای با مسئولیت شرکت ارتباطات زیرساخت و عضویت اپراتورهای تلفن همراه، شرکت مخابرات ایران و نمایندگان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و آمادگی ارائه خدمات در این ایام خبر داد.

وی با تاکید بر اینکه ۵۰ درصد موضوع از طرف ما قابل حل است اما ۵۰ درصد مابقی نیز مربوط به اپراتورهای عراقی است، می گوید: عراق آمادگی ارائه خدمات به این جمعیت عظیم را ندارند.

بر اساس این گزارش به منظور ایجاد تمهیدات و آمادگی بیشتر تسهیلات ارتباطی اربعین حسینی بر اساس اطلاعیه وزارت ارتباطات واعظی وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات به عراق سفرکرد تا با مقام های عراقی دیدار کند.

واعظی درباره اهداف این سفر می گوید: برای ایجاد تسهیلات ارتباطی زائران اربعین حسینی با مقام های عراقی گفت وگو و هماهنگی خواهیم کرد.

وی به مشکلات ارتباطی زائران عتبات، به ویژه در ایام و مناسبت هایی مانند اربعین اشاره کرد و افزود: برای ایجاد تسهیلات و امکانات بهتر ارتباطی در این موسم، که ازدحام جمعیت به اوج می رسد، با طرف عراقی مذاکره و هماهنگی می کنیم.

واعظی حل مشکل تداخل اپراتورها در نقاط مرزی را از دیگر محورهای مذاکرات در این سفر عنوان کرد و ادامه داد: به رغم فعالیت های شرکت های اپراتوری در دو کشور، اما هنوز در مناطق و روستاهای مرزی شاهد تداخل خطوط تلفن همراه هستیم که برای ساکنان این مناطق مشکل ایجاد می کند.

وی همچنین از نشست مدیریت اینترنت در جهان در سازمان ملل که آذرماه آینده برگزار خواهد شد، خبر داد و افزود: از جمله مذاکراتی که در این سفر پیش بینی شده، در خصوص موضوع اینترنت و هماهنگی دو کشور برای نشست آذر ماه خواهد بود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان در طول اقامت خود قراراست با مقامات کشور عراق درخصوص تسهیل ارتباطات درایام اربعین و سایر همکاری های دوجانبه گفتگو داشته باشد.

درجریان این سفر مدیران عامل شرکت ارتباطات زیرساخت وشرکت پست جمهوری اسلامی ایران وهمچنین اپراتورهای ایرانی، وزیر ارتباطات را همراهی می کنند.

گفتنی است ؛ با تدابیراندیشیده شده ارتباطات تلفنی و زیرساختی امیدواریم در سال جاری شاهد اختلال ارتباطات برای زائران وعزاداران حسینی درایام اربعین حسینی نباشیم.