اتحاد روسیه - ایران - حزب‌الله خشم ریاض را برانگیخت

به گزارشافکارخبر، وب‌سایت خبری تحلیلی روسی «پولیت آبزور» با اشاره به استراتژی کلی آمریکا در خاورمیانه نوشت طرح «خاورمیانه نوین» که ۱۵ سال پیش توسط رؤیاپردازان واشنگتن طراحی شد با سرعت تمام اما بدون نتیجه در حال حرکت است. بر اساس این طرح، خاورمیانه بایستی مطابق الگوهای غربی و بر اساس دموکراسی آمریکایی از نو تشکیل شود که درنتیجه، هرج‌ومرج، تروریسم و افراط‌گرایی سراسر خاورمیانه را فراگرفته است.


وب‌سایت روسی در ادامه می‌نویسد: «ایالات‌متحده طرح خود را از حمله نظامی به عراق برای سرنگونی صدام آغاز کرده است که پس‌ از آن دوره انقلاب‌های رنگی در خاورمیانه شروع شد و در منطقه هرج‌ومرج بی‌نظیری ایجاد شد؛ سپس در اثر اشتباهات آمریکایی‌ها در خاورمیانه، دولت اسلامی عراق و شام موسوم به داعش شکل گرفت که این گروه تروریستی عملاً مانند یک ویروس واگیردار عمل می‌کند و اکنون متحدان منطقه‌ای آمریکا در معرض خطر هستند. اگر چه روسیه و ایران در تلاش‌اند از تروریسم در سوریه و عراق جلوگیری کنند، اما دیگر کشورها من‌جمله قطر، عربستان سعودی، کویت و ترکیه از تروریست‌ها حمایت می‌کنند و آگاهانه به تحقق طرح آمریکایی کمک می‌کنند. بنابراین روسیه و ایران باید ضربه مهلکی به آمریکا و متحدانش وارد کنند واشنگتن را وادار به ترک خاورمیانه کنند که تروریسم و افراط‌گرایی نیز همزمان با ترک آمریکا سرکوب خواهد شد».


در این گزارش آمده است که ایران و اسرائیل همچنان دو رقیب و دو دشمن دیرینه محسوب می‌شوند، اما سیاست‌های ضد ایرانی ریاض در منطقه به نسبت خطرناک‌تر از تل‌آویو است. طبیعی است که اسرائیل از قوی‌تر شدن پیوند ایران و روسیه اصلاً خوشایند نیست و به‌خوبی آگاه است که اگر گروه تروریستی داعش و متحدانش تصمیم به حمله به اسرائیل بگیرند آمریکا به اسرائیل کمک نخواهد کرد؛ هرچند که تل‌آویو واشنگتن دو شریک استراتژیک هستند اما تجربه به همگان نشان داده است که حتی اسرائیل هم نمی‌تواند روی دوستی با آمریکا حساب کند و آمریکا برای اجرای استراتژی خود از به کار بردن هیچ ابزاری دریغ نمی‌کند و تر و خشک، دوست و دشمن را با خود می‌سوزد. بنابراین اتحاد ایران و روسیه لرزه بر اندام اسرائیل انداخت، زیرا اسرائیل تحکیم نفوذ ایران در خاورمیانه را تهدیدی جدی علیه امنیت خود می‌داند. روسیه - ایران - عراق و حزب‌الله لبنان در حال سرکوب کردن تروریست‌ها هستند و در آینده نزدیک داعش را به عربستان سعودی جایی که این گروه تروریستی شکل گرفت عقب می‌رانند و آن موقع سعودی‌ها ارزش دوستی و اتحاد با آمریکا را درک خواهند کرد اگرچه اکنون نیز در این دوستی تردیدی دارند اما همچنان در سیاست ایران هراسی واشنگتن همگام و شریک هستند.


وب‌سایت روسی تحلیل کرد: «اگر روسیه و ایران موفق شوند آمریکایی‌ها را از خاورمیانه بیرون کنند منطقه دچار تغییرات سیاسی چشمگیری خواهد شد بدین ترتیب که ایران - روسیه - عراق و استان شرقی عربستان که نزدیک به ۵۰ درصد نفت عربستان در آنجا استخراج می‌شود می‌توانند ضربه مهلکی به اقتصاد آمریکا وارد کنند و با توجه به وابستگی اتحادیه اروپا به نفت روسیه و خاورمیانه، این اتحادیه قطعاً از زیر سلطه واشنگتن بیرون می‌آید. عربستان سعودی که این خطر را از پیش احساس کرد تلاش کرد با وعده‌های ده میلیارد دلاری به روسیه نزدیک شود. علاوه بر بی‌اعتمادی روس‌ها نسبت به سعودی بر سر مسئله نفت و تابعیت کامل از واشنگتن، درگیری‌های سوریه و مواضع کاملاً مخالف دو کشور روابط دو طرف را بیش‌ازپیش متشنج کرده است.

روسیه در حال سرکوب کردن تروریست‌ها است اما عربستان از دیگر سو به تروریست‌ها کمک‌های مالی و تسلیحاتی ارائه می‌دهد. با انتقال قدرت به ملک سلمان، جهت‌گیری و خط‌مشی سعودی‌ها تغییر کرد و با دست گرفتن رهبری ائتلاف ضد مردم یمن وارد ماجراجویی دیگر شده است که در واقع هدف اصلی آن‌ها تضعیف موقعیت ایران در خاورمیانه است که ابتدا سعی کردند با نزدیک شدن به روسیه به این هدف دست پیدا کنند. این در حالی است همه کارشناسان به‌خوبی آگاه‌اند که عربستان سعودی و روسیه بر سر یک مسئله ساده هرگز نمی‌توانند دوست شوند. نفت عامل فاصله زیاد میان دو کشور است. هرچند که روسیه هیچ‌گاه روی عربستان به‌عنوان شریک سیاسی حساب باز نکرد. روسیه و عربستان دو رقیب نفتی بزرگ هستند و هرگاه قیمت نفت در عربستان ارزان می‌شود پیامدهای آن برای روسیه گران تمام می‌شود و عربستان بارها از این طریق اقتصاد روسیه را تحت‌فشار قرار دارد. آخرین اقدام نفتی عربستان در ژوئن سال ۲۰۱۴ بود که با افزایش استخراج نفت خود سعی کرده است ایران و روسیه را به دلیل حمایت از بشار اسد تنبیه اقتصادی کند که به‌گونه‌ای به اقتصاد خودش نیز ضربه زد، چراکه عربستان سعودی در سال جاری(۲۰۱۵) با کمبود بودجه بی‌سابقه‌ای بالغ‌بر ۱۲۰ میلیارد دلار مواجه است که در تاریخ این کشور کم‌نظیر است و این فاجعه منجر به شکاف عظیمی در کاخ پادشاهی شد و حتی خطر کودتا نیز احساس می‌شود».


در پایان این گزارش آماده است: «آنچه اکنون ریاض را بیش‌ازپیش خشمگین کرده اتحاد روسیه - ایران - حزب‌الله است که تروریست‌ها و مخالفان اسد را به‌شدت سرکوب می‌کنند. اقدام نظامی روسیه در سوریه به ریاض ثابت کرده است که روسیه هرگز حاضر نیست متحدانش را درازای وعده‌های میلیارد دلاری تنها بگذارد. روسیه مانند آمریکا نیست که با نان را به نرخ روز می‌خرد و متحدانش را به سکه پول می‌فروشد».