حضور نیروی دریایی ایران در اقیانوس هند جنوبی

به گزارش افکارخبر، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری ظهر امروز با حضور در سالن آمفی‌تئاتر دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در سخنرانی بین دانشجویان و اساتید این دانشگاه با اشاره به اهمیت حضور دانشگاه‌ها و پژوهشگران در حوزه‌های علمی و توسعه فناوری مباحثدفاعی اظهار داشت: امیدواریم همه دانشگاه‌های کشور به سطحی همچون سطح دانشگاه قزوین برسند تا توسعه همه جانبه کشور را در ابعاد مختلف شاهد باشیم.

وی بیان کرد: امروز ۱۵ درصد مرزهای دریایی کشور مرز رودخانه‌ای، ۳۱ درصد مرز دریایی و باقی مرزها خشکی است به طوری که ۵۷۶ کیلومتر مرز رودخانه‌ای، یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر مرز آبی در خلیج فارس و ۸۰۰ کیلومتر مرز آبی در دریای عمان داریم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با تشریح حوزه‌های ژئوپولیتیکی اطراف کشورمان خاطرنشان کرد: ۶ حوزه ژئوپولیتیکی در اطراف کشورمان وجود دارد که سه حوزه خزر، عمان و خلیج فارس دریایی است که با توجه به نظریه‌های ژئوپولیتیکی، دریایی، زمینی و هوایی جایگاه ایران در این خصوص حائز اهمیت و ویژگی خاص است.

این مسئول با اشاره به جایگاه ژئوپولیتیکی ایران با عنوان ارتباط دهنده سه قاره آفریقا، آسیا و اروپا و همچنین نقش آن در منطقه تاکید کرد: مقام معظم رهبری از کشور ما به عنوان یک کشور دریایی یاد کرده‌اند که تاکنون از ظرفیت‌های دریایی آن به شکل مطلوب استفاده نشده است.

سیاری با تشریح اهمیت دریا خاطرنشان کرد: بهره‌گیری از استعدادهای دریا، توسعه اقتصادی از طریق دریا، ‌ توسعه تجارت با بهره‌مندی از حمل و نقل دریایی با توجه به اینکه ۳۱ درصد مرزهای کشور را مرز دریایی تشکیل می‌دهد حائز اهمیت است، چرا که ۹۳ درصد واردات و صادرات کشور از طریق مرزهای دریایی انجام می‌شود و هر چه در بحثحمل و نقل مسافت طولانی‌تر باشد حمل و نقل با دریا نیز معقول‌تر خواهد بود.

سیاری با مقایسه حمل و نقل زمینی و دریایی تاکید کرد: ۷۰ درصد کره زمین را آب تشکیل داده و جایگاه کشور ما در حوزه بنادر دریایی بیست و پنجم دنیا است در صورتی که کشورهای تازه به دوران رسیده حاشیه خلیج فارس جایگاه‌های بالاتری در این حوزه دارند و این ضعف در این حوزه نشان دهنده کم‌کاری‌های پیش از پیروزی‌های انقلاب اسلامی ایران و دست‌های پلید استعمار است.

سیاری با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت دریانوردی یادآور شد: یکی از علل موفقیت‌های کشوری مانند روسیه نیز همین توجه به دریانوردی است به طوری که روسیه با وجود اینکه به دریای شاخصی دسترسی ندارد اما بندر مهم خود را در کنار رودخانه‌ای بنا کرده و پیشرفت این کشور از همان نقطه رقم خورد.

فرمانده دریایی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به ساخت فیلم ضد ایرانی سیصد توسط آمریکایی‌ها یادآور شد: این فیلم که می‌خواست شخصیتی وحشی و عقب‌افتاده از ایرانی‌ها نشان دهد ناخواسته سبب شد تا جهانیان بدانند که ایرانی‌ها آنچنان نیروی دریایی پیشرفته‌ای داشته‌اند که بتواند ۲۰۰ هزار نیرو را از طریق حمل و نقل دریایی به یونان برساند و ۸۰۰ سال حکومت بر دریا نشانه قدرت کشورمان در این زمینه بوده است.

این مسئول مهمترین سواحل کشور را سواحل جنوبی و جنوب شرق عنوان کرد: سواحل جنوب شرقی کشورمان دروازه طلایی ورود به دریاهای آزاد جهان است و با تقسیم‌بندی کشور به دو بخش شمال غربی و جنوب شرقی متوجه می‌شویم که استعمار در طول سال‌های سلطه تمام سعی خود را کرده است تا کمترین توسعه‌یافتگی در مناطق ساحلی جنوب شرق کشور صورت نگیرد اما امروز مقام معظم رهبری بر توسعه کشور با بهره‌مندی از این گنج عظیم تاکید می‌کنند.

سیاری با بیان اینکه مهمترین شهرهای جهان بنادر کنار دریاها هستند، خاطرنشان کرد: متاسفانه مهمترین بنادر ما در گذشته با توطئه استعمار رو به خرابی و نابودی رفته است که از جمله آن می‌توان به بنادر قدیمی کین، جاسک و سیراب اشاره کرد که توسط انگلیسی‌ها به مخروبه تبدیل شد.

این مسئول با بیان اینکه ۲۰۰ مورد امکان بهره‌برداری مختلف از دریا وجود دارد، گفت: با نگاه به اهمیت دریا تاکنون از امکانات دریایی استفاده نکرده‌ایم اما طی ۱۰ سال گذشته نظریه بازگشت به دریا توسط مقام معظم رهبری مطرح شده است که این مسئله تودهنی به استعمار خواهد بود.

این مسئول اضافه کرد: با توجه به مشکلات بیکاری، کم آبی و پایان منابع زیرزمینی راهی جز پیشرفت دریایی نخواهیم داشت و امروز برای شرکت‌های تجاری استفاده از بنادر ایرانی به شرط توسعه آنها مقرون به صرفه‌تر است که باید با توسعه سواحل جنوب شرق کشور مشکلات را از میان برداریم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در خاتمه اقتدار دریایی و گسترش امنیت را زمینهساز پیشرفت عنوان و تاکید کرد: همانطور که امروز نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران در بسیاری از آبهای آزاد حضور دارد در اقیانوس هند جنوبی نیز حضور خواهیم داشت.