پایان یارکشی موفق روسیه

به گزارشافکارخبر، نشست دوم «وین» برای سوریه، جمعه این هفته(۸ آبان) برگزار می‌شود و اما تفاوتی که این نشست با نشست‌های تقریبا بی‌ثمر گذشته دارد، حضور کشورهایی است که در دایره دوستان واقعی دولت سوریه محسوب می‌شوند و می‌توانند تأثیری متفاوت در مقایسه با دیگر نشست‌ها بر تحولات سیاسی سوریه داشته باشد.

آنچه نشست جمعه را با نشست‌های قبلی بین‌المللی درباره سوریه متفاوت‌تر می‌کند، یارکشی جدید است. سرانجام جبهه مقابل روسیه پذیرفت که ایران به این نشست دعوت شود. حضور ایران، عراق و مصر می‌تواند به تقویت موضع ایران و روسیه در مقابل جبهه غربی - عربی که سابقا خود را دوستان سوریه می‌نامیدند، کمک کند.

جبهه ایران و روسیه

در این نشست برای اولین بار از آغاز شروع بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ از ایران نیز دعوت شد و «مرضیه افخم» سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرد: بر اساس دعوت به عمل آمده از جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در اجلاس سوریه، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در رأس یک هیات عالی‌رتبه سیاسی در اجلاس روز جمعه(۸/۸ / ۹۴) در وین به منظور بررسی اوضاع سوریه حضور خواهند یافت.

بنا به ادعای روزنامه السفیر، در تماس تلفنی اوباما با «ملک سلمان، رئیس‌جمهور آمریکا از وی خواسته است تا با حضور ایران در نشست وین موافقت کند و این نشست را تحریم نکند.

عراق کشور دیگری است که به این نشست دعوت شده و سخنگوی وزارت خارجه عراق اعلام کرد که «نزار الخیرالله» معاون وزیر خارجه عراق در مذاکرات بین‌المللی درباره سوریه در «وین» شرکت خواهد کرد.

عراق جزء کشورهایی که در اتاق اطلاعاتی چهارجانبه(ایران، روسیه، عراق و سوریه) حضور دارد و توانسته در ارائه اطلاعات به نیروهای حاضر در سوریه جهت بمباران دقیق مواضع تروریست‌ها بسیار مفید واقع شود. از سوی دیگر مدتی است که مسئولان بغداد به حضور روسیه در این کشور برای بمباران هوایی تروریست‌های داعش راغب هستند.

وزارت خارجه مصر نیز اعلام کرده که «سامح شکری» وزیر خارجه این کشور در نشست حل بحران سوریه که قرار است روز جمعه در وین برگزار شود حضور پیدا می‌کند.

مصر رابطه دیربازی با سوریه داشته و از زمان روی کار آمدن «محمد مرسی» به عنوان رئیس جمهور روابط سیاسی این دو کشور قطع شد اما اخیرا و بعد از گذشت چهار سال از بحران این کشور، منابع رسانه‌ای خبر داده‌ بودند که همکاری‌های امنیتی میان دو کشور وجود دارد.

اخیرا نیز وزارت خارجه مصر در موضعی خلاف مواضع عربستان اعلام کرده بود در مسأله بحران سوریه اعتقاد دارد که سرنوشت بشار اسد را مردم سوریه باید تعیین کنند.

جبهه مقابل ایران و روسیه

در جبهه مقابل نیز کشورهای عربستان، ترکیه، آمریکا، فرانسه حضور دارند که سابقه نشان داده است که هیچ‌ زمانی به برای حصول یک راه حل سیاسی معقول و منطقی پای میز مذاکره ننشسته‌اند.

روز گذشته نشست پاریس با حضور کشورهای مخالف دولت سوریه برگزار شد که تلاشی برای احیای نشست‌های موسوم به «دوستان سوریه» بود، اما بنا به گفته «عبدالباری عطوان» نویسنده معروف دنیای عرب، تلاش فرانسه برای زنده کردن نشست «دوستان سوریه» فایده‌ای ندارد و نمی‌شود مرده را زنده کرد.

حضور نماینده اتحادیه اروپا

موگرینی نیز در این نشست حاضر می‌شود. سخنگوی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای روز چهارشنبه(امروز) اعلام کرد که «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست کشورهای خارجی که قرار است روز جمعه در «وین» پایتخت اتریش در خصوص سوریه برگزار شود، شرکت کند.

خبرگزاری رویترز گزارش کرد، نبود نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات هفته گذشته «وین» که شامل وزرای خارجه روسیه و آمریکا و مقامات عربستان و ترکیه می‌شود، سوالاتی را درباره نقش اتحادیه اروپا در حل ناآرامی‌های سوریه که در سال جاری میلادی به بحران آوارگان سوری در اروپا منجر شده بود، به وجود آورد.