بدهی سنگین دولت به سیستم‌بانکی

به گزارشافکارخبر، در منطقه مرکزی، برات کریمی افزود: دولت به دلیل کمبود بودجه برای پرداخت یارانه ها برای خرید گندم حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از سیستم بانکی استقراض کرده که ۲۰ هزار میلیارد تومانش از بانک ملی صورت گرفته است.


وی ضمن انتقاد به برخی رسانه ها در بیان وارونه اتفاق‌ها گفت: تیتر " خنثی شدن بزرگترین اختلاس بانک ملی بعد از اختلاس ۳۰۰۰ ملیاردی " شیطنت رسانه ای است و وجود یک عنصر مخرب در بین ۴۲ هزار پرسنل یک مجموعه امری طبیعی است.


او با ابراز خرسندی درخصوص کشف به موقع باند اختلاس در سیستم بانک ملی گفت: این توطئه که منشاء در خارج از کشور داشت توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) کشف و خنثی شد و این اقتدار و امنیت نظام جمهوری اسلامی در دنیا کم نظیر است.


کریمی در مراسم تودیع و معارفه رییس اداره امور شعب بانک ملی در استان مرکزی افزود: وجود سه فاکتور در یک بانک نشان از مدیریت خوب مدیر بانک دارد و آن افزایش منابع، کاهش مطالبات و اعطای تسهیلات است.


وی گفت: صنعتگران و تولیدگنندگان از ولی نعمتان کشورند، چرا که با وجود شرایط سخت تحریم و رکود به کار و تولید می پردازند و وظیفه تامین معاش خانوارهایی را برعهده دارند.

این عضو هیات مدیره بانک ملی ضمن بیان مشکلات اقتصادی مردم، بانک را هم مبرا از مشکلات ندانست و گفت: وجود تحریم های بین المللی، مشکلات اقتصادی داخلی وعدم صادرات خوب به کشورهای دیگر و کاهش قیمت نفت از جمله مواردی است که مشکلاتی را برای بانک ها در کنار واحدهای تجاری و کسبه ایجاد کرده است.

کریمی در ادامه اضافه کرد: به دلیل همین موارد ما قادر نیستیم پول را ارزان در اختیار مردم و تولیدکننده ها قرار دهیم. دریافت وام های گران در کنار خرید مواد اولیه گران، حجم سختی ها را نهایتا متوجه مردم می‌کند.

وی سیاست دولت را حفظ و حمایت از تولید خواند و گفت: بانک تمام تلاشش را می‌کند تا پول ارزان قیمت در اختیار مردم قرار دهد.

کریمی رسالت بانک را در برخورد با رکود، تحریک افزایش تقاضا دانست و گفت: دو راه پیش روی بانک وجود دارد یکی افزایش نقدینگی در دست مردم و دیگری در دست تولید کننده‌ها، که با بررسی‌ها و تدبیری که صورت گرفت راه اول انتخاب شد.

وی در ادامه افزود: افزایش نقدینگی در دست تولیدکننده‌ها موجب افزایش تولید و در نهایت افزایش انبار کالاهای آنها خواهد شد، اما افزایش نقدینگی در دست مردم تقاضا را افزایش داده و تولید را تحریک می‌کند و تولیدکننده‌ها می‌توانند با خرید مواد اولیه به صورت نسیه تولید خود را بالا ببرند.

کریمی سیاست‌های بانک ملی را در راستای تاکید دولت بر قرار گرفتن پول ارزان قیمت در اختیار مردم، توصیف کرد و گفت: با قرار گرفتن قطب صنعت در این استان توقع مردم و صنعتگران از بانک ملی در رفع مشکلات اقتصادی بالاست و بانک با قول تخفیف در اعطای تسهیلات اعتباری با هدف افزایش سپرده های ارزان قیمت مردم در بانک به برآورده شدن این توقعات کمک خواهد کرد.