شکایت بغداد از ترکیه به اتهام فروش نفت به اسرائیل

به گزارشافکارخبر، سایت النشره اعلام کرد: یک مسئول وزارت انرژی ترکیه که خواست نامش فاش نشود، گفت که فروش نفت شمال عراق از ترکیه به بازارهای جهانی به صورت روزافزون ادامه دارد و اساسا این نفت به اراضی اشغالی می‌رسد. بغداد در این شکایت‌نامه از ترکیه به دلیل فروش نفت شمال عراق به رژیم صهیونیستی یک میلیارد دلار غرامت درخواست کرده است.


پایگاه " ترکیه امروز " به نقل از این منبع گزارش داد که دولت مرکزی عراق درخواستی را به دادگاه حکمیت بین‌المللی در پاریس تقدیم کرده است، چرا که انتقال نفت شمال عراق از طریق خطوط ویژه انتقال نفت عراق – ترکیه با توافق امضا شده میان دو کشور منافات دارد.


وی افزود: در صورتی که این مساله به نفع آنکارا پایان نیابد، ترکیه باید غرامتی به ارزش یک میلیارد دلار بپردازد و ادامه انتقال نفت مشکل را پیچیده‌تر می‌کند و ترکیه باید این مشکل را از طریق روابط دوجانبه حل کند.


اما وزارت انرژی ترکیه و شرکت سهامی بوتاش فعال در زمینه انتقال نفت به سوال‌ها در مورد انتقال نفت از طریق خط لوله جیهان و اقدام عراق پاسخ ندادند.


شرکت بوتاش از طریق خط جیهان از سال ۲۰۱۴ تا ژوئیه گذشته ۸۱ میلیون و ۷۸۵ هزار و ۹۶۰ بشکه از نفت خام را انتقال داده است.

با وجود این که تانر یلدیز، وزیر سابق انرژی ترکیه تصریح کرد که نفت شمال عراق که از طریق خط جیهان انتقال داده می‌شود، به بازارهای منطقه دریای مدیترانه می‌رسد و احتمال دارد که این کشورها آلمان و ایتالیا باشند، اما ثابت شد که نفت اساسا به دست رژیم صهیونیستی می‌رسد.