چگونه یک «شوخی» را «سیاسی» کردند؟

به گزارش افکارخبر، سیده فاطمه موسوی در وبلاگ شخصی اش نوشت: چند ماهی بود که پخش برنامه طنزی از صداوسیما آغاز شد که هر فردی با هر گرایشی از مخاطبان این برنامه تلویزیونی بود؛ «خندوانه» برنامه‌ای طنز برای همه سلایق.

میهمان یکی از قسمت‌های این برنامه غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی بود و با وجود آنکه از قبل هم اعلام شد این برنامه کاملا در فضای طنز است و اصلا سیاسی نیست اما گویا عده‌ای درصدند تا از هر موقعیتی به اغراض سیاسی خود دست یایند.

خندوانه مثل همیشه در همان فضا و با خواندن چند شعر از حدادعادل روی آنتن رفت؛ برنامه‌ای که بسیاری از تماشاگران از آن احساس رضایت کرده و یکی از پرببیننده ترین برنامه‌های خندوانه رقم خورد.

اما پس از این برنامه بود که برخی هجمه‌ها علیه حدادعادل به وجود آمد هجمه هایی که البته وی خیلی هم با آنها غریبه نیست، هجمه‌های از جنس یک عکس با حسین نصر.

خیلی دور از ذهن نیست که عده‌ای همیشه منتظرند تا از آب گل‌آلود ماهی بگیرند این بار نیز به بهانه یک شوخی فرصت را مناسب دیدند تا هجمه‌ها را آغاز کنند؛ تا جایی که رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی خود در یک گفت‌وگو اعلام کرد که شوخی کرده است.

حدادعادل در این گفت‌وگو اعلام کرد «عده‌ای شوخی من راجع به شوخی با کلمات «کش‌لقمه» و «دراز لقمه» را جدی گرفتند و جوی در حواشی آن درست کردند و سر و صدا به پا کردند، آنها که این سر و صدا را درست کردند، یا شوخی را نمی‌شناسند یا اینکه غرضی در دل دارند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ادامه داد: در غیر اینصورت هر شوخی را می‌توان از جای خود درآورد و یک منظور دیگر از آن برداشت کرد، کاملاً محسوس بود که عده‌ای قصد و منظور خاصی داشتند و مایل نبودند بفهمند که با شوخی چطور باید برخورد کرد.»

اما اینکه چه شد که یک شوخی را چنین سیاسی کردند خود حائز چند نکته است.

تلاش برخی روزنامه‌ها و نشریات در بزرگ کردن این شوخی از بازکردن کینه‌ای قدیمی خبر می‌دهد و گویی مدت‌هاست منتظر چنین فرصتی بودند تا باز هجمه‌ها را شروع کنند؛ یکی از همین نشریات، پرونده‌ای در باب کلمه‌ای که در این برنامه مطرح شده بسته است و با برخی از اصلاح طلبان تندرو مجلس ششم به گفت‌وگو می‌نشیند، روزنامه اصلاح‌طلب دیگری چنان این شوخی را جدی گرفته که گویی کل مشکلات مملکت منتهی به این یک کلمه است.

البته نکته مهم دیگر این است که انتخابات مجلس نزدیک است و عده‌ای باید به هر بهانه‌ای موجب تخریب رقیب خود شوند اما باید بدانند اینها شگردهای نخ‌نما شده‌ای است که دیگر کسی به آنها توجهی ندارد چراکه این نوع بهره‌برداری سیاسی از یک شوخی جز با هدف‌های خاص صورت نمی‌گیرد.

لازم به ذکر است پیش از حضور رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز اجرای استندآپ کمدی امین حیایی و امیرمهدی ژوله از سوی برخی سودجویان حاشیه‌هایی را به همراه داشت.

عده‌ای همواره مدعی شعار آزادی هنر هستند و سیاسی شدن هنر را مایه‌ افول هنر می‌دانند اما رأی دادن مردم به یک بازیگر را سیاسی می‌کنند.

اما آنهایی که به دنبال سیاسی کردن این شوخی بودند بدانند که ره به جایی نخواهند برد چراکه چنین هجمههایی ذرهای از ارزش یار دیرین انقلاب نخواهد کاست.