گستاخی تازه وزیر خارجه سعودی علیه ایران

به گزارشافکارخبر، عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان درکنفرانس خبری مشترک با فیلیپ هاموند همتای انگلیسی خود در ریاض، به دیدار وی با ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود پادشاه عربستان و نیز محمد بن نایف ولیعهد و وزیر کشور و همچنین محمد بن سلمان جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان اشاره کرد و افزود: در دیدارهایی که با یکدیگر داشتیم موضوعات مختلف از جمله روابط دوجانبه و مسائل منطقه را بررسی کردیم. در خصوص مسائل و روابط دو جانبه، روابط تاریخی و راهبردی انگلیس و عربستان سعودی و راه های همکاری در عرصه های مختلف از جمله نظامی، امنیتی، سیاسی، اقتصادی و آموزشی و… را بررسی کردیم و چگونگی تقویت این روابط را مورد بررسی قرار دادیم.

وی افزود: همچنین از اوضاع سوریه و اهمیت پیدا کردن راه حلی بر اساس ژنو۱ و تشکیل شورای انتقالی برای اداره امور کشور به منظور حفظ نهادهای نظامی و سیاسی و آماده کردن کشور برای آینده ای جدید و برگزاری انتخابات گفتگو کردیم. بشار اسد هیچ نقشی در آینده سوریه ندارد. ما همچنین نشستی را که قرار است روزهای پنج شنبه و جمعه برگزار شود و ادامه رایزنی ها و گفتگوهای کشورهای ذیربط در خصوص سوریه است، بررسی کردیم. همانگونه که می دانید نشست های زیادی از جمله نشست وین در خصوص سوریه برگزار شده است. فردا چهار کشور عربستان سعودی، روسیه، آمریکا و ترکیه در نشست وین حضور خواهند داشت و پس از آن نشستی با حضور کشورهای بیشتر در روز جمعه برگزار می شود و اهداف و نیات دیگر کشورهای منطقه در خصوص حل بحران سوریه و در راس آنها موضوع زمانم و چگونگی کناره گیری بشار اسد مورد بررسی قرار خواهد گرفت. امیدواریم این نشست ها مفید باشد. در همین حال عربستان سعودی به همراه برخی از متحدان خود به حمایت از مخالفان میانه روی سوریه برای بهبود توازن قوا در میدان ادامه می دهد.

وزیر خارجه عربستان سعودی در ادامه سخنان خود به موضوع عراق اشاره کرد و افزود: در این خصوص چگونگی حمایت از تلاش های دولت عراق برای اجرای اصلاحات توافق شده در سال گذشته را برای مشارکت همه گروه های عراقی در تصمیم گیری ها مورد بررسی قرار دادیم و علاوه بر این راه های مقابله با تروریسم در عراق را نیز بررسی کردیم و اقداماتی را که عربستان سعودی برای ارتباط با برادران عراقی و برقراری روابط بهتر با این کشور انجام داده است به اطلاع ایشان(هاموند) رساندیم و از تلاش های دولت حیدر العبادی نخست وزیر عراق برای مقابله با چالش های موجود در این کشور ستایش کردیم و حمایت خود را از تلاش های دولت العبادی برای اجرای اصلاحات مورد توافق در تابستان گذشته اعلام کردیم.

عادل الجبیر ادامه داد: همچنین اوضاع یمن و اهمیت حل سیاسی این بحران را بررسی کردیم و به ایشان(هاموند) گفتیم از نظر عربستان سعودی راهکار نظامی آخرین راهکار است و اقدام نظامی در این کشور در پی درخواست دولت قانونی یمن و برای حمایت از شهروندان سعودی در برابر موشک های بالستیک و سلاح های سنگینی که شورشیان حوثی و(علی عبدالله صالح) در اختیار دارند صورت گرفت. اقدام نظامی همچنین برای باز کردن راه اجرای روند مسالمت آمیز در یمن انجام شد. هم اکنون طرف های یمنی برای برگزاری نشست با فرستاده سازمان ملل به منظور اجرای قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت به توافقی دست پیدا کرده اند که عربستان از این اقدام استقبال و از آن حمایت می کند. همچنین اهمیت فعالیت های انسان دوستانه در یمن را برای وزیر(هاموند) تشریح کردیم و گفتیم همه بنادر یمنی برای ارسال کمک های انسانی باز است. همچنین تلاش های عربستان سعودی و کشورهای عضو ائتلاف را برای برقراری ارتباط با سازمان های کمک رسانی بین المللی به منظور تسهیل ورود کمک های انسانی به یمن به اطلاع وزیر(هاموند) رساندیم و از تلاش های انگلیس در حمایت از کشورهای ائتلاف اعم از حمایت های لجستیکی یا نظامی و سیاسی و حتی حمایت های انسانی و ارسال کمک های بشردوستانه قدردانی کردیم. مسئله روند صلح و حل منازعه اعراب و اسرائیل که بیش از شصت سال عمر دارد، از دیگر موضوعات مورد بحثما بود. نشست ما بسیار سازنده و مفید بود.

عادل الجبیر در ادامه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص تغییر موضع کشورش در قبال سوریه گفت: موضع عربستان در قبال سوریه تغییر نکرده است و نخواهد کرد و همانطور که قبلا گفتم این موضع مبتنی بر اصول ژنو۱ و تشکیل شورای انتقالی برای حفظ نهادهای کشور و آماده کردن زمینه انتخابات آینده است. اکنون مسئله بین ایران و روسیه این است که بشار چه زمانی کنار خواهد رفت. نظر ما و شرکا در این باره این است که باید میزان جدیت ایران و روسیه را در این باره بررسی کنیم و اگر جدیتی در کار باشد رسیدن به راه حل تسریع می شود. ایران پس از سلسله نشست هایی که در ماه های گذشته با متحدان خود برای یکسان سازی مواضع داشته ایم، در این نشست ها شرکت می کنند. اگر آنها جدیتی نداشته باشند وقت خودمان را تلف نخواهیم کرد. تاکید می کنم که بشار باید کنار برود و هیچ احتمالی برای ادامه ابقای وی وجود ندارد ولی باید درباره کناره گیری وی در تاریخی مشخص به توافق برسیم. در خصوص مذاکرات باید بگویم نشست ها در وین پس از نشست چهارجانبه برگزار می شود.

الجبیر در ادامه با اشاره به این که بشار اسد مشروعیت خود را در سوریه از دست داده است افزود: به نظر ما وی مسئول آوردن ایران به عنوان یک عامل اشغالگر به سوریه و نیز وارد کردن حزب الله و دیگر شبه نظامیان طایفه ای به سوریه است بنابراین هیچ جایی در آینده سوریه ندارد. بحران سوریه یا از طریق سیاسی یا از طریق نظامی باید حل شود. در هر حال اسد در آینده سوریه جایی ندارد و تلاش کرده ایم متحدان خود را در جهان در این خصوص متقاعد کنیم و گمان می کنیم توانسته ایم تا حدودی با کشورهای متحد به اجماع برسیم و بگوییم بهتر است راه حل سیاسی باشد. باید حسن نیت ایران و روسیه را درباره سوریه بسنجیم. اگر آنها خواستار حل سیاسی بحران سوریه هستند، گزینه ها روشن است. اما اگر به حل مسالمت آمیزی که شامل کناره گیری بشار اسد در تاریخ مشخص است باور نداشته باشند، معلوم است که ایران و روسیه هیچ جدیتی در مواضع خود ندارند.

وی در خصوص سفر یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان به سوریه نیز گفت: ما به نیات هیچ یک از کشورهای حوزه خلیج فارس تردید نداریم. همه این کشورها برداران و همسایگان ما هستند و همه ما سرنوشت واحدی داریم. همه کشورهای حوزه خلیج فارس با خطر مشترکی روبرو هستند.
الجبیر ادامه داد: اکنون این سوال مطرح است که ایا کسی می تواند نیات ایران و روسیه را بیازماید یا خیر. ممکن است این مرحله فرصتی برای باز کردن راهی برای دستیابی به راه حل منطقی درباره سوریه باشد. ما در مذاکراتی بی پایان و بی نتیجه شرکت نخواهیم کرد. اگر پیشرفتی در کار نباشد در مذاکرات آینده شرکت نخواهیم کرد.
وی در ادامه سخنان خود در پاسخ به سوال خبرنگاری که ایران را محور شرارت نامید گفت: من با شما در خصوص این که ایران محور شرارت است موافق هستم. همانگونه که گفته ایم ایران حامی تروریسم است و تنها عربستان سعودی چنین نظری ندارد بلکه در بسیاری از قطعنامه های شورای امنیت نیز به این مسئله اشاره شده است و کشورهای مختلف به سبب حمایت ایران از تروریسم این کشور را تحریم و مجازات کرده اند. ایران در کشورهای عربی نیرو دارد و سرزمین های عربی را در سوریه، جزایر امارات اشغال کرده است و در عراق نیرو دارد و در یمن هم وابستگانی دارد. هیچ کس از نقش منفی ایران در منطقه و بخصوص سوریه بی اطلاع نیست. اگر ایران همچنان بر مواضع خود اصرار کند ما راهکارهای دیگری داریم.

وزیر خارجه عربستان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در نهایت ایران کشوری اسلامی و همسایه ماست و ما به تاریخ و تمدن این کشور احترام می گذاریم و امیدواریم عربستان سعودی بهترین روابط را با این کشور داشته باشد و روابط همسایگی خوبی بین آنها برقرار باشد و با یکدیگر به تبادل فرهنگی، تجاری و رایزنی سیاسی و… داشته باشیم. متاسفانه اقدامات و سیاست های خصمانه از جانب عربستان نبوده بلکه از جانب ایران صادر شده است. عربستان در امور ایران دخالت نکرده بلکه این ایران است که در امور منطقه دخالت می کند و می کوشد در کشورهای متحد عربستان سعودی دخالت کند و نیرو برای اشغال کشورهای عربی ارسال کرده است و اعراب بی گناه را می کشد. عربستان کاری نکرده است. ما از ایران می خواهیم که روابط خوب مبتنی بر حسن همجواری و عدم دخالت در امور یکدیگر با عربستان سعودی داشته باشد اما ایران فعلا به اینگونه اقدامات عربستان پاسخ نداده است. امیدواریم ایران روزی به این اقدامات پاسخ دهد زیرا به نفع عربستان و ایران و منطقه نیست که تنش در این منطقه حساس حاکم باشد، ولی این مسئله به ایران و اقدامات و سیاست ها و تصمیمات این کشور برای اصلاح سیاست های خصمانه خود بستگی دارد. عربستان ناچار است از منافع خود و متحدان خود و در راس آنها منافع ملت خود حمایت کند.