بایدها و نبایدهای انتخاباتی احمدی‌نژاد

به گزارش افکارخبر، " دکتر احساس مسئولیت کند می‌آید. " این عبارت کوتاه، ترجیع‌بند این روزهای احمدی‌نژادی‌هاست. مقربین رئیس دولت‌های نهم و دهم امید دارند تا رئیس‌جمهور سابق و البته محبوبشان در انتخابات مجلس دهم حضور یابد اما برخی دیگر نظیر " عبدالرضا داوری " گفته که " احمدی‌نژاد برنامه‌ای برای انتخابات مجلس ندارد و هر فهرستی هم که به ایشان منتسب شود را از همین الان تکذیب می‌کنیم. "

چه احمدی‌نژاد برای انتخابات مجلس برنامه داشته باشد و چه نداشته باشد، امروز کوچک‌ترین صحبت و حرف او مثل بمب فضای رسانه‌ای کشور را تکان می‌دهد. احمدی‌نژاد روزگاری رئیس جمهور این کشور بوده و مسلما نمی‌توان باور کرد که او برای آینده سیاسی خود و شاید بازگشت به قدرت برنامه‌ای نداشته باشد. لیکن چشیدن طعم شیرین قدرت، بایدها و نبایدهایی را می‌طلبد که در ادامه اشارات نظری به بخشی از آن خواهیم داشت.

چرا احمدی‌نژاد باید در انتخابات مجلس شرکت کند؟


**احمدی‌نژاد کماکان در میان توده‌ مردم به ویژه طبقه متوسط طرفداران خودش را دارد. این را می‌شود از استقبال نسبتا بالای مردمی از سخنرانی‌های او فهمید.

**احمدی‌نژاد یک چهره آکادمیک و از اساتید دانشگاه علم و صنعت است. از این‌رو اصولگرایان به‌ویژه از نوع سنتی آن نمی‌توانند به راحتی از کنار مقبولیت او در میان " طبقه ارزشی دانشگاهی " عبور کنند.

**احمدی‌نژاد تنها دو سال است که از صندلی ریاست‌جمهوری فاصله گرفته و بخش اعظمی از مردم همچنان اقدامات او نظیر تزریق یارانه به حساب‌های بانکی، توزیع سهام عدالت و پروژه مسکن مهر را از یاد نبرده‌اند.

** هواخواهان احمدی‌نژاد از وی با عنوان مردمی‌نژاد هم یاد می‌کنند. شعار انتخاباتی او در سال ۸۴ از یادها نرفته؛ " مردی از جنس مردم ". احمدی‌نژاد در طول دو سال اخیر سعی داشته ارتباط خود با مردم را حفظ کند و در مراسم‌های مختلف از جمله تشییع شهدای غواص و این آخری، تشییع شهدای مدافع حرم که از قضا یکی‌شان هم از محافظین سابق او بوده، حضور داشته باشد و با مردم با هر تیپ و ظاهری عکس سلفی بگیرد!

**همواره اقتصاد و بحث‌های پیرامونی آن، یکی از مولفه‌های تاثیرگذار در میزان اقبال مردمی نسبت به دولت‌ها بوده است. چنانچه دولت یازدهم نتواند، فضای آرمانی در حوزه اقتصادی که قبل از به‌نتیجه‌رسیدن برجام در اذهان عمومی ایجاد کرده بود را عملیاتی کند، احمدی‌نژادی‌ها با فضاسازی پیرامون مشکلات اقتصادی و سوءمدیریت دولت، آرای مردمی را به سمت و سوی خود خواهند کشاند. همین چند وقت پیش بود که " سید محمد حسینی " وزیر ارشاد دولت دهم در اظهاراتی گفت که " نامه چهار وزیر دولت یازدهم به رئیس‌جمهور نشان از عدم توانایی دولت در حل مشکلات اقتصادی است. "

**همانطور که مردم، اقدامات احمدی‌نژاد در حوزه سهام عدالت، توزیع یارانه و مسکن مهر را از یاد نبرده‌اند، به همان نسبت، تورم ۵۰ درصدی دولت او را نیز از یاد نخواهند برد.


**احمدی‌نژاد در دولت دهم به طرز آشکاری از نیروهای حامی و ارزشی خود فاصله گرفت. خیلی‌ها مسحور‌شدن احمدی‌نژاد به دست " اسفندیار رحیم‌مشایی " چهره جنجالی دولتین نهم و دهم را از علت‌الدلایل دوری‌جستن وی از یاران قدیمی‌اش ذکر می‌کنند اما احمدی‌نژاد به حرف هیچ‌کدام از ایشان اعتنایی نکرد و تا آخرین لحظه پای اسفندیار خود ایستاد تا جایی که رحیم مشایی را به عنوان گزینه دولت دهم برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ وارد عرصه رقابت کرد.

دکتر می آید؟ دکتر نمی آید؟ / بایدها و نبایدهای انتخاباتی احمدی نژاد

**بهمن‌ماه سال گذشته بود که نفر دوم دولت دهم یعنی " محمدرضا رحیمی " که خود ریاست کمیته مبارزه با مفاسد اقتصادی را برعهده داشت، به جرم اختلاس به زندان اوین رفت. از این گذشته، " حمیدرضا بقایی " معاون اجرایی دولت دهم نیز به دلایل البته نامعلوم بازداشت شده است.

دکتر می آید؟ دکتر نمی آید؟ / بایدها و نبایدهای انتخاباتی احمدی نژاد

**اغلب اصولگرایان بارها برائت خود از احمدی‌نژاد را اعلام کرده‌اند. ایشان در توجیه این دوری‌گزیدن می‌گویند: " وقتی احمدی‌نژاد خود را اصولگرا نمی‌داند، دیگر دلیلی برای همکاری با وی نمی‌ماند " از طرف دیگر یکی از انتقادهای اصلی مخالفان احمدی‌نژاد به جریان ۱۱ روز تحصن او در خانه بازمی‌گردد. احمدی‌نژاد تاکنون درباره آن ۱۱ روز معروف حرفی نزده است اما " عبدالرضا داوری " از چهره‌های نزدیک به احمدی‌نژاد گفته که " کدام ۱۱ روز؟!، اصلا قهری در کار نبوده است. "

دکتر می آید؟ دکتر نمی آید؟ / بایدها و نبایدهای انتخاباتی احمدی نژاد

** " پرویز سروری " قائم‌مقام تشکل اصولگرای جمعیت رهپویان می‌گوید: " احمدی‌نژاد با شیرینی از کرسی ریاست فاصله نگرفت. " استیضاح جنجالی " عبدالرضا شیخ‌الاسلامی " وزیر کار دولت دهم که در نهایت به جدل کلامی احمدی‌نژاد با " علی لاریجانی " رئیس مجلس انجامید و بعدها به " یکشنبه سیاه " مشهور شد، عزل عجیب و قریب " مرضیه وحید دستجردی " وزیر بهداشت که به خرید اقلام بی‌ارزش به جای خرید مایحتاج درمانی مردم از سوی دولت دهم معترض بود و آخرینش از حد نصاب افتادن دولت دهم به دلیل عزل‌های اتوبوسی احمدی‌نژاد، از جمله تلخ‌کامی‌هایی است که رئیس‌جمهور سابق کشورمان به مذاق مخاطبان خود چشاند.

دکتر می آید؟ دکتر نمی آید؟ / بایدها و نبایدهای انتخاباتی احمدی نژاد

الغرض؛ احمدینژاد بارها ثابت کرده که چندان به حرف و حدیث دیگران اعتنایی ندارد و اگر خودش تشخیص دهد در انتخابات شرکت خواهد کرد؛ اما با همه این آسمان و ریسمان بافتنها، اگر شما جای احمدینژاد بودید، خواب مجلس دهم را میدیدید یا نه؟