دلیل اصلی توقف آزادراه تهران _ شمال

به گزارشافکارخبر،اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور عصر روز گذشته(چهارشنبه) در جریان بازدید از قطعه­ اول آزادراه تهران - شمال، در نشستی با حضور مدیران و دست اندرکاران اجرای این آزادراه، از وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مستضعفان، پیمانکاران، مشاوران و همه­ ی دست اندرکاران این پروژه قدردانی کرد و گفت: خوشبختانه امروز عزم و اراده­­ ی جدی برای اجرای این پروژه ی بزرگ ملی ایجاد شده است و امیدوارم شاهد اتمام آن در موعد مقرر باشیم.

وی پروژه­ ی آزادراه تهران - شمال را پروژه­ای پراهمیت برای مردم برشمرد و با بیان اینکه مردم از دولت برای احداثاین آزادراه توقع و انتظار جدی دارند خاطرنشان کرد: متأسفانه طولانی شدن زمان احداثاین پروژه باعثشده تا مردم نسبت به طولانی شدن این پروژه انتقاد جدی داشته باشند و بعضا این انتقادات در قالب طنز مطرح می‌شود.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در بسیاری از کارها و پروژه­‌ها که به موقع اجرا نمی‌شود و یا روند اجرایی آن با کندی مواجه می‌شود، علت اصلی را ناشی از ضعف مدیریت دانست و بر لزوم شناسایی و حل اینگونه موانع تأکید کرد و افزود: اگر مدیران عزم و اراده­ جدی برای اتمام به موقع پروژه نداشته باشند، توجیهات و موانع قانونی متعددی برای عدم انجام کار پیدا خواهند کرد و برعکس چنانچه مدیران از عزم و اراده­ای جدی برای اجرای پروژه­‌ها برخوردار باشند هیچ دلیل و مانعی نمی­‌تواند آنها را در مسیر و روند اجرای کار متوقف سازد.

جهانگیری ادامه داد: همواره دلیل و مانع اصلی عدم اجرای به موقع پروژه‌ها عدم توانایی و ضعف مدیریت است و این در حالی است که یک مدیر خوب باید از شجاعت تصمیم‌گیری، پیگیری و خلاقیت برخوردار بوده و برای عبور از موانع توانایی یافتن راهکارهای لازم را داشته باشد

وی با اشاره به توقف و کندی احداثآزادراه تهران - شمال در سالهای گذشته تصریح کرد: مطمئناً دلیل اصلی این توقف عدم توانایی و ضعف مدیریت بوده است چرا که منابع مالی مورد نیاز برای این پروژه آنقدر نبوده که نتوان آن را تأمین کرد و توان مهندسی و پیمانکاری کشور نیز برای اجرای این پروژه مهیاست.

معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه­ سخنان خود با بیان اینکه خدمت به مردم فرصتی است که از جانب خدا در اختیار ما قرار می­گیرد، گفت: انجام کارهای بزرگ و ماندگار از حافظه­ی ملت پاک نخواهد شد و مردم قدردان زحمات مسئولین خود هستند.

جهانگیری با تأکید بر اینکه دولت از دست اندرکاران اجرای پروژه­ی آزادراه تهران - شمال حمایت می­‌کند، افزود: دولت مطالبات پیمانکاران را نیز پرداخت خواهد کرد و برای این امر راهکارها و تدابیر خوبی اندیشیده شده است.

وزیر راه و شهرسازی نیز در این جلسه با بیان اینکه هیچ مانعی برای پیشرفت پروژه­ی آزادراه تهران - شمال وجود ندارد، گفت: تمام تلاش ما این است که در اجرای این پروژه از فناوری‌­های جدید استفاده کنیم و علاوه بر رعایت اصول فنی و مهندسی، اقدامات لازم را از حیثمعماری جاده برای زیباسازی نیز به کار خواهیم بست تا آزادراه تهران - شمال از زیبایی معماری برخوردار شود.

در این جلسه همچنین رئیس بنیاد مستضعفان که سهم ۵۰ درصدی از احداثپروژه را بر عهده دارد از تصمیم جدی این بنیاد برای انجام تعهدات لازم در زمینه ی احداثاین آزادراه در زمان مقرر خبر داد.

در این نشست مشاورین و مسئولین پروژه نیز گزارشی از عملیات حفاری تونل­ها و مراحل مختلف احداثآزادراه ارائه کردند و به بیان توضیحاتی در خصوص اطلاعات کلی آزادراه تهران - شمال از جمله طول آزادراه، تعداد و طول تونل­ها و پل­ها، اهم اقدامات انجام شده در یک سال گذشته و منابع مالی مورد نیاز تا پایان پروژه پرداختند.

گفتنی است با احداث آزادراه تهران-شمال طول مسیر که در حال حاضر ۱۸۵ کیلومتر است به ۱۲۰ کیلومتر کاهش خواهد یافت که از این میزان بالغ بر ۹۰ کیلومتر تونل احداث خواهد شد.