پیشنهاد چمران برای جذب آب باران

به گزارشافکارخبر،مهدی چمران با اشاره به بارندگی های اخیر گفت: خوشبختانه در چند روز گذشته شاهد نزول رحمت الهی در اقصی نقاط کشور بودیم که با توجه به فصل خشکی که پشت سر گذاشتیم جای شکر دارد اما باید در نظر داشت که هنوز با بحران آب مواجه هستیم.

وی ادامه داد: ما امیدواریم این بارش ها تداوم داشته باشد تا ذخیره سدها و دریاچه ها به حداکثر ظرفیت برسد اما اگر این حالت نیز رخ بدهد باز نمی توان گفت بحران آب را از سر گذراندیم. چرا که مشکل اصلی ما در از دست دادن منابع غنی آب ها زیر زمینی است.

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: جغرافیای تهران به گونه ای است که در منطقه ای خشک و گرم قرار گرفته و این در شرایطی است که ما ۱۴،۱۵ سال نیز در خشک سالی به سر می بریم از اینرو سطح آب های زیر زمینی به طرز وحشتناکی و به طور میانگین تا ۱۰۰ متر سطح این آب ها نشست داشته است و این در حالی است که در فصول گرم و خشک تا ۴۸ درصد آب شرب نیز از منابع آب های زیر سطحی تامین می شود.

چمران تصریح کرد: پس این که فکر کنیم با بارش های چند روزه بحران اب را پشت سر گذاشتیم اندیشه ای نا درست است.

وی افزود: از اینرو برای حل بحران آب باید به فکر تامین منابع آب های زیر زمینی باشیم که یکی از بهترین روش ها جمع آوری سطحی است.

چمران گفت: خوشبختانه شبکه جمع آوری آب های سطحی تهران با اینکه هنوز تکمیل نشده اما عملکرد مناسبی داشته است کما اینکه اشکالاتی هم وجود دارد.

وی همچنین به آب گرفتگی معابر در هنگام بارندگی اشاره کرد و اظهار داشت: در همین بارندگی اخیر اگر این شبکه جمع آوری نبود قطعا وضعیت معابر و آب گرفتگی به گونه ای می شد که امکان تردد وجود نداشت. این آب گرفتگی هم که بعضا در معابر ایجاد می شود معلول چند علت است؛ نخست انکه زباله هایی که با بی مبالاتی در انهار ریخته می شود و سبب گرفتگی دهانه پل ها و جوی ها می شود و دوم نوع زباله هایی است که در انهار ریخته می شود که عمدتا قوطی های پلاستیکی نوشابه ها هستند که امکان عبور آب را سد می کنند. البته بد آسفالت کردن معابر تا بلند ساختن لبه جداول نیز در این آب گرفتگی ها موثر است که باید با برنامه ریزی درست و اقدامات عمرانی این نقایص برطرف شود.

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: باید شرایط را به گونه ای فراهم آوریم تا از این بارش ها و آب های سطحی که جاری می شود در جهت تزریق به منابع زیر زمینی و یا بازچرخانی آن استفاده کنیم.

چمران پیشنهاد داد: یکی از راه های این امر ساخت و ایجاد منافذی در سطح شهر است تا این آب ها بدون انکه وارد شبکه فاضلاب شوند و در آن صورت تصفیه بسیار مشکل و هزینه بری دارد به راحتی بتوانند جذب زمین شوند. متاسفانه م معابر و سطوح ما به گونه ای است که امکان کمترین جذب آبی را ندارد و متاسفانه این منبع عظیم آبی جذب نمی شوند.

وی در پایان خطاب به شهروندان تهرانی نیز گفت: باران رحمت الهی همواره موجب مسرت و فراوانی نعمت است اما نباید از یاد برد که فصل خشک و روزهای گرم نیز از راه می رسند و در آن صورت است که صرفه جویی امروز ما نیاز فردای ما را برآورده خواهد کرد.