استقبال ژاپن از توافقنامه هسته‌ای ایران

به گزارش افکارخبر، علی اکبر صالحی معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان، پیش از ظهر روز پنجشنبه(به وقت محلی) با " شینزو آبه " نخست وزیر ژاپن در توکیو دیدار و گفتگو کرد.

صالحی با تجلیل از حمایتهای ژاپن در زمان مذاکرات هسته ای، بر روند همکاری بین ایران و آژانس بین المللی انرژی هسته ای بر اساس نقشه راه و اجرای توافق هسته ای تأکید کرد.

وی افزود: آژانس بین المللی انرژی اتمی حداکثر تا ۱۵ دسامبر آینده نتایج ارزیابی خود از برنامه هسته ای ایران را اعلام خواهد کرد و ما انتظار داریم که آخرین روز از دسامبر به عنوان روز اجرای توافق هسته ای اعلام شود.

صالحی به بیانیه مشترک وزرای خارجه ایران و ژاپن در زمینه های توسعه روابط بین دو کشور اشاره کرد.
وی همچنین با اشاره به طرح تأسیس مرکز ایمنی هسته ای در چارچوب توافق هسته ای، از کمک ژاپن به ایجاد این مرکز استقبال کرد.

صالحی با یادآوری دعوت رییس جمهوری ایران از نخست وزیر ژاپن برای سفر به تهران، ایجاد زمینه لازم برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور را خواستار شد و بر ضرورت ایجاد بازار و تولید مشترک بین دو کشور تأکید کرد.

شینزو آبه در این دیدار با اشاره به اوضاع متشنج در خاورمیانه و وجود گروه تروریستی داعش، بر ضرورت تقویت همکاری بین ایران و ژاپن برای مقابله با این چالشها و تهدیدها تأکید کرد.

آبه در این دیدار از "حسن روحانی" رییس جمهور کشورمان برای سفر به توکیو دعوت کرد. وی همچنین بر توسعه روابط تجاری بین دو کشور به ویژه پس از اجرای توافقنامه هسته ای تأکید کرد.