مردم به بانک‌ها مراجعه نکنند

به گزارشافکارخبر، روز گذشته بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت با ارسال اطلاعیه ای آغاز پرداخت وام خرید کالا را از شنبه(۱۶ آبان ماه) اعلام کردند. در طرح خرید خودرو بانک عامل اسناد تجاری ناشی از فروش خودرو و ماشین آلات کشاورزی را تا سقف ۲۵۰ میلیون ریال و حداکثر تا ۸۰ درصد بهای فروش هر دستگاه در قالب عقد خرید دین با نرخ ۱۶ درصد خریداری می‌کند. منابع مورد نیاز این طرح توسط بانک ‌مرکزی با نرخ سالانه ۱۴ درصد برای بانک‌های عامل تامین می‌شود.

در این شیوه متقاضیان می‌توانند از تاریخ هجدهم آبان ۱۳۹۴ با مراجعه مستقیم به نمایندگی‌های مجاز نسبت به خرید دستگاه موردنظر اقدام کرده و بخشی از بهای دستگاه را به صورت نقد و مابقی را حداکثر تا ۲۵۰ میلیون ریال(که بیش از ۸۰ درصد بهای آن نباشد) در قبال ارایه اسناد تجاری(اقساط حداکثر ۸۴ ماه با احتساب سالانه ۱۶درصد به صورت چک یا سفته) به نمایندگی مجاز پرداخت کنند. در ادامه، خودروساز اسناد تجاری دریافتی از مشتریان را ظهر‌نویسی کرده و به بانک‌های عامل ارایه می‌کند. بانک‌های عامل اسناد تجاری ارایه شده از سوی خودروساز را که سررسید آنها کمتر از چهار سال باشد، با نرخ ۱۶ درصد خریداری کرده و مبلغ موردنظر را به حساب خودروساز واریز می‌کنند.
فهرست نمایندگی‌های مجاز و خودروها و ماشین‌آلات مشمول طرح از تاریخ هجدهم آبان ۱۳۹۴ در تارگاه دولت، بانک‌مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام می‌شود. در طرح مزبور خرید خودروها و ماشین‌آلات کشاورزی(کمباین و تراکتور) با اقساط حداکثر هفت ساله امکان پذیر است.

در فاز اول اجرای طرح خرید کالاهای با کیفیت ایرانی هم حسب تقاضای امور اداری دستگاه‌ها، شرکت‌ها و صندوق‌های بازنشستگی از بانک‌های عامل پرداخت حقوق کارکنان، فرم‌هایی در اختیار آنان قرار می‌گیرد که به کارکنان و مستمری بگیرانی که مایل به دریافت کارت خرید کالای ایرانی هستند، ارائه شود. پس از تکمیل و ارسال فرم‌های درخواست متقاضیان توسط دستگاه‌ها، شرکت‌ها و صندوق‌های بازنشستگی، بانک‌های عامل کارت‌ها را صادر کرده و از طریق دستگاه‌های مربوطه در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند. کارت‌ها از زمان تحویل به متقاضیان، قابلیت خرید در مراکز فروش حضوری و اینترنتی مشخص شده را خواهد داشت. برای دارندگان کارت در هر ماه شمسی و متناسب با زمان صدور کارت، صورتحسابی از طریق پیامک ارسال می‌شود که شامل ریز اقلام خرید در هر دوره به علاوه مجموع تسهیلات اعطایی قبلی است. مشتریان می‌توانند با اطلاعات پیامک فوق، نسبت به بازپرداخت اقساط تسهیلات خود همانند سایر قبوض خدماتی اقدام کنند.
در مراحل بعدی طرح، امکان درخواست کارت خرید کالای ایرانی برای عموم مردم به صورت انفرادی از طریق مراجعه به شعب بانک‌ها و موسسات اعتباری وجود خواهد داشت.
در این طرح، برای هر شهروند ایرانی حداکثر می‌تواند یک کارت خرید کالای ایرانی صادر شود.

به گزارش تسنیم، علیرغم انتشار این اطلاعیه از روزگذشته شعب مختلف بانکی با تعداد زیادی از متقاضیان برای دریافت وام خرید خودرو و کالا روبه رو شدهاند. این در حالی است که سیستم بانکی در این طرح ها ارتباط مستقیم با متقاضی ندارد و مردم باید با مراجعه به ادارات خود دریافت کارت خرید را پیگیری کنند. در وام خرید خودرو نیز مردم باید از ۱۸ آبان ماه به نمایندگی های فروشی که اسامی آنها اعلام می شود مراجعه نمایند.