قیمت نفت ایران در سراشیبی سقوط

به گزارش افکارخبر، قیمت جهانی انواع شاخص‌های معتبر نفت خام همچون برنت دریای شمال، وست‌ تگزاس آمریکا، سبد نفتی اوپک، نفت عمان، دبی و نفت خام سبک و سنگین صادراتی ایران هفته منتهی به ۲۶ اکتبر با کاهش قیمت روبرو بوده است.

بر این اساس، قیمت هر بشکه نفت خام سبک صادراتی ایران با کاهشی ۹۲ سنتی به ۴۰ دلار و ۵۰ سنت رسید و بهای هر بشکه نفت خام سنگین صادراتی هم با کاهشی یک دلار و ۶ سنتی به حدود ۴۵ دلار و ۶۳ سنت کاهش پیدا کرد.

با وجود این کاهش قیمت، در طول سه هفته گذشته تاکنون اما متوسط قیمت فروش هر بشکه نفت خام سبک صادراتی ایران حدود ۵۲ دلار و ۷۲ سنت و متوسط قیمت فروش هر بشکه نفت خام سنگین صادراتی ایران در این مدت حدود ۵۰ دلار و ۷۸ سنت بوده است.

با وجود کاهش قیمت طلای سیاه در بازارهای جهانی، اما قیمت گاز طبیعی در بازارهای آسیای شمال شرقی و اروپای جنوب غربی با افزایش همراه شد، اما قیمت این حامل انرژی پاک در بازار NBP انگلیس و هنری هاب آمریکا با کاهش روبرو شده است.

از این رو در هفته منتهی به ۲۶ اکتبر سال جاری میلادی، قیمت هر میلیون بی تی یو گاز طبیعی در بازار آسیای شمالی شرقی با ۲۰ سنت افزایش به حدود ۷ دلار و ۱۰ سنت رسید.

همچنین در بازار اروپای جنوب غربی قیمت هر میلیون بی تی یو گاز طبیعی با افزایش ۱۰ سنتی به ۶ دلار رسید، این در حالی است که در بازار NBP انگلیس قیمت هر میلیون بی تی یو گاز طبیعی با کاهش ۴۸ سنتی به حدود ۵ دلار و ۹۳ سنت رسید.

در بازار گاز آمریکا هم(هنری هاب) برای چندمین هفته متوالی قیمت گاز طبیعی با کاهشی ۲۸ سنتی حدود ۲ دلار و ۱۴ سنت به ازای هر میلیون بی تی یو معامله شد.

یکی از مهمترین دلایل افزایش قیمت گاز طبیعی در بازار آسیای شمال شرقی، احتمال کاهش عرضه محموله‌های گاز در ۴ تا ۸ هفته پیش‌روی عنوان شده است.

با وجود افزایش قیمت گاز طبیعی در بازار آسیا و اروپا، اما با قوت گرفتن احتمال کاهش تقاضا برای خرید محموله‌های جدید LNG، قیمت گاز مایع شده در اکثر بازارها کاهش پیدا کرده است.

بر این اساس، قیمت هر میلیون بی تی یو LNG در بازار اروپا با کاهشی ۱۰ سنتی به ۶ دلار رسید. قیمت LNG در بازار شمال شرق آسیا به ۷.۱۰ دلار، در بازار NBP انگلیس به ۵ دلار و ۹۳ سنت و در بازار هنری هاب آمریکا به ۲.۱۴ دلار به ازای هر میلیون بی تی یو معامله شد.

در طول یک هفته گذشته قیمت گذاری گاز طبیعی در بازار آمریکا دارای نوسانهای متعددی بوده به طوری که افزایش واردات گاز از کانادا، کاهش تولید گاز خشک و در نهایت کاهش ۵ درصدی عرضه گاز در آمریکا و ثبت یک رکورد جدید در ذخیره سازی این انرژی از مهمترین دلایل نوسان قیمت گاز در بازار ینگه دنیا به شمار میرود.