رمز موفقیت کمیته امداد در کاهش نرخ طلاق

به گزارشافکارخبر،طلاق به عنوان معضلی اجتماعی در سال‌های اخیر طی روندی در حال افزایش است.

وقوع ۱۹ طلاق در هر ساعت نشان دهنده و زنگ خطری است که در آینده‌ای نزدیک با یک ‌سونامی طلاق و به طبع آن آسیب‌های اجتماعی فراوان از جمله اختلالات روانی و بزهکاری فرزندان طلاق روبه رو هستیم.

در شرایطی تمام نهادی ذی‌ربط با امر ازدواج از گسترش طلاق در کشور خبر می‌دهند که مسئولان کمیته امداد امام خمینی(ره) خبر از کاهش طلاق ‌دربین مددجویان تحت پوشش این نهاد حمایتی می‌دهند.

کمیته امداد امام خمینی(ره) به عنوان یک نهاد حمایتی حدود ۱میلیون و ۵۰۰ هزار زن سرپرست خانواده را تحت پوشش قرار داده است که این زنان به دلایلی مختلفی از جمله طلاق، فوت و یا زندانی شدن همسر تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) قرار گرفته‌اند.

کمیته امداد امام خمینی(ره) در طی اجرای طرحی سعی دارد زمینه ازدواج دوباره زنان تحت پوشش را فراهم آورد تا در این راستا هم از آسیب‌های اجتماعی ناشی از گسترش طلاق بکاهد و همچنین تعداد افراد تحت پوشش این نهاد را نیز کاهش دهد.

سید پرویز فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) با اشاره به کاهش نرخ طلاق در بین مددجویان این نهاد اظهار داشت: بر اساس بررسی‌های انجام شده، آمار طلاق در خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) کمتر از یک درصد است.

در شرایطی که مسئولان از افزایش آمار طلاق در خانواده‌ها ابراز نگرانی می‌کنند باید بررسی کرد که دلایل موفقیت کمیته امداد امام خمینی(ره) در کاهش نرخ طلاق در بین خانواده های تحت پوشش چیست؟

اکبر ‌میرشکار معاون فرهنگی کمیته امداد امام خمینی(ره) با اشاره به دلایل کاهش نرخ طلاق در کمیته امداد امام خمینی(ره) بیان داشت: سالانه ۱۰درصد از ازدواج‌های کشور در خانواده‌های کمیته امداد امام خمینی(ره) انجام می‌شود که برای این منظور به زوجین ۳۶ساعت آموزشی قبل از ازدواج ارائه می‌شود که در این راستا ۴۰۰مشاور متخصص و ۳۰۰کلینیک تخصصی مشاوره در خدمت مددجویان کمیته امداد است.

اگر به دلایل کاهش نرخ طلاق در بین مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) توجه کنیم متوجه می‌شویم که مراجعه زوجین به مشاوره‌های قبل از ازدواج و استفاده از مشاوران متخصص می‌تواند تا حد زیادی از نرخ طلاق در جامعه کاهش دهد.

کارشناسان اجتماعی و روان شناسان بر این اعتقادند که مشاوره قبل از ازدواج با یک متخصص و یا یک مشاور خبره در امور خانواده و برخوردار از اطلاعات امروزی امری ضروری است.

آنها بر این باورند که اگر زوجین قبل از ازدواج به مشاور مراجعه کنند این امر به زندگی بهتر و دوام آن کمک شایانی می‌کند.

مشاوره قبل از ازدواج مهم‌ترین اقدامی است که به افراد کمک می‌کند واقع ‌بینانه به ازدواج نگاه کنند و از هر گونه احساسات غیر عقلانی ‌بپرهیزند، زیرا پایه و اساس ازدواج بر مبنای معیارهای عقلانی استوار است.

بسیاری از جوانان در زمان عقد و یا آشنایی یک زندگی ایده‌آل و بدون هرگونه اختلاف و درگیری را تصور می‌کنند و با چنین دیدگاهی بر این باورند که ‌بینشان کاملا تفاهم وجود دارد غافل از اینکه در نخستین مشکلی که برایشان در زندگی مشترک به وجود می‌آید، رویایشان‌ به یک باره فرو می‌ریزد و سریع از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرده و تصمیم به جدایی می‌گیرند.

اگر افراد و مسئولان مربوط با ازدواج به آسیب شناسی دقیق دلایل طلاق زوجین بپردازند حتما به اهمیت مشاورههای قبل از ازدواج پی خواهند برد و شاید در این راستا اجباری کردن مشاورههای قبل از ازدواج بیشتر نیاز شود.