شهر الربوعه عربستان تحت کنترل انصارالله

به گزارش افکارخبر، رسانه‌های بزرگ جهان درباره یکی از مهم‌ترین تحولاتی که در جنوب عربستان در حال رخ دادن است، سکوت کرده‌اند اما تصاویری که نیروهای یمنی از عملیات‌های خود منتشر می‌کنند، بازتاب زیادی در شبکه‌های مجازی داشته است و این تصاویر تاحدود زیادی به این شایعه که حوثی‌ها به زودی به ریاض خواهند رسید اعتبار می‌دهد.

نیروهای یمنی پس از درگیری‌های شدید و انهدام چندین موضع نظامی عربستان در شهر الربوعه واقع در منطقه عسیر توانستند ادعای خود مبنی بر پیشروی در خاک عربستان و تسلط بر بعضی مناطق جنوبی این کشور را مستند کنند.

اواخر شب جمعه شبکه خبری المسیره وابسته به انصارالله فیلمی ۲۸ دقیقه‌ای از عملیات و نفوذ نیروهای یمنی بر شهر الربوعه پخش کرد. در این فیلم رزمندگان انصارالله در حالی که یونیفرم‌های استتار پوشیده‌اند با نیروهای سعودی که به خودروهای زرهی و قدرت هوایی مجهز هستند، درگیر می‌شوند.

در این فیلم نیروهای یمنی در عملیاتی ویژه همه خیابان‌های شهر ومناطق اطراف احاطه شده با مواضع نظامی وانبارهای اسلحه پیشرفته عربستان را پس از فرار نظامیان عربستانی از مواضعشان به تصرف خود درآوردند و پرچم‌های یمن را در خیابان‌های الربوعه به اهتزاز درآوردند.

اخبار منتشر شده از محورهای دیگر به ویژه داخل یمن، هم حاکی از ادامه شکست‌های عربستان در این مناطق است. منابع نظامی یمن از منطقه مرزی نجران خبر دادند که یگان موشکی و توپخانه‌ای رزمندگان ارتش یمن و کمیته‌های انقلابی دو پایگاه نظامی سعودی «نهوقه» و «رجلا» را هدف شلیک موشک و گلوله توپخانه خود گرفتند که با تلفات سنگین به صفوف دشمن همراه بود.

در منطقه اشغالی جیزان نیز منابع نظامی از کشته و زخمی شدن شماری از نظامیان دشمن سعودی در حمله توپخانه‌ای رزمندگان ارتش و کمیته‌های انقلابی یمن خبر داده و تأکید کردند که این پیروزی‌ها همچنان ادامه دارد. بر اساس این گزارش همچنین رزمندگان ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با حمله توپخانه‌ای به مواضع نظامی سعودی‌ها در منطقه‌ای کوهستانی موسوم به قلل الشیبانی در منطقه ظهران موجب ترس و وحشت در صفوف نظامیان دشمن شدند.

سکوت رسانه‌های جهان


در حالی که خبرگزاری‌ها و شبکه‌های خبری جهانی پیشروی گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق را به صورت گسترده‌ای پوشش می‌دهند اما درباره پیشروی‌های مهم و قابل توجه یمنی‌ها سکوت کرده‌اند. باوجود این، تصاویر حضور سربازان یمنی در شهر الربوعه به صورت گسترده‌ای در شبکه‌های مجازی به ویژه توئیتر منتشر شد و تحلیلگران با انتقاد از رویکرد ریاکارانه رسانه‌های غالب درباره پوشش تحولات جنگ یمن، از عربستان خواستند همانند انصارالله از پیشروی‌های خود که مدعی آن است فیلمبرداری کند و نشان دهد. هیکل بافنع تحلیلگر سرشناس یمنی با بازپخش تصاویر المسیره نوشت: «به الربوعه شهر سابق سعودی خوش آمدید.» وی ادامه افزود:

«رویترز، بی‌بی‌سی، سی‌ان‌ان و سایر رسانه‌های غربی اجازه دادن گزارش درباره شهرهای سعودی که هدف حملات ارتش‌‌های یمن شده، ندارند.» هیشام الامیزی یک تحلیلگر مستقل از صنعا هم با بازپخش فیلم تسلط نیروهای یمنی بر الربوعه نوشت: «چرا امپراتوری رسانه‌ای عربستان پیشروی ارتش این کشور را در یمن نشان نمی‌دهند، درست همان کاری که حوثی‌ها داخل عربستان انجام می‌دهند؟» کنایه الامیزی به گزارش‌های رسانه‌های وابسته به عربستان سعودی است که هر روز بدون انتشار تصاویر خبر از پیشروی نیروهای ائتلاف در یمن می‌دهند.

پیشروی تدریجی یمنی‌ها به مناطق جنوبی عربستان باعثشده در فضای مجازی این حرف به صورت شوخی و جدی مطرح شود که اگر یمنی‌ها با این سرعت به پیشروی خود در جنوب عربستان ادامه دهند، به زودی به ریاض خواهند رسید. یک عضو سابق حزب کنگره خلق یمن در صفحه توئیتر خود نوشت: «امروز نجران، جیزان، عسیر و به زودی در ریاض، مطمئن باشید که ارتش یمن بر قصرهای شما دست پیدا خواهد کرد و انتقام هزاران شهیدی که توسط هواپیماهای شما کشته شد‌ه‌اند را خواهد گرفت.» هیکل بافنع پیشتر نیز به شاه سلمان، پادشاه عربستان «هشدار داده که قبلاً از اینکه دیر شود و یمنی‌ها به ریاض برسند، خود را تسلیم یمن بکند.»

اما شکست‌های عربستان سعودی تنها به مناطق جنوبی این کشور محدود نمی‌شود، نیروهای ائتلاف به رهبری ریاض شاهد شکست‌های سنگینی در مناطق مختلف یمن به ویژه در استان مأرب بودند. «زید علی الحوثی» سخنگوی کمیته‌های انقلابی یمن به فارس گفت: «نیروهای کمیته‌های انقلابی، مراکز اصلی در مأرب را پس از درگیری‌های شدید با شبه نظامیان منصور هادی و تروریست‌ها پس گرفتند.» الحوثی با اشاره به اینکه ۷۵ درصد از مساحت استان مأرب هم اینک در کنترل ارتش و کمیته‌های انقلابی است، گفت: نیروهای کمیته‌های انقلابی در حال تکمیل عملیات برای سیطره کامل بر استان مأرب هستند.

سخنگوی کمیته‌های انقلابی یمن در مأرب تصریح کرد: تصرف مراکز دولتی و اصلی در استان مأرب نقش مهمی در درگیری‌ها برای سیطره بر کل استان داشته است، به گونه‌ای که کمیته‌های انقلابی توانسته‌اند امنیت مناطق و راه‌های اصلی را فراهم کنند. شکست عربستان در مارب در حالی است که رسانه‌های وابسته به این کشور در زمان شروع این عملیات(اواخر شهریورماه ۱۳۹۴) جنگ روانی گسترده‌ای درباره قطعی بودن پیروزی ائتلاف به راه‌انداخته بودند. در همین حال عصر روز جمعه نیروهای دولتی و مردمی یمن به رهبری حوثی‌ها عملیات گسترده نظامی برای بازپس‌گیری استان‌های استراتژیک شبوه و ضاله آغاز کرده‌اند. این دو استان در ماه جولای سال جاری میلادی به تصرف نیروهای تحت حمایت عربستان درآمدند.

در چنين شرايطي روز گذشته اولين گروه از نيروهاي امارات از يمن خارج شده و به ابوظبي بازگشتند، رسانهها و رهبران اماراتي سعي كردند با استقبال گسترده از اين نيروها آنها را قهرمان نشان دهند. دولت امارات اعلام كرد كه مراسم استقبال و جشن بازگشت نيروهاي امارات در شهرهاي مختلف با حضور مسئولان و مردم برگزار خواهد شد. تمامي شبكههاي تلويزيوني امارات هم تصاوير اوليه ورود نيروهاي امارات به ابوظبي را به صورت زنده پخش كردند اما ناظران و رسانههاي مستقل بازگشت نيروهاي اماراتي را به فرار تشبيه كردند. فعالان يمني با انتشار تصاوير خودروهاي زرهي امارات كه توسط نيروهاي يمني منهدم شدهاند، ادعاي قهرمان بودن اين نيروها را به چالش كشيدند.