نقش ایران در آزاد سازی حلب چیست؟

به گزارش افکارخبر، عملیات آزادسازی " حلب " مدتی است که آغاز شده و در آن ارتش و نیروهای دفاع وطنی سوریه پیش روی‌های سطحی را شروع کرده و فدراسیون روسیه با حملات هوایی این عملیات را پشتیبانی می‌کند.


برآیند عملیات آزادسازس " حلب " تاکنون موفقیت آمیز بوده و ارتش و نیروهای دفاع وطنی سوریه پیشروی‌های بسیار خوبی در جنوب و شرق این کشور داشته‌اند و امیدواری‌ها درباره آزادسازی فرودگاه " کویرس " افزایش یافته است.


شمارش معکوس

**توپولوژی و مشخصات جغرافیایی " حلب "


" حلب " یکی از استان‌های شمالی سوریه بوده که ازنظر استراتژیک بسیار در تحولات میدانی حائز اهمیت است. این استان با وسعت ۱۸ هزار و ۴۸۲ کیلومتر مربع و جمعیت بیش از ۴ میلیون و ۸۶۰ هزار نفر از استان‌های بزرگ سوریه به حساب می‌آید. شهر " حلب " هم با وسعت ۱۹۰ کیلومتر مربع و ۲ میلیون نفر جمعیت جز شهرهای مهم سوریه است. استان " حلب " در شمال سوریه بوده و دارای ۱۰ منطقه مختلف می‌باشد.



شمارش معکوس

**اهمیت جغرافیایی " حلب "


" حلب " یک شهر راهبردی به حساب می‌آید زیرا از ۳ طرف به ۳ استان مهم " رقه "، " ادلب " و " حما " متصل بوده که البته استان " رقه " مرکز خلافت داعش بشمار می‌آید و از طرف دیگر استان " ادلب " مرکز تجمع تروریست‌های " جبهه‌النصره " محسوب می‌شود.


اگر عملیات ارتش و نیروهای دفاع وطنی سوریه در " حلب " به نتیجه برسد، امیدواری‌های بسیاری برای شکست‌دادن تروریشت‌های داعش در استان " رقه " و " دیرالزور " ایجاد می شود که البته همه این‌ها تنها با آزادسازی " حلب " میسر خواهد بود.



بیش از ۲۰۰ کیلومتر مربع از منطقه راهبردی " حلب " تاکنون توسط ارتش و نیروهای دفاع وطنی سوریه و با پشتیبانی جنگنده‌های ارتش فدراسیون روسیه آزاد شده است. تاکنون ارتش و نیروهای دفاع وطنی سوریه توانسته‌اند پیش‌روی‌های بسیار خوبی در استان " حلب " و در محور " آزادراه حلب – حما "، " آزادراه بین‌المللی حلب – حمص "، " شهر الحاضر "، ‌ " شهر سفیره "، ‌ " الهادی " و … انجام داده‌اند و پیش‌روی‌ها در این منطقه ادامه دارد(در نقشه نقاط سبز رنگ ارتش و نیروهای دفاع وطنی سوریه بوده که در حال حرکت به سمت سفیره و اطراف حلب هستند و شکل دوم مربوط به بزرگراه اصلی " حلب " می‌باشد که مدتی بوده که آزاد شده است).

**فرودگاه " کویرس "


فرودگاه " کویرس " که در اطراف شهر " حلب " قرار دارد، یکی دیگر از گزینه‌هایی است که برای پیشروی ارتش و نیروهای دفاع وطنی سوریه به " حلب " انتخاب شده تا جایی که پیش‌روی‌های بسیار خوبی به نزدیکی فردوگاه " کویرس " انجام شده است و آزادسازی این فرودگاه راه را برای آزادسازی شهر " حلب " هموارتر خواهد کرد.




**نقش جمهوری اسلامی ایران در آ‍زادسازی " حلب " چیست؟


مقامات ارشد کشورمان همواره تاکیدکرده‌اند که کمک‌های ایران به سوریه مستشاری بوده و در چارچوب و قواعد مشخص انجام می‌شود و هیچگاه وارد فاز سخت(کمک‌های نظامی یا اعزام نیرو) نشده است.


رسانه‌های وابسته به امپرالیسم تلاش می‌کنند تا به نحوی آزادسازی " حلب " را به سرلشکر " قاسم سلیمانی " فرمانده سپاه قدس و نیروهای دفاع وطنی که از ملت سوریه ایجاد شده را نیروهای ایرانی معرفی کنند!!!!!!!!!



** دبکا: ایران در " حلب " حضور نظامی دارد!!


پایگاه صهیونیستی دبکا در گزارشی مغرضانه به بررسی آنچه " شکست ایران در سوریه " نامید، پرداخت. در این گزارش که به نبرد نیروهای ارتش سوریه، جنگنده‌های روسیه و نیروهای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران در " السفیره، " واقع در ۲۰ کیلومتری جنوب حلب، اختصاص یافته، ادعا شده است: این عملیات با هدف آزادسازی السفیره از دست تروریست‌های داعش صورت گرفت؛ اما ایران تعدادی از فرمانده‌هان و نیروهای آموزش دیده زبده خود را در جریان آن از دست داد و این بزرگترین شکست جمهوری اسلامی ایران در ۳۶ سال گذشته بود.


دبکا در ادامه ادعایش افزود: ایران ۲ هزار نیروی آموزش دیده و زبده را به سوریه فرستاد تا به " بشار اسد، " رئیس جمهور این کشور، در حفظ حکومت کمک کند؛ اما انتشار اخباری از کشته شدن فرماندهان ایرانی نشان می‌دهد، این کشور در عملیات سوریه متحمل شکست سنگینی شده است. ارتش سوریه، جنگنده‌های روسیه و نیروهای ایرانی قصد داشتند در گام اول، السفیره را از حضور تروریست‌ها پاکسازی و پایگاه‌های آنها را منهدم کنند. سپس با تسلط بر جاده‌های اصلی این شهر – از جمله بزرگراه شماره ۵ – به حلب دست یابند و این شهر را نیز به تصرف خود درآورند.


دبکا در ادامه ادعایش نوشت: اما این اهداف محقق نشد و نتیجه‌ای معکوس به همراه داشت. تروریست‌های داعش و جبهه النصره نیروهای ارتش سوریه را وادار به عقب نشینی کردند. به این ترتیب نیروهای ایرانی نه تنها در بیرون راندن داعش از " السفیره " ناکام ماندند؛ بلکه تروریست‌ها تسلط خود را بر هر دو شهر " السفیره " و " حلب " تقویت کردند. تلفات نیروهای ایرانی در عملیات آزادسازی حلب بسیار بالا بود؛ اما آمار دقیقی از این تلفات اعلام نشده است.



**آرا نیوز: مبارزان شیعی به دستور " ژنرال قاسم سلیمانی " وارد حلب شدند


پایگاه آرا نیوز مدعی شد حدود ۱۱۰۰ نفر از مبارزان شیعی بنا به دستور مستقیم ژنرال " قاسم سلیمانی "، فرمانده سپاه قدس ایران وارد استان " حلب " شدند. این پایگاه به نقل از یک منبع نظامی دولت سوریه در " حلب " در ادامه ادعای خود تصریح کرد: مبارزان " گردان ابوالفضل العباس " به نزدیک روستای خناصر رسیده اند. در ادامه این گزارش آمده است: با وجود آنکه نیروهای عراقی بسیاری در استان حلب حضور دارند، بیشتر آنها در منطقه " صافره " واقع در جنوب شرقی این استان مستقر شده اند و منتظر صدور فرمان از سوی ایرانی ها و مستشاران نظامی روس هستند.


طبق گزارش پایگاه " مرصد، " مبارزان " جنبش نجبای عراق " اعلام کرده اند آماده حمله جدیدی به استان " حلب " هستند. احتمال می رود حمله پیش رو در شمال حلب و به خصوص در دو شهر شیعه نشین " نبل " و " الزهرا " که از سوی معارضان محاصره شده است، انجام شود.


**نیویورکر: کمک ایران به سوریه نظامی است


" نیویورکر " به قلم " رابین رایت " در ادعایی کمک‌های مستشاری جمهوری اسلامی ایران را کمک نظامی قلمداد کرده و مدعی شده ایران دیگر نمی‌تواند مداخله نظامی خود را در سوریه کمرنگ جلوه دهد. نیویورکر در این گزارش با اشاره به شهادت تنی چند از مدافعین حرم در سوریه آورده است: دو نفر از فرماندهان نظامی این کشور و همچنین محافظ پیشین احمدی نژاد – رئیس جمهور سابق ایران - - در ماه جاری در سوریه کشته(شهید) شدند. چندین فرمانده ارشد سپاه پاسداران که به عنوان مستشاران نظامی معرفی می‌شوند نیز در هفته‌های اخیر، در جبهه های مختلف سوریه کشته(شهید) شده اند.

نیویورکر در ادامه ادعاهای خود افزود در آغاز مداخله نظامی ایران در سوریه، شمار تلفات نظامیان این کشور اندک بود و چندان جلب توجه نمی‌کرد. نخستین افرادی که جان خود را در درگیری های سوریه از دست دادند از مبارزان شبه نظامی ایرانی بودند.


این در حالی است که ایران فقط از کمک مستشاری به سوریه خبر می دهد؛ اما مداخله نظامی مستقیم ایران در سوریه، ساخته ذهن رسانه هاست و از سوی مقامات کشورمان هرگز تأیید نشده است.


در مجموع ازادسازی " حلب " کمک بسیاری در از بین بردن عناصر داعش در سوریه و بخصوص در آینده در استان " رقه " خواهد کرد و میسر شدن این رخداد نیازمند به کار بردن بیشینه توان ارتش و نیروهای دفاع وطنی سوریه در این استان مهم است.


البته لازم به ذکر است که آزادسازی مناطق مختلف در سوریه توسط ارتش و نیروهای دفاع وطنی سوریه تدریجی و گام به گام خواهد بود و نباید توقع داشتهباشیم که در مدت بسیار کوتاه هزاران کیلومتر مربع از این استان آزاد شود و لذا رویکر واقع بینانه نشان میدهد ازادسازی منطقه "حلب" در قالب یک پروسه چند ماهه صورت خواهد گرفت که البته شمارش معکوس آزاد سازی "حلب" از هم اکنون آغاز شده است.