ادامه روند نزولی بازار سهام با شیب ملایم تا پایان امسال
گروه اقتصادی

، محسن کدیور در گفت‌وگو با «افکارخبر» درباره وضعیت بازار سرمایه اظهار داشت: برآیند شاخص بورس را اگر در بازه دو سه هفته گذشته نگاه کنید، خیلی افت آن چنانی نداشته است. در واقع با رشدها و افت‌های ناچیز روبه‌رو بودیم.

وی افزود: نکته‌ای که وجود دارد، این است که برخی از این افت‌ها و رشدهای ناچیز، به دلیل معاملات بلوکی اتفاق می‌افتد. این معاملات به دلیل این‌که در نماد عادی بازار انجام می‌شود، عملا روی شاخص تاثیر می‌گذارد و باعثافت و رشد شاخص می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اما نکته‌ای که وجود دارد، این است که حتی اگر معاملات بلوکی هم انجام نشود، به دلیل این‌که حجم معاملات بازار خیلی کم است، عملا بازار افت زیادی نخواهد کرد، زیرا باید سهم‌ها به تعداد قابل توجهی معامله شوند که بتوانند رشد یا افت کنند، اما به دلیل این‌که معاملات بسیار پایین است، در نتیجه بازار افت و خیز شدیدی نمی تواند داشته باشد.

کدیور با بیان این‌که بازار تا پایان امسال روند نزولی با شیب ملایم خواهد داشت، متذکر شد: ما بازار را در واقع در شرایطی نمی‌بینم که بخواهد سقوط کند، اما تحلیل من این است که بازار در ماه‌های آینده روند نزولی با شیب ملایم خواهد داشت.

وی عنوان کرد: در حال حاضر کمبود نقدینگی در همه بازارها از جمله بورس وجود دارد، بنابراین بازار روند نزولی با شیب کم خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، وضعیت شرکتها به صورت واقعی خوب نیست و آن هم به واسطه رکودی است که ما الان در اقتصاد کشور داریم.