«توقیف» باید آخرین کلمه در یک رسانه باشد / همه ما باید نقد شویم

به گزارش افکارخبر، رئیس جمهور صبح امروز در آئین افتتاحیه رسمی بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری ها، گفت: تردیدی نیست که برای ورود در عصر جدید و ورود به مسیر توسعه به رسانه نیاز داریم، ما در دنیای جدید به توسعه نیاز داریم که ورود به این مسیر بدون رسانه ممکن نیست.

وی افزود: برای یک کشور از داشتن یک رسانه یا رسانه ها مهمتر، نهاد رسانه ای است، رسانه ای که دارای سوابق بلند با هویت، نگاه و دیدگاه خاص خود باشد.

روحانی ادامه داد: گرچه در کشور ما از اولین مطبوعه، کاغذ اخبار یا وقایع اتفاقیه حدود ۱۸۰ سال می گذرد، اما از این نشریات روزهای اولیه دیگر خبری نیست، مگر در آرشیوها که آن هم اگر چیزی باقی مانده باشد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در دنیا روزنامه هایی داریم که بیش از ۲۰۰ سال سابقه دارند، گفت: تایمز لندن دارای عمر ۲۳۰ ساله است و نیویورک تایمز حدود ۱۱۹ سال عمر دارد. رسانه ای که از عمرش گذشته و بر پختگی و حرفه ای بودن آن اضافه شده است، افکار عمومی را به خود جلب کرده و دارای سابقه ۱۰۰ و ۲۰۰ ساله شده است.

روحانی با بیان اینکه بدترین جوانمرگی، جوانمرگی مطبوعات است، خاطرنشان کرد: بدترین جوانمرگی این است که رسانه ای هنوز متولد نشده، بال و پر نگشوده و خود را معرفی نکرده به دلایل واهی دچار تاخت و تاز دیگران می شود.

وی گفت: کلمه تعطیل و توقیف باید آخرین کلمات در یک رسانه باشد، همانطور که نیازمند به نهاد رسانه هستیم، به نظام مطبوعات شفاف و با قوانین و مقررات روشن نیز نیازمندیم.

رئیس جمهور افزود: اگر قانون روشن باشد، هر روز جمعی با به دست آوردن یک جمله نمی توانند با آزادی مطبوعات بازی کنند، باید قانون، مقررات، تنبیه و تشویق ها روشن باشد.

روحانی با اشاره به اینکه در همه جای دنیا آخرین و شدیدترین قانون مجازات، اعدام است، خاطرنشان کرد: هیچ کجا اولین مجازات اعدام نیست، بلکه جریمه، زندان کوتاه مدت و توقیف کوتاه مدت فرد در هر جرمی اولین مجازات است.

وی ادامه داد: یک رسانه اگر تخلف کرده، باید نهاد رسانه بگوید که تخلف کرده است، نه نهاد دیگری؛ ما وزارت ارشاد، قوه قضائیه و هیئت نظارت بر مطبوعات داریم. این پایگاه ها و نهادهای رسانه ای می توانند قضاوت کنند که یک رسانه به نفع کشور سخن گفته یا به نفع بیگانگان، از خود سخن گفته یا از دیگران می گوید.

روحانی خاطرنشان کرد: هر مامور امنیتی نمی تواند معیاری برای مطبوعات و نشریات باشد.

رئیس دولت تدبیر و امید افزود: ما نیازمند به یک نظام، قانون و مقررات و یکسانی همه در برابر قانون هستیم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: افتخار قانون ما این است که همه افراد حتی رهبر معظم انقلاب هم در برابر قانون یکسان هستند و این افتخار نظام ما و همچنین افتخار اسلام نیز است.

وی با بیان اینکه همه در برابر قانون مساوی هستند، تصریح کرد: مگر قابل تحمل است در یک کشور برخی از رسانه‌ها برای همیشه از تنبیه و توقیف و تعطیل و تهدید مصون باشند و یک حاشیه امن برای آنها مقرر شده باشد که نه تنها هرچه می‌خواهند بگویند بلکه گاهی به عنوان پلیس مخفی عمل کنند.

روحانی اظهار داشت: ما نشریه را برای آگاهی مردم داریم و عده‌ای ادعای انقلابی‌گری دارند. انقلابی‌ بودن یعنی چه؟ انقلابی بودن یعنی اخلاق.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: مردم انقلاب کردند تا اخلاق اسلامی در این کشور حاکم شود؛ مردم انقلاب کردند تا موازین اسلامی در این کشور حاکم باشد. مردم انقلاب کردند تا خون، آبرو و اموالشان محفوظ بماند.

وی ادامه داد: انقلابی بودن یعنی دروغ نگفتن؛ انقلابی بودن یعنی به دیگران تهمت نزدن، انقلابی بودن یعنی چهره‌های نظام را که در ساختن نظام تلاش کرده‌اند، حفظ کردن؛ انقلابی بودن یعنی به مردم امید و اعتماد دادن.

روحانی افزود: از پایگاه یک بخش از حکومت حمله کنیم به بخش دیگر حکومت، این شد انقلاب؟ این شد انقلابی‌گری؟

رئیس‌جمهور تصریح کرد: در گذشته در بخشی از نوشته‌ها، یک بخشی را می‌خواندیم به عنوان هماهنگی راهبردی، این یک درس بسیار مهم برای وحدت جامعه و حکمرانی سالم است.

وی ادامه داد: گاهی معکوس این جمله را مشاهده‌ می‌کنیم. ناهماهنگی راهبردی، این بزرگترین خطری است که می‌تواند یک کشور و جامعه را تهدید کند.

روحانی با تاکید بر اینکه تمام مطبوعات و رسانه‌ها در برابر قانون باید یکسان باشند، تصریح کرد: اگر این چنین بود، ما کشوری انقلابی هستیم و اگر نبود یعنی بر علیه یک انقلاب اخلاقی و اسلامی حرکت می‌کنیم.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش، دستگاه قضایی را مأمن جامعه دانست و افزود: هر چیزی اشکال داشته باشد، اما نمک سالم باشد، می‌توان جلوی آن را گرفت، اما اگر نمک فاسد باشد، خیلی بد می‌شود.

وی اظهار داشت: دستگاه قضا پایگاه امن مردم است و زمانی که مردم از همه مأیوس شوند، از دولت و استاد دانشگاه مأیوس شوند، آن جایی که هیچکس نباید مأیوس شود، باب عدل و درِ خانه قاضی است.

روحانی گفت: بسیار مهم است که جامعه ما احساس امنیت، عدالت و یکسانی داشته باشد.

بزرگترین عمل ضد انقلابی، ایجاد یاس در جامعه است

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با بیان اینکه اگر عدالت یکسانی در جامعه برقرار باشد، بهتر می توانیم از فکر و اندیشه خودمان پاسداری کنیم، اظهارداشت: امروز تقریباً رسانه یکطرفه رو به سمت پایان یافتن می رود و رسانه ها دوطرفه هستند و مردم نیز اظهارنظر می کنند، اما نه در شبکه ها و سایت ها، بلکه کنار گیشه روزنامه فروشی ها و با خریدن یا نخریدن خود، اظهارنظر می کنند.

روحانی با بیان اینکه در این فضا، رسانه های ما باید مسئولیت سنگینی بر دوش خودشان احساس کنند، گفت: امروز در شرایطی قرار داریم که در دو زمینه نیاز به امید و القاء امید در جامعه به دست مطبوعات و رسانه ها و رسانه ملی و همه سایت ها و فضای مجازی و حقیقی داریم.

وی افزود: ملت ما کار بزرگی را در این ۲۶ ماه انجام داد؛ البته اقتصاد جامعه ما از قبل انقلاب بیماری هایی داشت و بعد از انقلاب نیز بیماری های دیگری داشت که تحریم نیز به عنوان یک بیماری جدید به آن افزوده شد و از سالهای اولیه انقلاب، تحریم به صورت محدود و در سالهای اخیر به طور وسیع ایجاد شد.

رئیس جمهور با اشاره به اقدام بزرگ انجام شده، عنوان کرد: معنای این مسئله آن نیست که اگر کسی بیماری قلبی خطرناکی داشته و بیماری او درمان شده، بگوییم چرا دست و گردنش هنوز خوب نشده و درد می کند؛ اقتصاد ما بیماری های متعددی دارد که با برداشته شدن تحریم ها، یکی از آن بیماری های صعب العلاج درمان می شود و این اقتصاد تحرک می یابد، اما معنایش این نیست که دیگر هیچ بیماری ندارد.

روحانی با بیان اینکه در دوران پس از تحریم با امید به آینده می توانیم مشکلات را حل کنیم، تصریح کرد: بزرگترین عمل ضد انقلابی، ایجاد یاس در جامعه است؛ آن روزنامه و سایتی به معنی واقعی کلمه ضد انقلاب استت که وقتی آن را باز می کنیم، امید و اعتماد را از ما می گیرد.

وی ادامه داد: انقلابی بودن ما در مطبوعات و رسانه ها آن است که واقعیت ها را به خوبی و درستی بیان کنیم؛ اگر کار بزرگی را ملت بزرگ ایران انجام داد، کار ملت را کوچک نکنیم.

رئیس جمهور در همین رابطه عنوان کرد: برخی رسانه شان با پول بیت المال اداره می شود؛ آیا با پول حاکمیت، علیه افتخار حاکمیت!؟ با پول دولت، علیه دولت!؟

روحانی اظهارداشت: هیچ اشکالی ندارد که کسی متقاضی روزنامه ای شود و با پول شخصی خود، علیه دولت باشد. اما اگر می خواهیم با پول مردم علیه راه مردم اقدام کنیم، با اجازه چه کسی!؟

از هفته های آینده UF۶ را می فروشیم و کیک زرد می گیریم

رئیس جمهور ادامه داد: افتخار ملی ما این بوده است که نمایندگان سرافراز ملت، توانسته اند به خوبی از حقوق حقه خودشان دفاع کنند؛ نه اینکه ما گفتیم راکتور اراک حق ماست و باید بماند، بلکه یک قدم بالاتر که گفته ایم باید مدرنیزه هم بشود؛ نه تنها گفته ایم باید مدرنیزه بشود، بلکه شما یعنی ۱ + ۵ باید فناوری خود را بیاورید و وارد این عرصه کنید.

روحانی گفت: اراکی که تکمیل می شود، با اراکی که دیروز داشتیم می ساختیم، زمین تا آسمان فرق می کند؛ نه اینکه حق ایران تثبیت شد که غنی سازی کند و کیک زرد را به UF۶ تبدیل کند و آن را به غنای ۳.۵ و ۴.۵ و ۵ درصد برساند، بلکه می تواند به تجارت جهانی در این عرصه وارد شود.

وی اعلام کرد: از هفته های آینده UF۶ را می فروشیم و کیک زرد را می گیریم؛ یعنی در بازار تجارت هسته ای وارد می شویم و نه تنها سانتریفیوژهای ما می چرخد بلکه از این به بعد سانتریفیوژهای مدرن‌تر به حرکت درمی آید.

رئیس جمهور در توضیح این مسئله عنوان کرد: به محض اجرایی شدن توافق، برای اولین بار گاز UF۶ در سانتریفیوژهای IR۸ تزریق می شود و غنی سازی آزمایشگاهی آغاز خواهد شد.

روحانی ادامه داد: نه تنها قطعنامه های شش گانه ظالمانه شورای امنیت را لغو کردیم، بلکه در قطعنامه جدید، حق غنی سازی ایران را به رسمیت می شناسند، این حق همه کشورها بوده اما حق غنی سازی هیچ کشور عضو غیردائم شورای امنیت در یک قطعنامه رسماً اعلام نشده و این کار بزرگی است و در کنار آن نیز رفع تحریم های ظالمانه را خواهیم داشت.

رشد اقتصادی در ۶ ماهه دوم امسال، ۲ تا ۳ درصد خواهد بود

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه انتقاد حق مطبوعات و رسانه ها است، اظهارداشت: نقد باید منصفانه باشد و به طور مسئولانه نیز به نقد پاسخ داده شود؛ همه ما باید نقد شویم، قوه قضائیه و مجلس نیز باید نقد شود و حتی اسلام بالاتر از این را گفته که «النصیحه لائمه المسلمین» یعنی امام مسلمین هم باید نقد شود، اما نقد شود، نه تهمت، تخریب و دروغ.

روحانی در ادامه با بیان اینکه در شرایط جدید و در سراسر کشور، امید تبلور بیشتری دارد، خطاب به رسانه ها گفت: شما می توانید این امید را اضافه کنید؛ اگر امید نباشد، سرمایه گذاری خارجی نخواهد بود، اقتصاد مقاومتی پیاده نخواهد شد و صادرات غیر نفتی نیز تحقق نخواهد یافت.

وی ادامه داد: سال ۹۴، سال بسیار سختی برای دولت بود؛ وضع دنیا و قیمت نفت را می دانید، شما می دانید که برخی کشورهای همسایه که جمعیتشان یک سوم ما و درآمد نفتی آنها ده برابر ماست، چقدر امسال از ده ها میلیارد دلار از ذخایر خود استفاده کردند تا کشورشان را اداره کنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه در برخی از این کشورها تورم به ۳۰۰ درصد رسید، تصریح کرد: اما در عین حال در کشور ما مسیر کاهش تورم و رونق، حفظ شده است؛ رشد اقتصادی ما در ۶ ماهه اول امسال یک درصد بوده و ممکن است در ۶ ماهه دوم، دو تا سه درصد باشد، اما نگذاشتیم این نرخ منفی شود و مسیر کاهش تورم نیز برعکس شود.

روحانی با اشاره به خشکسالی سال گذشته، تصریح کرد: با وجود این، خرید گندم از گندمکاران بیش از ۸ میلیون تن بود و زمانی بود که در آغاز این دولت، در سیلوها فقط برای یک هفته ذخیره گندم داشتیم، اما امسال ذخیره بسیار خوب است و نیاز به خرید نداریم و در بسیاری از محصولات نیز همینگونه است.

وی تاکید کرد: با این شرایط، آیا این درست است که رسانه ها از آغاز تا پایانشان یاس باشد؟ البته آن رسانه هایی که ناامیدی را تزریق می کنند، عددشان بسیار محدود است و آنها که به نفع مردم تلاش می کنند، عددشان بالاست.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: من از همه آنها، چه حامیان و چه منتقدان تشکر می کنم اما حتماً نمی توانم اگر کسی اخلاق را زیرپا می گذارد و از اخلاق حرفه ای فاصله می گیرد، از او تجلیل کنم.

روحانی ادامه داد: حتماً نمی توانم از کسی که بذر ناامیدی را در میان مردم می پاشد، تشکر کنم؛ در این شرایط همه باید به فکر آینده کشور و توسعه آن باشیم.

وی گفت: شرایط امروز، شرایطی است که می‌تواند در زمینه‌های مختلف کشورمان را با سرعت قابل توجهی به سمت پیشرفت و توسعه هدایت کند. کمتر هفته‌ای است که کمپانی‌های بزرگ و مراکز اقتصادی دنیا به ایران سفر نکنند و به فکر قراردادها نباشند.

روحانی تاکید کرد: ما آینده‌ای به مراتب بهتر از امروز خواهیم داشت. باید ایرانی بسازیم که در آن رونق اقتصادی را به معنای واقع کلمه شاهد باشیم و توسعه، فناوری و رونق اقتصادی در حال پیشرفت و قابل قبول باشد.

رئیس جمهور ادامه داد: امروز در شرایط پسابرجام و پساتحریم باید از فضایی که بوجود آمده استفاده کنیم. تمام خاصیت برجام، ایجاد فضای مناسب برای امید، فعالیت و رونق است و اگر در شرایط پسابرجام بیاییم یأس و ناامیدی را منتشر کنیم و هر روز داستان‌سرایی داشته باشیم و مردم را بترسانیم، درست نیست.

وی افزود: البته باید همیشه مراقب باشیم، اما به چه دلیل مردم را می ترسانید؟ و به چه دلیل تصویرهای سیاه را برای جامعه تصویر می کنید؟ بی‌تردید شرایط امروز ما بهتر از شرایط قبل است. شرایط بین‌المللی، اجتماعی، اقتصادی، وحدت و انسجام بیشتر شده و امید به مشارکت افزایش پیدا کرده است.

روحانی خاطرنشان کرد: به طور طبیعی هر ملتی رقبا و دشمنانی دارد و باید خود را در مقابل آنها آماده کند، اما نباید مدام فضای جامعه را مسموم کرد تا اینکه نتوان از فضای پسابرجام بهره برد.

رئیس جمهور با اشاره به شرایط کشورهای منطقه تصریح کرد: شما ببینید منطقه ما در چه شرایطی قرار دارد. امروز عراق که در آن همه به جان هم افتاده اند، روزی با هم برادرانه زندگی می کردند. بنابراین از این رویدادها درس بگیرید و شکاف در بین جامعه نیندازید و به یکدیگر تهمت نزنید و باید کاری کنیم انسجام و وحدت ما بیشتر شود. انتقاد کردن با برادری هیچ منافاتی ندارد.

وی گفت: نباید قبل از برگزاری یک دادگاه، محکومیت و مراحل قانونی آبروی مردم را ببریم. این خلاف قانون، شرع، اسلام و راه صحیفه سجادیه است. باید تلاش کنیم در جامعه امید را برای حرکت های اقتصادی و سیاسی ایجاد کنیم.

روحانی با بیان اینکه ما در اسفند امسال انتخابات را در پیش داریم، خاطرنشان کرد: باید همه را امیدوار کنیم تا مردم پای صندوق‌های رأی بیایند و افراد مدنظر خودشان را در لیست انتخاب‌شونده ببینند و در صف انتخاب‌کنندگان حضور پیدا کنند.

رئیس جمهور تصریح کرد: دولت در زمینه مطبوعات قدم‌هایی را برداشته و انشاءالله قدم‌هایی را برخواهد داشت. یارانه‌های مطبوعات را شفاف‌سازی کرده ایم و برای گرفتن امتیاز یک نشریه و رسانه، راه را کوتاه کرده‌ایم.

روحانی افزود: در آینده یارانه‌های مطبوعات باید به سمت توسعه چاپ و توزیع حرکت کند. باید کاری کنیم که همه در فضای رسانه بتوانند حضوری پرنشاط و شاداب داشته باشند و از مطبوعات، اعتدال و عقلانیت و نه افراط و خشونت بربیاید.



ارسال به