ورود خارجی‌ها برای ساخت بیمارستان در ایران

به گزارشافکارخبر،سیدابراهیم رئیسیون صبح یکشنبه در دومین نشست مشترک سفرا و روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران با مسئولان نظام سلامت که در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، اظهار داشت: در حوزه سلامت توجیه اقتصادی کافی برای بهره‌گیری از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر به ازای هر هزار نفر، ۱.۳۶ تخت بیمارستانی در کشور داریم، گفت: بر اساس برنامه ششم این میزان باید به ۲.۶ تخت به ازای هر هزار نفر برسد که بر همین اساس نیازمند ایجاد ۱۰۰ هزار تخت جدید بیمارستانی هستیم.

رئیسیون از انجام طرح مطالعات آمایش زیرساخت‌های حوزه سلامت بر اساس نیاز کشور خبر داد و گفت: آنچه که ما برآورد کرده‌ایم حداقل نیازمند ۲۰ بیمارستان با هزار تخت هستیم که توزیع منطقه‌ای آن نیز مشخص شده است.

وی از آمادگی وزارت بهداشت برای واگذاری احداثاین بیمارستان‌ها به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در داخل و خارج از کشور خبر داد و گفت: ما پیش‌بینی کرده‌ایم که سرمایه‌گذاران خارجی، از احداثتا تجهیز این بیمارستان‌ها را می‌توانند عهده‌دار شوند.

رئیسیون با تاکید بر اینکه برای رسیدن به اهداف برنامه ششم ناگزیر به استفاده از منابع مالی و مدیریت بخش خصوصی هستیم، افزود: برای بیمارستان‌های هدف، بسته‌های سرمایه‌گذاری تعریف کرده‌ایم.

مشاور وزیر بهداشت ادامه داد: به زودی تمامی پروژه‌های حوزه سلامت بر روی یک سایت که آماده فعال شدن است، قرار می‌گیرد تا سرمایه‌گذاران بتوانند به این پروژه‌ها دسترسی پیدا کنند.

وی به طرح جامع سرطان و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این بخش اشاره کرد و گفت: کشور به ۱۳ قطب تقسیم شده که شامل ۶۷ مرکز می‌شود.

رئیسیون در همین زمینه ادامه داد: سرمایه‌گذاری در طرح جامع سرطان بالغ بر ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برآورد شده که توجیه اقتصادی خیلی بالایی دارد، به طوری که پیش‌بینی کرده‌ایم ۳۲ درصد سود برای سرمایه‌گذاری در این بخش فراهم باشد.

وی همچنین از تهیه بسته‌ مراکز جامع تصویربرداری پزشکی در ۵۴۰ مرکز درمانی خبر داد و گفت: حجم سرمایه‌گذاری در این بخش نیز مشخص شده و تعرفه‌ها تعیین شده است، به طوری که حداقل ۳۰ درصد سود تضمینی برای سرمایه‌گذاری در این بخش نیز تعریف شده است.

مشاور وزیر بهداشت همچنین از برگزاری اولین نمایشگاه بینالمللی ارائه فرصتهای سرمایهگذاری در حوزه سلامت در روزهای ۲۹ و ۳۰ دی ماه امسال خبر داد و گفت: ۲۵۰ پروژه اقتصادی در حوزه سلامت تعریف و ۲۵۰ بسته برای این پروژهها در قالب ۷۵ هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری تعریف کردهایم که سهم احداث بیمارستانها به تنهایی ۵۲ هزار میلیارد تومان است.