نتیجه انتصاب مدیر ورزشی در شرکت نفتی

به گزارش افکارخبر، مشکلات مدیریتی در شرکت نفت پاسارگاد که بزرگترین تولیدکننده قیر در کشور است، همچنان ادامه دارد و دولت یازدهم هم در ۲ سال اخیر نتوانسته آرامش را به این شرکت که روزگاری از شرکت‌های سودده بورس بود، بازگرداند.

شرکت نفت پاسارگاد به علت سوددهی بالا در سال‌های گذشته همچون دیگر شرکت‌های پول‌ساز مورد طمع جریانات مختلف سیاسی - اقتصادی از جمله جریان انحرافی قرار گرفت و انتصاب افراد ناکارآمد به مدیریت این شرکت، موجب ایجاد مشکلات بزرگی در این شرکت شد.

با این حال، تغییر دولت نیز نتوانست مشکلات این شرکت را حل کند و در اوایل دولت یازدهم با لابی‌های برخی نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس با مسئولان وزرات رفاه که سهامدار عمده شرکت نفت پاسارگاد است، یک جوان بی‌تجربه به مدیرعاملی این شرکت پول‌ساز منصوب شد.

همانطور که پیش‌بینی می‌شد انتصاب یک فرد بی‌تجربه موجب تشدید مشکلات مدیریتی در شرکت نفت پاسارگاد شد و وضعیت فروش و درآمد آن دچار مشکلات بیشتری شد.

مدیریت نامناسب شرکت نفت پاسارگاد به تدریج صدای اعتراض بعضی دیگر از نمایندگان مجلس را بلند کرد و بهارستان‌نشینان سرانجام سال گذشته وزیر رفاه را برای پاسخگویی به مجلس فراخواندند که موجب کارت زرد گرفتن علی ربیعی شد.

پس از آن، شرکت نفت پاسارگاد دچار تغییرات مدیریتی شد. با رفتن مدیرعامل قبلی، این شرکت از دی‌ماه سال گذشته با سرپرستی یک مدیر جدید اداره می‌شد تا این که چند ماه پیش سرانجام حکم مدیرعاملی به نام وی زده شد. این تغییرات در حالی رخ داد که مدیرعامل جدید نیز فرد بی‌تجربه‌ای در حوزه نفت و پالایش کشور محسوب می‌شد و طبیعتا وی نیز نتوانست مشکلات فروش شرکت را حل کند.

مدیرعامل جدید پاسارگاد پیش از انتصاب به این سمت، مدیریت شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی زیرنظر سازمان تربیت بدنی را برعهده داشت و همانطور که انتظار می‌رفت این مدیر ورزشی هم نتوانست از پس اداره بزرگترین تولیدکننده قیر کشور برآید.

نتیجه عملکرد این مدیر ورزشی در صورت‌های مالی ۶ ماهه اول امسال شرکت نفت پاسارگاد عیان شد که بیانگر کاهش ۲۹ درصدی فروش شرکت نسبت به مدت مشابه سال قبل، کاهش ۵۸ درصدی سود خالص شرکت و به فروش نرفتن نزدیک به ۱۰ درصد از تولیدات شرکت است.

ظاهرا همین کارنامه باعثشد مدیرعامل جدید که هنوز چند ماهی از انتصاب رسمی وی به مدیریت شرکت نفت پاسارگاد نگذشته بود، ترجیح دهد از مدیریت شرکت کنار برود.

نباید این نکته را از یاد برد که انتصاب‌های غیرکارشناسی و غیر مرتبط در این شرکت از اواخر دولت دهم آغاز شد که نمونه این ادعا را می‌توان در انتصاب مدیرعامل سابق کارخانه دستمال کاغذی لطیف درست پنج روز پیش از اتمام دولت دهم برمسند مدیریت نفت پاسارگاد جستجو کرد.

اما این انتصابات غیر کارشناسی و گماردن افراد غیر متخصص برای اداره این شرکت در دولت یازدهم هم ادامه یافت، به گونه‌ای که این شرکت طی ۴ سال گذشته ۶ مدیرعامل را به چشم دیده است و همین امر باعثکاهش درآمد بزرگترین تولید کننده قیر خاورمیانه شده است.

در حال حاضر ایران دومین تولید کننده قیر در آسیا محسوب می‌شود که شرکت نفت پاسارگاد با توجه به تولید ۶۰ درصد قیر کشور در تلاش بود تا رتبه خود را به اولین تولیدکننده قیر در آسیا ارتقا دهد.

کارشناسان معتقدند عدم ثبات مدیریتی در این شرکت طی سالیان گذشته لطمات جبران ناپذیری را به این شرکت وارد ساخته است. به همین دلیل و با توجه به حساسیت مجلس به این موضوع و ارائه کارت زرد به ربیعی با توجه به عملکرد نامطلوب شستا، این هلدینگ بزرگ سرمایه‌گذاری باید عملکردی بهتر نسبت به گذشته در این خصوص ارائه دهد.

شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین که با نام تاپیکو نیز شناخته می‌شود، بزرگترین هلدینگ متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی است که شرکت نفت پاسارگاد یکی از زیرمجموعه‌های این هلدینگ محسوب می شود.

تاپیکو با در اختیار داشتن ۴۱ شرکت مدیریتی و غیر مدیریتی در ۴ حوزه اصلی کسب و کار شامل نفت و گاز، پتروشیمی، صنایع لاستیک و صنایع سلولزی، سهم قابل توجهی در اقتصاد کشور داشته و با در اختیار داشتن طیف وسیعی از محصولات متنوع، یکی از مهم‌ترین بازیگران اصلی این کسب و کارها در کشور و منطقه محسوب می‌شود.

اخیرا به دلایل نامعلوم مدیرعامل تاپیکو که در دولت یازدهم منصوب شده بود نیز برکنار و به جای وی فرد دیگری منصوب شده است. بعضی ناظران، دلیل تغییرات در مدیران مجموعههای پولساز شبهدولتی به خصوص در صنعت نفت را به تحولات سیاسی کشور در ماههای آینده مربوط میدانند.