دولت در حوزه نقدپذیری نمره تجدید می‌گیرد

به گزارش افکارخبر، عشرت شایق عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهور در افتتاحیه بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات مبنی بر اینکه توقیف باید آخرین راهکار برای برخورد با مطبوعات باشد، گفت: به نظر می‌رسد برخی نظریات و صحبت‌های بیان شده از سوی رئیس‌جمهور تنها برای برخی رسانه‌ها نسخه‌پیچی می‌کند.

وی ادامه داد: این اظهارات در ظاهر به صورت عمومی بوده و همه مطبوعات را در بر می‌گیرد ولی در زمان اجرا با بخشی‌نگری کامل اجرا می‌شود.

شایق این اظهارات رئیس‌جمهور را بی‌ارتباط با دستگیری برخی روزنامه‌نگاران نفوذی در روزهای اخیر ندانست و افزود: شاید رئیس‌جمهور با این اظهارات می‌خواهد تذکری به بازداشت شدن این افراد بدهد چون پیش از این نیز در سخنرانی خود در هیأت دولت تعرضی به بازداشت‌‌های اخیر و مسئله نفوذ داشت.

عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی با بیان اینکه برخی اظهارات صورت گرفته درباره منتقدین از سوی مسئولان جای تأسف، تعجب و تأمل دارد گفت: جامعه ما همواره نیاز دارد که ادبیات گفتاری و رفتاری مسئولان با یکدیگر منطبق باشد چون اگر این دو انطباق نداشته باشند در ذهن جامعه پارادوکس‌های زیادی ایجاد شده و در ادامه هزینه‌های زیادی نیز به وجود می‌آید.

وی تصریح کرد: نتیجه این تناقض و برخوردها این می‌شود که امروز شاهدیم بخش اعظمی از مطبوعات، خبرگزاری‌ها و سایت‌های مؤثر کشور در نمایشگاه مطبوعات حضور پیدا نمی‌کنند که مشخصا این عدم حضور پیام‌های زیادی برای دولت در پی دارد.

عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی با انتقاد از فشار بر رسانه‌های منتقد در دولت فعلی اظهار داشت: ما شاهدیم که برخی رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها در موارد بسیاری مورد شکایت قرار گرفته و در زمینه‌های صنفی نیز حمایت نمی‌شوند که این اقدامات علامت سوال‌های بسیاری را به وجود آورده است.

شایق با اشاره به برخورد با رسانه های منتقد در دو سال گذشته افزود: اقدامات دولت در زمینه مواجهه با منتقدان از دوگانگی گذشته و به یک «پارادوکس به توان دو» رسیده است.

وی با بیان اینکه برخورد دولت با رسانه‌های منتقد چکشی است، اظهار داشت: در ابتدای دولت وقتی صحبت‌های آقای روحانی علیه منتقدین را می‌شنیدیم واقعا تعجب می‌کردیم و حتی به شخصه احساس می‌کردم که شاید متنی را به آقای روحانی داده‌اند و وی اصلا به مفهوم کلمات دقت نمی‌کند ولی تکرار این مسئله نشان داد که موضوع چیز دیگری است.

عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی بی سواد و افراطی خواندن منتقدان را یک اتهام بزرگ خواند و افزود: البته باید دید که تعریف بی‌سواد در دائرة المعارف آقای روحانی چیست؛ اگر نظر ایشان این باشد که آنهایی که در آکسفورد درس نخوانده‌اند بی‌سوادند ما افتخار می‌کنیم که انگلیسی نبوده و در این کشور درس نخوانده‌ایم.

شایق اضافه کرد: اینکه کسی بگوید اگر دیگران آنچه من بیان می‌کنم را تأیید نکنند بی‌سواد هستند جای تأمل و تعجب دارد و باید از طرف مقابل سوال کرد که سواد را چگونه و با چه میزانی تعریف می‌کند.

وی تصریح کرد: یکی از کاربردهای سواد بالا بردن سطح فکر و اندیشه مردم است و راه رسیدن به این مسئله نیز اعلام مشکلات و ایرادات است. پس اگر کسی از منتقد خود تشکر کند در واقع در حال قدردانی از دیده‌بانی هوشیارانه آن فرد برای حل مشکلات کشور است.

عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی انتقادهای مطرح شده در دو سال گذشته را انتقادهایی به همراه راهکار دانست و افزود: قطعا ما نیز کسی را که نق می‌زند منتقد نمی‌دانیم اما کسانی که امروز متهم به بی‌سوادی شده‌اند افرادی هستند که نقد همراه با پیشنهاد را مطرح نموده‌اند.

وی در پایان در پاسخ به این سوال که چه نمرهای به دولت در مواجهه با منتقدانش میدهید، خاطرنشان کرد: کارنامه دولت در مواجهه با منتقدین قابل نمره دادن هم نیست اما اگر بخواهیم نمرهای بدهیم قطعا نمره تجدید بدون تبصره به دولت اعطا خواهد شد.