ابتکار: به همسرم تهمت می زنند

به گزارشافکارخبر،در این برنامه تلویزیونی ابتکار به موضوعاتی چون بنزین پتروشیمی، گفتگو با BBC، اتهامات وارد شده به همسرش و اعتراضات کارکنان سازمان پرداخت. آنچه می خوانید متن و حاشیه های این گفتگو است.

- این برنامه ۴۷ دقیقه ای راس ساعت ۲۰ شنبه شب از شبکه سه سیما آغاز شد.وحید ایمانی اجرای برنامه را بر عهده داشت.
- در ابتدای برنامه گزارشی در خصوص معرفی ابتکار پخش شد. در این گزارش به سابقه او در فتح لانه جاسوسی اشاره شد و از او به عنوان سخنگوی دانشجویان پیرو خط امام یاد شد. در ادامه گزارش با اشاره به اینکه ابتکار نخستین بانوی عضو کابینه پس از انقلاب است از دو دوره حضورش در دولت سیدمحمد خاتمی یاد شد. در این گزارش از بازگشت ابتکار در دولت تدبیر و امید به پردیسان با عنوان حاشیه هایی که بر عملکرد فنی سازمان سایه انداخته است نام برده شد و مواردی مانند اعلام آلودگی بنزین تولید داخلی از سوی ابتکار و رد آن توسط مجلس و ریزگردهای خوزستان به عنوان مصادیق حاشیه قلمداد شدند.
- در بخش نخست این گفتگو ابتکار به انتشار کتاب خاطرات خود از فتح لانه جاسوسی اشاره کرد و گفت: همانطور که رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای دولت یادآور شدند ناشران آمریکایی حاضر به انتشار کتاب «تسخیر» نشدند و این اتفاق در کشور کانادا رخ داد.
گفتگو با BBC جهانی هیچ اشکالی ندارد
- در بخش دوم گفتگو وقتی مجری از گفتگوی ابتکار با BBC به عنوان یکی از حاشیه سازی ها یاد کرد ابتکار گفت: من وقتی برای حاشیه سازی ندارم اما کسانی انگار علاقمندند حاشیه بسازند.
- مصاحبه با سرویس جهانی بی بی سی هیچ مشکلی ندارد و برخی تصور می کنند که این مشکل است در حالیکه مصاحبه با بی بی سی فارسی به علت بخشنامه شورای عالی امنیت ملی ممنوع بوده است.
- در طول یک سال گذشته با حدود سی شبکه مهم جهانی مصاحبه کرده ام و اتفاقاً شرایط مناسبی است برای روشنگری در رسانه های جهان نسبت به داخل ایران.
- ما باید این مصاحبه ها را فرصتی برای بیان نقطه نظرات خود در جهان بدانیم به عنوان نمونه بی بی سی یک شبکه جهانی با تعداد زیادی بیننده است که پاسخهای ما می تواند برای بسیاری از مردم جهان شفاف سازی کند.
پای سلامت مردم ایستاده ام
- ابتکار وقتی با پرسش مجری در خصوص اعلام آلوده نبودن بنزین تولید داخل مواجه شد گفت: اصلاً اینطور نیست. دولت در این باره نظر یکپارچه داشت و تنها در مجلس افراد خاصی که از عملکرد خود در دولت قبل دفاع می کردند و آنرا نیز به صراحت می گفتند معترض بودند.
- پاسخ من این بود که اگر قرار باشد جلوی بنزین غیراستاندارد را که تهدید سلامت مردم است نگیرم باید بگذارم و بروم و من پای سلامت مردم ایستاده ام. به همین منظور از چند جهت فشار و تهدید و تهمت زده شد.
- اصولاً نباید مسئله محیط زیستی به یک ماجرای سیاسی تبدیل شود و ما هم اکنون نیز از وضعیت بنزین هر سه ماه گزارش می گیریم و وضعیت آلودگی هوا را به صورت بر خط رصد می کنیم.
- آلودگی شهرهای بزرگ در سالهای ۸۹،۹۰ و ۹۱ بسیار بالا و وضعیت بنزن نیز بیشتر از حد مجاز بود. بنزن شوخی ندارد. سرطان زاست. به وزیر نفت نیز گفته بودم که هر زمانی زودتر جلوی آنرا در بنزین پتروشیمی ها را بگیریم به نفع سلامت مردم است.
-
- در اصفهان با حذف بنزین پتروشیمی و مازوت مصرفی کارخانه ها در سال ۹۲ هوای پاک ۵۲ روز و سال ۹۳، صد روز داشتیم که در هفت ماه ابتدایی سال ۹۴ به ۱۵۰ روز هوای سالم رسیده است و خوشبختم اعلام کنم در شهر اهواز نیز از چندی پیش بنزین یورو۴ را وارد چرخه مصرف کردیم و در آینده همه پمپ بنزین های شهر اهواز بنزین یورو۴ خواهند داشت.
- وقتی مجری برنامه گفت که بسیاری از مهمانان ما این شعارها را اینجا می دهند، شما اولین خانم مهمان برنامه هستید و من ملاحظه شما را کردم. ابتکار گفت: شما تا اینجا ملاحظه کردید؟ من احساس نکردم ملاحظه می کنید. لطفاً بحثخانم و آقا را مظرح نکنید و بدون ملاحظه ادامه بدهید.
دکتر کهرم آرمانگراست
- در ادامه این گفتگو مجری برنامه گفت: خانم ابتکار شما مدام از حمایت دولت از سازمان محیط زیست می گویید اما مشاور شما آقای کهرم گفته اند دولت تدبیر و امید در زمینه محیط زیست فقط شعار می دهد. ابتکار گفت: آقای کهرم آرمانگرایی زیادی دارد و البته چندان در جریان تصمیمات نیستند و بیشتر در نگارش و مطبوعات حضور دارد. واقعیت این است که دولت یازدهم نگاه ویژه ای به مسائل زیست محیطی دارد و اقداماتی نیز صورت داده است.
- اخیراً ایرنا یک نظرسنجی را منتشر کرد که نشان می دهد مردم در خصوص مسائل محیط زیست در تهران ۴۹ تا ۵۰ درصد راضی و تقریباً راضی و در کشور بیشتر از ۶۰ درصد اعلام رضایت کرده اند از عملکرد محیط زیستی دولت که نشان می دهد مردم تغییرات را دنبال می کنند و متوجه آن هستند.
وزارت بهداشت باید نظر نهایی را در مورد بارندگی های خوزستان اعلام کند
در ادامه این برنامه مجری در خصوص باران های اخیر در خوزستان پرسش کرد. ابتکار گفت: این یک اتفاق تازه نیست. ما آمدیم و تمام عوامل را بررسی کردیم که حدود ۱۶ عامل شناسایی شد. با تشکیل کمیته بحران همه گزینه ها را بررسی کردیم. یک واحد فرآوری نفت سنگین در اهواز وجود داشت که جلوی فعالیت آن را گرفتیم.
- سوزاندن نیشکر، بحثسوخت و عرضه بنزین یور ۴ و بحثگرده های گیاهی که در مقالات گفته شده که گرده ها مخصوصاً بعد از بارندگی آثار آسم و مشکلات تنفسی ایجاد می کند هم از دیگر عوامل به شمار می روند اما وزارت بهداشت پیگیر این موضوع است. وزیر محترم بهداشت باید نظر نهایی را راجع به عامل اصلی موضوع اعلام کنند.
با کمک قضات زمین های محیط زیست را آزاد کردیم
- وقتی برگشتیم سازمان محیط زیست متوجه شدیم بخشی از مناطق حفاظت شده یا تصرف شده یا تغییر کاربردی داده شده. مهمترین آن شاید تهران و منطقه ورجین بود.
- من با آقای محسنی اژه ای صحبت کردم با ورود یک قاضی مجرب اقدامات خوبی صورت گرفت و توانستیم بخشی از این زمین ها را آزاد کنیم و به محیط زیست برگردانیم.
- در میانکاله هم با وجود یک قاضی بسیار شجاع احکام رفع تصرف داده شد و اقدامات خوبی صورت گرفت. ما پایش هوشمند را هم پایه گذاری کردیم که با استفاده از دوربین های دیجیتال ۳۶۰ درجه در کنار محیط بانان به کنترل مناطق می پردازند.
- من فرصت نشد از تلاش همکاران محیط بان تشکر کنم. زحمات اقدامی که توانستیم برای این عزیزان بکنیم اعطای ۳۰۰۰ امتیاز سختی کار محیط بانان است که دولت اعطا کرد.
بهره برداری سیاسی از اعتراضات حرکت زشتی بود
- من از همه همکاران تشکر می کنم حتی از معترضین. من دوره های قبل بین انها رفتم و صحبت کردم. بهرحال اعتراض همه جا وجود دارد و معترضین هم ۱۰ درصد می شوند و ایرادی ندارد اما مشکل اینجا بود که به نفع یک جناح خاصی از این موضوع بهره برداری سیاسی شد که حرکت زشتی بود.
- بعضی از کارکنان آمدند و به همین سیاسی شدن معترض بودند. اینکه آمدند و شانتاژ کردند و اسم بردند و تهمت زدند درست نیست. یک خرده توی این مسائل باید رسانه ها دقت کنند، این دولت دولت تعامل است.
- در مقابله با زمین خواری ما زمانی که به یک جاده و یا معدنی می رسیدیم تهدید می شدیم و افراد صاحب نفوذی که اموالشان نیز نامشروع بود برای حفظ آن اقدام به تهدید می کردند.
-
- سازمان مجوز شکار چهارپا صادر نمی کند. محیط بانان که با قاطعیت با شکارچیان غیرمجاز برخورد می کنند برایشان مشکل ایجاد می کنند. افراد ذی نفوذ، صاحب قدرت مشکل ایجاد می کنند.
همسرم نقشی در واردات بنزین ندارد
- همسرم هیچ نقشی در واردات بنزین ندارد چرا که اصولاً هیچ شخص حقیقی نمی تواند بنزین را وارد کشور نمی کند که در داخل یارانه ای و کمتر از بیرون به فروش می رسد.
- شاید برخی تصور کردند زمانی که من مقابل تولید بنزین پتروشیمی ها ایستادگی کردم با زدن این تهمت ها به همسرم جا بزنم. ایرادی ندارد که چنین فکری می کنند اما من پای سلامت مردم ایستاده ام.
- خانواده من هرگز به کارهای خلاف ورود نمی کنند و از سوی دیگر طبق اصل ۱۴۲ قانون اساسی درباره وضعیت دارایی مسئولان تاکنون پنج مرتبه وضعیت مالی من، همسر و فرزندانم گزارش شده است. شفاف شفاف است زندگی ما.
- اینگونه تهمتها هیچ تناسبی با اخلاق و دین ما ندارد هر چند ما نیز باید تحمل شنیدن این چیزها را داشته باشیم. خدا عاقبت همه ما را به خیر کند. کمک کند که درست حرکت کنیم و تحمل داشته باشیم با این موضوعات با تدبیر مواجه شویم. ضمن اینکه قاطع و شفاف پاسخ بدهیم.