عراقچی: ‌باید مراقب فضای جدید پس از برجام بود

به گزارشافکارخبر،سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای در همایش مدیران حراست وزارت نفت خطاب به این مدیران گفت: با توجه به ماهیتی که کار شما دارد، مسئولیت سنگینی در صنعت نفت بر عهده شماست.

وی اضافه کرد: در موج جدیدی که در پسابرجام از حضور شرکت‌های نفتی، گازی و پتروشیمی ایجاد خواهد شد، مراقبت‌هایی لازم است تا این موج جدید منافذی برای دشمن و تهدیداتی علیه ما ایجاد نکند.

عراقچی تاکید کرد: در عین حال که باید مراقب تهدیدات احتمالی ناشی از اجرای برجام باشیم، فضای مثبت آن را نیز باید حفظ کرد. همانطور که همه باید آماده استفاده از فرصت‌ها باشیم باید مراقب بود که استفاده از فرصت‌ها زمینه تهدیدات را فراهم نکند.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای همچنین گفت: برجام فضای جدیدی برای کشورمان ایجاد کرده که ناشی از خود برجام است و ظرفیت‌هایی که ایجاد می‌شود بیشتر ناشی از فضای روانی و مثبت ناشی از مذاکرات و چهره جدیدی است که از جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده است.

عراقچی گفت: نمونه این موضوع تحریم‌هاست. تحریم‌ها خودش یک چیز بود و فضای منفی که علیه ما ایجاد می‌کرد، چیز دیگری بود و بسیاری از شرکتها و کشورها متاثر از فضای منفی علیه ایران به طور خودکار از کار با کشورمان کناره گیری می‌کردند.

وی افزود‌: تحریم‌ها خودش همه راه‌ها را نمی‌بست و خیلی‌ها خودشان راه را بر خودشان می‌بستند تا متاثر از این فضای منفی با جریمه، فشار و محدودیت‌های دیگران مواجه نشوند.

عراقچی گفت: تحریم‌ها علیه ما محدودیت ایجاد کرد، اما فضای منفی ناشی از آن، مشکلات بیشتری برای ما ایجاد کرد که اکنون این فضا بسته شده است.

وی افزود: خود برجام یک موضوع و فضای مثبت ناشی از آن موضوع دیگری است که باید از این فضا استفاده کرد و نباید کاری کنیم که این فضا منفی شود و از بین برود.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای، تصویر جدید جمهوری اسلامی ایران را ناشی از توان بالای علمی، دفاعی و سیاسی دانست که سبب شد تیم مذاکره کننده هسته‌ای در مقابل ۶ کشور قدرتمند دنیا مذاکره کند.

عراقچی گفت: به تعبیر رهبر معظم انقلاب، با صلابت در مقابل این قدرتها نشستیم، حقوقمان را تثبیت کردیم و توانستیم به حدی از توان دفاعی برسیم که هر دشمنی را از حمله به خود مایوس کنیم.

وی افزود: در عین حال که در عرصه‌های صنعتی، علمی، پزشکی، فضا و فناوری‌های مختلف پیشرفت کرده‌ایم، اهل منطق و گفت‌وگو هستیم و عاقلانه رفتار می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما عراقچی اضافه کرد: در حالی که برخی کشورهای منطقه عملکرد نامناسبی دارند و تکفیری‌ها در حال جنایتند، جمهوری اسلامی ایران قدرت درجه یک منطقه است و چهره‌ای منطقی از خود ارائه کرده است.

وی تاکید کرد: باید فضای مثبت ناشی از برجام را حفظ کنیم و اجازه ندهیم برخی مسائل این فضا و همدلی ما را تحت تاثیر قرار دهد و سبب دوگانگی در کشور شود.

معاون وزیر امور خارجه برجام را دستاورد بزرگ برای جمهوری اسلامی و مردم ایران دانست که به مراقبت نیاز دارد و نباید اجازه داد دشمن بر آن تاثیر بگذارد.

مراقب تهدیدات احتمالی اجرای برجام، باشیم


معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزیر امور خارجه گفت: همانطور که رهبر معظم انقلاب هشدار دادند باید مراقب تهدیدهای احتمالی ناشی از اجرای برجام باشیم و همانطور که از فرصت‌هایش استفاده می‌کنیم از تهدیداتش نیز مراقبت کنیم.

عراقچی با تبیین شرایط کشور در دوره پسابرجام اظهار داشت: اکنون در فرصتی هستیم که مراحل قانونی برجام در کشورها طی شده است.

وی افزود: دولت آمریکا توانست با هر مشکلی که بود برجام را از سد کنگره بگذراند و اجرایی کند و مراحل قانونی آن در کشورمان نیز در شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی طی شد و در نهایت نامه تاریخی رهبر معظم انقلاب نیز مهر تاییدی بر آن بود.

عراقچی اضافه کرد: در عین حال مقام معظم رهبری الزامات، تکالیف و شروطی را نیز مقرر کرده‌اند که دولت باید در حین اجرای برجام به آن مقید باشد که ما به آن مقید خواهیم بود.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفت: ‌ در شرایط کنونی که اجرای برجام آغاز شده است، دو طرف تعهداتی دارند که باید انجام دهند؛ طرف مقابل باید تحریم‌هایش را لغو یا متوقف می‌کرد اما اجرایش را به روز اجرای برجام موکول می‌کردند که این کار انجام شد.

وی افزود: در ۱۸ اکتبر(۲۶ مهر) به عنوان روز تصویب برجام رئیس جمهور آمریکا دستوری به نهادهای داخلی این کشور صادر کرد که بر اساس ‌آن تحریم‌ها لغو یا متوقف می‌شود، اما اجرایش به پس از اجرای تعهدات ایران موکول خواهد شد.

عراقچی اضافه کرد: شورای وزیران اتحادیه اروپا نیز مصوبه‌ای را تصویب و تحریم‌هایش را لغو کرد، اما اجرایش را به پس از انجام تعهدات کشورمان موکول کرده است.

وی گفت: ما نیز باید تعهداتمان را آغاز می‌کردیم و به همین علت است که روند اجرای برجام و تعهداتمان آغاز شده است. گرچه اجرای برخی تعهدات ما به پس از بسته شدن پرونده pmd موکول شده است.

معاون وزیر امور خارجه افزود: فعلاً در مسیر اجرای برجام هستیم و با مشکل پیچیده و حادی مواجه نیستیم و اگر روال به همین شکل طی شود تا دو ماه ‌آینده به نقطه‌ای می‌رسیم که روز اجرای برجام است و تحریم‌ها عملاً تا اواخر دسامبر و یا اوایل ژانویه برداشته خواهد شد.

عراقچی گفت: ‌ مسلماً نخستین و مهمترین صنعتی که تحت تاثیر اجرای برجام قرار دارد، صنعت نفت، گاز و پتروشیمی است که متاثر از شرایط کاملاً جدیدی است.

وی افزود: نشانه‌های این شرایط جدید از حضور انبوه شرکت‌های نفتی، گازی و پتروشیمی در کشورمان مشخص است که البته فعلاً در مرحله آَشنایی با واقعیات جدید و مذاکرات اولیه هستند.

عراقچی اضافه کرد: برخی از این شرکت‌ها قدم‌های بیشتری برداشته و جلوتر هم رفته‌اند و زمینه امضای قراردادهای متعدد فراهم شده است که امضای نهایی آن به پس از اجرای برجام و برداشته شدن تحریم‌ها موکول می‌شود.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفت‌: در این فضای جدید مسلماً همه باید آماده باشیم تا در عین استفاده از فرصت‌ها و ظرفیت‌های متعددی که ایجاد شده، مراقب تهدیدها نیز باشیم.

وی گفت: این موضوع نیز مثل هر پدیده دیگری دارای فرصت و تهدید است گرچه فرصتهای بیشماری در همه عرصههای اقتصادی، سیاسی و حتی امنیتی برای کشورمان ایجاد میکند، اما در عین حال باید مراقب تهدیدهایش هم باشیم.