طرح سد سازی یک جنگل دیگر را نابود کرد
گروه اجتماعی

- نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به تخریب جنگل های هیرکانی دولت هرچه سریعتر باید به احیای جنگل های آسیب دیده استان بپردازد تا حداقل این گونه بخشی از خسارت به محیط زیست جبران شود.

به گزارشافکارخبر، حسن تامینی با بیان این مطلب افزود: وقتی مساله تخریب جنگل های هیرکانی مطرح شد، از قبل مقدمات ساخت سد شفارود آماده شده بود و نمی شد مانع ادامه ساخت این طرح شد.

وی عنوان کرد: در آن هنگام دو فرضیه مطرح بود یا جلوی ساخت سد گرفته شود یا اینکه بخشی از جنگل تخریب شده و در عوض آب مورد نیاز مردم تامین شود.

وی اظهار کرد: با پیگیری های متعدد قرار شد میزان تخریب جنگل به حداقل برسد و در عوض با ساخت سد شفار رود مانع هدر رفت آب شیرین و قابل استفاده شد.

وی تصریح کرد: از دو منظر باید این مساله را مورد بررسی قرارداد که هر دو قابل احترام است، یک؛ حفظ جنگل ها به عنوان سرمایه های ملی و طبیعی و ۲؛ تامین آب مورد نیاز مدرم و جلوگیری از هدر رفت این ماده حیاتی.

وی توضیح داد: در بررسی های مختلف تصمیم گرفته شد با تخریب بخشی از جنگل ها این طرح ملی ساخته شود.

تامینی تاکید کرد: البته جنگل های هیرکانی سرمایه‌ های ارزشمند و میراثگرانبهای کشور هستند که باید همگان برای حفظ و حراست از این نعمت الهی تلاش کرده و مانع تخریب بیشتر آن شوند.

وی بیان کرد: از مهمترین فواید درختان می توان به تولید اکسیژن و هوای پاک اشاره کرد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به ازوم تخریب جنگل های هیرکانی لازم است تا دولت طرح های جایگزین برای حفاظت از جنگل و کاشت درختان در این منطقه داشته باشد.

وی ادامه داد: سال های گذشته در منطقه تالش و چوکا تخریب فراوان درختان جنگل ها اتفاق افتاده که تاکنون نسبت به احیا و کاشت مجدد آن اقدام نشده است بنابراین با توجه به تخریب ۹۳ هکتاری جنگل های هیرکانی از دولت انتظار داریم نسبت به کاشت درختان و احیای جنگل ها در نزدیکی این محدوده هرچه سریعتر اقدام کند.

تامینی خاطر نشان کرد: اهمیت منابع طبیعی و حفاظت از آن باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود تا همه مردم و مسوولان نسبت به حفظ آن احساس مسئولیت کنند به همین منظور ضرورت دارد تا دولت و سازمان های مسوول نسبت به فرهنگ‏سازی و ترویج فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست برنامه ریزی کنند.

گفتنی است طرح ساخت سد شفارود در دولت قبل ‌مصوب شد و بر اساس آن طرح ابتدا قرار بود ٣٥ هکتار از جنگل‌های هیرکانی را از بین ببرد و در عوض آب شرب مورد نیاز مردم تامین شود.

با پیگیری های صورت گرفته در نهایت معاون اول رییس جمهور از تخریب ۹۳ هکتاری این جنگل ها به دلیل ساخت سد شفارود خبر داد در حالی که بر اساس بررسی های صورت گرفته در دولت یازدهم مقرر شده بود حداکثر ۵۰هکتار از جنگل ها تخریب شود اما در اقدامی جالب این میزان به دو برابر یعنی ۹۳ هکتار رسید و دلیل آن نیز تامین آب شرب و مصارف صنعتی و کشاورزی عنوان شده است.

این در حالی است که اسماعیل کهرم، ‌مشاور رییس سازمان حفاظت از محیط زیست بر این باور است دولت با مطرح کردن مساله به دنبال راضی کردن فعالان محیط زیست بوده و پس از ساخت این سد حداقل بخش عظیمی از جنگل های هیرکانی تخریب شده و به زیر آب می رود.

به گفته کهرم؛ اول گفتند١ هکتار باید از بین برود، ‌بعد گفتند فقط ٩٣ هکتار از این زمین‌ها زیر آب خواهد رفت. ولی با توجه به سابقه‌ای که از سدهای دیگر داریم، زمین‌های زیادی هم زیر کانال‌ها، پایاب‌ها و مناطق گسترش و تالابی شده سد خواهد رفت. در تمام دنیا مرسوم است که آن رقمی که اینها اعلام می‌کنند، در عمل بیشتر خواهد رفت. مساله کاهش ارتفاع سد به خاطر اینکه آب کمتری بگیرد هم لحاظ نشده.

پیش‌بینی ما این است که این عدد، ‌به مراتب فراتر از اینها خواهد رفت. حداقل ١٥ درصد بیشتر از چیزی که اعلام شده خواهد شد.

متاسفانه اکنون شمارش معکوس آغاز شده و سایه شوم مرگ بر سر درختان جنگل های چند هزار ساله هیرکانی سنگینی می کند و گویا هیچ راه نجاتی برای این سرمایه های عظیم ملی نیز وجود ندارد.