سرنوشت نامعلوم جامانده‌های فجر سی و سوم

به گزارشافکارخبر،با مرور برنامه اکران سینماها از اسفند سال ۹۳ تا آبان ۹۴ فهرستی از جامانده‌های جشنواره فیلم فجر سی و سوم به دست می‌آید. فیلم‌هایی که فقط دو ماه تا جشنواره فرصت اکران دارند و اگر در این مدت نمایش داده نشوند، به سرنوشت فیلم‌های جامانده سال‌های قبل دچار خواهند شد.

جشنواره فیلم فجر هر ساله در بخش‌های مختلفی برگزار می‌شود که به سابقه سینمای ایران نگاه نو(فیلم اولی‌ها)، مستند، هنر و تجربه و بخش خارج از سابقه و در بخش بین‌الملل به سینمای سعادت و جلوه‌گاه شرق تقسیم می‌شوند و فیلم‌های جشنواره فجر هر سال در طول یکسال بعد(تا جشنواره فجر بعدی) اکران می‌شوند.

فیلم‌های جامانده جشنواره فیلم فجر سی و سوم که در این ۱۰ ماه رنگ پرده نقره‌‌ای سینما را ندیده‌اند:


مسابقه سینمای ایران


سرنوشت نامعلوم جاماندههای فجر سی و سوم

«بوفالو» ساخته کاوه سجادی حسینی؛با بازی پرویز پرستویی، سهیلا گلستانی، هومن سیدی، پانته‌آ پناهی‌ها و … که داستان یک زوج جوان را به تصویر می‌کشد که مرتکب دزدی شده‌اند و به بندر انزلی می‌روند تا کسی را ملاقات کنند و این راه برایشان خطرآفرین است و …


«بهمن» مرتضی فرشباف؛با بازی فاطمه معتمدآریا و همسرش احمد حامد، مریم شیرازی، فریده اسماعیلی، شیرین یزدانبخش. داستان یک پرستار به نام «هما» است که به مدت ۱۰ روز مراقبت از بانوی سالمندی را در بیمارستان می‌پذیرد. در اولین روز مراقبت او از زن، برف می‌بارد و در مدت ۱۰ روز خواب به چشمان او نمی‌آید و …. این فیلم نگرانی از بحران میانسالی را نشان می‌دهد.


«تگرگ و آفتاب» ساخته رضا کریمی؛با ایفای نقش کسری عزیزی، پردیس احمدی، پریوش نظریه، جواد عزتی، اصغر همت، پیام دهکردی، مهران احمدی و سحر قریشی. داستان رزمنده جوانی به نام یحیی است که برای مرخصی یک روزه به شهر می‌آید و در یک موقعیت خاص قرار می‌گیرد و پس از آن برای برگشتن به منطقه تردید پیدا می‌کند.


سرنوشت نامعلوم جاماندههای فجر سی و سوم


«خانه دختر» ساخته شهرام شاه حسینی؛که در آن حامد بهداد، باران کوثری، پگاه آهنگرانی، رعنا آزادی‌ور، بابک کریمی، بهناز جعفری، محمدرضا هدایتی، نسیم ادبی، امیرعلی نبویان، پردیس احمدی، نادر فلاح، مانی شاه‌حسنی و رؤیا تیموریان ایفای نقش داشته‌اند. داستان مردی است که قصد دارد خانه‌اش را زیر قیمت بفروشد تا زودتر از محله و نگاه سنگین مردمانش فرار کند و …

این فیلم پس از اکران در جشنواره با واکنش‌های تند مواجه شد و هنوز هم پس از گذشت ۱۰ ماه و با وجود اعمال تغییرات و اصلاحات موفق به کسب مجوز نمایش برای اکران عمومی نشده است.


«شرفناز» ساخته حسن نجفی؛ با بازیگری حمیرا ریاضی، ضرغام استادی اصل، علی اوسیوند، ایوب افشار، سعید گل بچه، خلیل خانی، یاسمن اوسیوند.

«شرفناز» می‌ترسد که الیاس به سرنوشت احمد دچار شود. او سال‌ها به فکر فرار از مکانی است که در آن قرار گرفته و سرانجام با الیاس می‌گریزد. ماجرای فرار شرفناز به گوش «جمعه» می‌رسد و …. این فیلم بر گرفته از داستان واقعی است. نجفی در این فیلم به ترور، افراطی‌گری فکری و رفتاری و ناملایمات می‌پردازد.

این فیلم با شعار «من هم حق زندگی دارم» به جشنواره قدم گذاشت.


نگاه نو

«آزادی مشروط» ساخته حسین مهکام؛در این اثر، رامبد جوان، هنگامه قاضیانی، شاهرخ فروتنیان، حسین پاکدل و … به ایفای نقش پرداخته‌اند.

این فیلم اجتماعی است و در آن مدت ۳ روز زندگی خانواده‌ای را نشان می‌دهد که مشکل بزرگی دارند که می‌خواهند آن را برطرف کنند.


سرنوشت نامعلوم جاماندههای فجر سی و سوم


«بدون مرز» ساخته امیرحسین عسگری؛در این فیلم علیرضا بالری، زینب ناصرپور، آرش مهربان و ارسلان علی پوریان که هیچ کدام از آنها چهره مشهور سینمایی نبودند ایفای نقش کرده‌اند. داستان این فیلم قصه پسری است که هر روز برای ماهیگیری به کشتی مخروبه و به گل نشسته‌ای در نقطه صفر مرزی می‌رود و آن جا را به محل آرامش خود تبدیل کرده اما با حضور غریبه‌ای این آرامش برهم می‌خورد و…

«بدون مرز» یکی از فیلم‌هایی بود که در جشنواره از آن استقبال و تعریف شد. فیلمی که بدون هیچ کدام از ستاره‌های سینما تبدیل به اثری قابل دفاع و تحسین شده بود. این فیلم در جشنواره فیلم نوجوان در همدان به اکران درآمد.


«چاقی» به کارگردانی راما قویدل؛و ایفای نقش علی مصفا، حمید فرخ‌نژاد، لادن مستوفی و مهسا کرامتی روایتی است از یک ارتباط که به انتخاب بین عشق و وجدان می‌رسد.


سرنوشت نامعلوم جاماندههای فجر سی و سوم


«دو» به کارگردانی سهیلا گلستانی؛و با ایفای نقش و تهیه‌کنندگی پرویز پرستویی، مهتاب نصیرپور، مهرانه مهین‌ترابی و …

داستان فیلم زن درمانده‌ای را نشان می‌دهد که برای کار و کسب درآمد به خانه مردی تنها می‌رود و در آنجا مشغول به کار می‌شود. مرد که در ابتدا هیچ تمایلی به کار کردن یک زن در خانه‌اش ندارد، ناچار می‌پذیرد ولی در ادامه ماجراهایی پیش می‌آید که زندگی هر دو را دستخوش تغییر می‌کند و …


رئال

انیمیشن «مبارک» محمدرضا نجفی امامی؛بازیگران این رئال انیمیشن الناز شاکردوست، امیر رهبری، تورج نصر، منوچهر آذر، حسن کریمخان زند و مرجان سپهری هستند.

خلاصه این انیمیشن به این شرح است: پیرمردی که به حرفه نقالی مشغول است و ابزار کارش عروسک‌های شاهنامه هستند. عروسک‌ها در موقعیتی جان می‌گیرند و به کمک پیرمرد می‌آیند و همه چیز تغییر می‌کند. پس از جان گرفتن عروسک‌ها، ماجراهای مهیج و جذابی رخ می‌دهد.


هنر و تجربه

«داره صبح می‌شه» ساخته یلدا جبلی(فیلم اولی)؛با بازی رویا نونهالی، مهدی احمدی، بابک کریمی، امیرحسین آرمان، رعنا آزادی‌ور، الهه حصاری، فریبا جدی‌کار و …

این فیلم چهار داستان عاشقانه از یک شب تا صبح را روایت می‌کند و شخصیت‌های این ۴ قصه با هم در ارتباط هستند.


سرنوشت نامعلوم جاماندههای فجر سی و سوم


«دریا و ماهی پرنده» به کارگردانی مهرداد غفارزاده؛با بازی همایون ارشادی، نیوشا ضیغمی، امیرحسین رستمی، نادر فلاح، مهرداد غفارزاده و …

در خلاصه این فیلم آمده است که یک نوجوان ۱۷ ساله که از نعمت تکلم و شنوایی محروم است، بدون اینکه مرتکب جرمی شده باشد در منطقه بازپروری نوجوانان بزهکار در یک منطقه محروم نگهداری می‌شود. احسان چندبار تلاش و اقدام به فرار می‌کند اما …


«موقت» امیر عزیزی؛با بازی پگاه آهنگرانی، نازنین فراهانی، بابک کریمی، نگار جواهریان، طاهره زندیان، ساناز عزیزی و …

«موقت» خانواده‌ای را نشان می‌دهد که در حین نقل مکان و جابه‌جایی ناخواسته درگیر ماجراها و مشکلاتی می‌شوند و …


و «جزیره رنگین» ساخته خسرو سینایی؛بابازی مهدی احمدی، ‌ طیبه دهقان، عبدالرسول دریاپیما، نرگس هرمزی و …

«جزیره رنگین» روایتی از جزیره هرمز است و فعالیت‌های یک هنرمند را برای شکوفایی مردم جزیره و جلب گردشگران برای جزیره به تصویر می کشد.«جزیره رنگین» یک فیلم اجتماعی است.

فیلم‌های جامانده از کاروان سیمرغ ۹۳،۱۵ اثر هستند که با توجه به فرصت محدود تا جشنواره فیلم فجر سی و چهارم، بعید به نظر می‌رسد هر ۱۵ فیلم شانس اکران در سینماها را داشته باشند.