امروز بازهم سکه گران خواهد شد!

به گزارش افکارخبر، این رشد قیمت در حالی رخ می دهد که در هفته های اخیر گاهی قیمت دلار از ۳۵۰۰ تومان عبور کرده بود، اما هیچ گاه فاصله آن با این کف قیمتی به ۶۰ تومان نرسیده بود بلکه در حدود ۱۰ تا ۱۵ تومان نوسان داشته سپس به زیر ۳۵۰۰ تومان بازگشته بود. اما رشد قیمت اخیر دلار شاید نشانگر این باشد که کف قیمتی این ارز به آرامی و به طور خزنده در حال افزایش است به طوری که شاید از این پس باید کف قیمت دلار را ۳۵۰۰ تومان بدانیم.

این افزایش قیمت در بازار غیررسمی ارز در حالی رخ داد که فعالان اقتصادی بر این باورند، هیچ تغییر اقتصادی خاصی نه در داخل و نه خارج از مرزهای ایران صورت نگرفته است که باعثاین نوسان شده باشد؛ لذا رشد مداوم قیمت ارز عجیب به نظر می رسد.

شاید همین تحلیل نیز باعثشده برخی کارشناسان این رشد قیمت را مدیریت شده و نوعی بازی با قیمت تلقی کنند.

از سوی دیگر، برخی تحلیل ها هم درخصوص تاثیر کاهش اخیر نرخ سود بانکی بر قیمت ارز وجود دارد که ممکن است تقاضای دلار در بازار را تحریک کرده و باعثرشد قیمت ارز شود.

افزایش تامل برانگیز

در این باره، عباس مسعودی، رئیس هیات مدیره انجمن کارفرمایان سکه و صرافان در گفت وگو با جام جم اظهار کرد: به دلیل توزیع نشدن دلار به میزان مورد تقاضا در بازار از یکی دو روز گذشته روند صعودی قیمت دلار آغاز شده است و امروز به بالاترین نرخ خود یعنی ۳۵۶۰ تومان به ازای هر دلار رسید.

وی با تاکید بر این که هیچ تقاضای اضافی به بازار وارد نشده است، افزود: برخی عنوان می کنند موضوع کاهش نرخ سود بانکی در سیستم اقتصادی کشور باعثرشد قیمت دلار شده که نمی توان زیاد به این موضوع تکیه کرد چون براساس تجربه، این واکنش قابل تصور نیست چون قراردادهای سپرده گذاری مردم با بانک ها کاملا مشخص است و نمی توان این تصور را داشته باشیم که سپرده گذاران آن قراردادها را فسخ کنند و وارد بازار ارز شوند. لذا این افزایش مقداری تامل برانگیز و عجیب است.

مسعودی در ادامه به خروج ارز از مرزهای ایران به دلیل اختلاف قیمت اشاره کرد و افزود: با توجه به این که گاهی نوسان قیمت دلار باعثافزایش اختلاف قیمت دلار و ارزهای خارجی در بازار ایران و بازارهای کشورهای همسایه می شود، سمت حرکت اسکناس به سمت بازار کشورهایی مثل ترکیه و کردستان عراق تشدید می شود، این در حالی است که اکنون شواهدی مبنی بر حرکت دلار به سمت ترکیه موجود است و این دلیل باعثافزایش تقاضای خرید و در نهایت افزایش قیمت خواهد بود که در شرایط فعلی و کمبود عرضه دلار از سوی بانک مرکزی در بازار به روند صعودی قیمت ارز دامن زده است.

رشد قیمت دلار، ابزاری برای تامین منابع

از سوی دیگر، کوروش فربهی، فعال صنفی در این زمینه به خبرنگار جام جم گفت: تمام فعالان بازار ارز و سکه بر این باور هستند که هیچ اتفاق خاصی در بازار عرضه و تقاضای ارز روی نداده و افزایش قیمت ارز صرفا به علت مدیریتی است که به طور معمول از سوی دولت در بازار ارز صورت می گیرد چون قیمت دلار ابزاری برای تامین منابع مالی مورد نیاز از گذشته بوده و در آینده نیز خواهد بود.

حرکت نقدینگی به سوی بازار ارز

علیرضا صفاییان، دیگر فعال بازار ارز نیز افزایش روز گذشته قیمت دلار را نشانه جو روانی حاکم بر بازار ارز کشور دانست و گفت: بازار همانند موجودی زنده و هوشیار عمل می کند و سرمایه به نوعی جریان می یابد که به نفع صاحبش باشد. بنابراین حالا که نرخ سود بانکی کاهش یافته و با توجه به کسادی بازار مسکن یا کاهش قیمت طلا محلی برای سودآوری نیست، طبیعی است که سرمایه های سرگردان به سمت بازار ارز خواهند رفت.

وی همچنین با اشاره به نزدیک بودن زمان اجرایی شدن برجام ادامه داد: با اجرای برجام قیمت ارز به صورت روانی کاهش را تجربه خواهد کرد و دولت در این زمان قصد بالا بردن قیمت را به صورت حساب شده دارد تا در زمان کاهش قیمت ها با افت شدید بهای ارز مواجه نشود لذا این افزایش قیمت تا زمان اجرای برجام ادامه خواهد داشت و به قول معروف ترمز رشد قیمت ها در آن زمان کشیده خواهد شد.

مراقب حجم نقدینگی باشیم

همچنین دکتر مهدی پازوکی، استاد دانشگاه گفت: به طور کلی حجم انبوهی از نقدینگی در دست مردم می تواند برای هر اقتصادی دردسر ساز باشد چون این نقدینگی با تمایل به هر سمتی می تواند بحران ایجاد کند.

به عنوان مثال در ابتدای دهه ۹۰ شاهد افزایش لجام گسیخته قیمت ها در بخش های مسکن بودیم و پس از یک دوره ثبات، امروز دوباره شاهد تکرار گذشته خواهیم بود چون برخی از پالس های اقتصادی به صاحبان سرمایه این دستور را داده که در آینده، دوباره تورم بر جامعه حاکم خواهد شد. در بازار ارز نیز وضعیت همین گونه است و به نظر می رسد نقدینگی سرگردان بازهم فیلش یاد هندوستان بازار ارز کرده است.

رشد قیمت سکه در پی دلار

محمد کشتی آرای، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: اگرچه قیمت جهانی طلا کاهش یافته اما در بازار ایران تعیین قیمت سکه و مصنوعات طلا به قیمت دلار وابسته است. بنابراین امروز که قیمت جهانی اونس طلا کاهش یافته چون دلار قیمت صعودی داشته شاهد افزایش قیمت طلا در بازار ایران هستیم. در ابتدای هفته جاری با توجه به نزولی بودن قیمت جهانی طلا، بهای سکه کاهش یافته بود. به صورتی که روز یکشنبه هفته جاری ، سکه با قیمتی نزدیک به ۹۰۹ هزار تومان به فروش رفت، اما امروز(سه شنبه) با آغاز به کار بازار قیمت سکه افزایش ۶۰۰۰ تومانی را به خود دید و با قیمت ۹۱۵ هزار تومان معامله شد.