پایان سهمیه پروازهای اربعین چند ایرلاین

به گزارشافکارخبر،پس از رایزنی شرکت‌های هواپیمایی برای اخذ مجوز پروازهای فوق‌العاده اربعین و گرفتن مجوزهای فرودگاه‌های مبدأ و مقصد، مقرر شد از صبح امروز فروش بلیت پروازهای اربعین با نرخ‌های مصوب برای مقطع زمانی پنجم تا ۱۸ آذرماه، آغاز شود.

بر این مبنا از روز گذشته نام و نشانی ۱۰ ایرلاین و مراکز فروش آنها(جمعاً ۲۸ مرکز) برای پروازهای ‌عتبات در ایام اربعین اعلام و مقرر شد از صبح امروز فروش بلیت آغاز شود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در این‌باره به فارس گفت‌ که فروش بلیت پروازهای فوق‌العاده عتبات برای ایام اربعین حسینی از روز‌ ۱۹ آبان‌ماه برای بازه زمانی پنجم آذر تا ۱۸ آذر آغاز ‌می‌شود، البته فروش بلیت پروازهای برنامه‌ای عتبات نیز به صورت مشخص در حال انجام است.

بنا به گفته اسعدی سامانی‌ روزانه ۲۰ پرواز برنامه‌ای ‌به عتبات داریم که امکان جابه‌جایی ۳۰۰۰ نفر در روز را دارند؛ با احتساب پروازهای فوق‌‌العاده در ایام اربعین نیز روزانه ۳۰۰۰ صندلی افزوده می‌شود و ظرفیت جابجایی زائران حسینی به ۶۰۰۰ نفر در روز می‌رسد اما با این جود امکان پاسخگویی به همه تقاضاها نیست و ‌از مردم می‌خواهیم در صورت امکان، از مدل‌های دیگر حمل و نقلی برای سفر به عتبات استفاده کنند.

اما پیگیری‌های امروز خبرنگار فارس از ۱۰ شرکت هواپیمایی که پروازهای عتبات را در این ایام انجام می‌دهند، حکایت از پایان سهمیه برخی ایرلاین‌ها و البته آغاز فروش برخی دیگر از دفاتر فروش دارد، البته در این عرصه هستند مراکزی فروشی که اعلام کردند هنوز سایت فروش آنها باز نشده است.

یکی از متصدیان دفاتر فروش شرکت هواپیمایی آسمان در این‌باره به فارس می‌گوید: هنوز فروش روی سیستم باز نشده است و خودمان هم بلاتکلیف هستیم.

متصدی فروش شرکت‌ هواپیمایی ایران‌ایر هم در این‌باره به خبرنگار فارس گفت: ایران‌ایر فروش بلیت پروازهای عتبات خود برای ایام اربعین را به هیئت‌های مذهبی اختصاص داده است؛ هیئت‌ها از قبل با ارسال نامه، درخواست بلیت گروهی داشتند که در قالب پروازهای چارتر و البته با نرخ‌های مصوب سازمان هواپیمایی کشوری، فروش بلیت انجام شد و سهمیه هما هم‌اکنون به پایان رسیده است.

یکی دیگر از متصدیان فروش ایران‌ایر گفت که ما فروش پروازهای اربعین را از چند روز قبل آغاز کردیم، سهمیه بلیت‌‌های عتبات ایران‌ایر در قالب چارتر اما با نرخ مصوب است و فروش تکی نداریم؛ البته سهمیه هما برای پروازهای اربعین ۳۰۰۰ صندلی است در حالی که بیش از ۵۰۰۰ متقاضی داریم.

پیگیری ها از دفاتر معرفی شده فروش بلیت پروازهای اربعین شرکت هواپیمایی تابان نیز حکایت از باز نشدن سیستم فروش این شرکت هواپیمایی در روز اول فروش دارد؛ البته دفتر اصلی فروش تابان اعلام کرد که ما فروش نداریم و در قالب چارتر اما با نرخ‌‌های مصوب، صندلی‌های خود را خواهیم فروخت.

اما دفاتر فروش زاگرس اعلام کردند که سیستم برای آنها باز شده است و از صبح امروز فروش بلیت پروازهای اربعین را آغاز کرده‌اند؛ هر متقاضی می‌تواند با در دست داشتن کارت ملی و روادید ۲ نفر دیگر، ۳ بلیت خریداری کند.

یکی از متصدیان فروش شرکت هواپیمایی کاسپین هم به فارس گفت که هنوز برنامه فروش به ما نداده‌اند و سایت برای زاگرس باز نشده است.

در ‌پیگیری از دفاتر فروش شرکت هواپیمایی کیش‌ایر، متصدیان فروش این ایرلاین اعلام کردند که سهمیه تکمیل شده است و از چند روز پیش همه بلیت‌های اربعین خود را با نرخ مصوب به هیئت‌های مذهبی و ارگان‌ها در قالب چارتر فروخته‌ایم.

متصدیان فروش شرکت هواپیمایی قشم‌ایر هم مدعی شدند هنوز سایت برای این ایرلاین‌ها باز نشده است و‌ مشخص نیست چه زمانی سایت باز می شود.

۲ دفتر فروش اعلام شده از سوی انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره شرکت هواپیمایی ماهان هم اصلاً‌ پاسخگو نبودند اما یکی از متصدیان فروش این شرکت احتمال داد که سهمیه ماهان به پایان رسیده است.

فروش بلیت شرکت هواپیمایی معراج ‌برای پروازهای اربعین درحال انجام است.

متصدی فروش شرکت هواپیمایی نفت هم اعلام کرد که فروش بلیت از تهران ندارند و پروازهای آنها فقط در مسیر اهواز - نجف است که پیگیری از دفتر فروش اهواز این ایرلاین حکایت از باز نشدن سیستم برای فروش دارد.

بنابراین گزارش امیدواریم تا روز‌های آتی سیستم فروش برای بقیه شرکت‌های هواپیمایی باز شود و امکان خرید بلیت هواپیما برای زائران اربعین حسینی فراهم شود.

‌در راستای ساماندهی فروش بلیت به متقاضیان سفرهای هوایی به عتبات عالیات در ایام اربعین حسینی، سازمان هواپیمایی کشوری با هماهنگی ایرلاین‌ها و انجمن شرکت‌های هواپیمایی، نرخ ثابتی برای بلیت پروازهای مسیر مذکور در بازه زمانی ۵ تا ۱۸ آذرماه امسال تعیین کرد؛ طبق هماهنگی‌های انجام شده نرخ بلیت عتبات در مسیر تهران - نجف - تهران ۹۵۰ هزار تومان٬ تهران - بغداد - تهران ۸۵۰ هزار تومان٬ مشهد - نجف - مشهد یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و مشهد - بغداد - مشهد نیز یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تعیین شده است؛ بلیت‌های پروازهای عتبات با نرخ‌های مصوب مربوط به بازه زمانی ۵ تا ۱۸ آذر خواهد بود.

‌لازم است متقاضیان حتماً در کنار کارت ملی، ‌ روادید خود را نیز به همراه داشته باشند.

البته به دلیل محدود بودن ظرفیتهای ناوگان حمل و نقل هوایی از متقاضیان خواهشمند است در صورت امکان، از مدلهای دیگر حمل و نقلی برای سفر اربعین استفاده کنند.