مصائب شیرین کی‌روش در خط حمله تیم ملی

به گزارش افکارخبر، کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در لیست جدید خود جهت برگزاری ۲ دیدار در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه مقابل گوام و ترکمنستان نام پنج مهاجم را قرارداده است که با نگاهی به آمار و عملکرد آن‌‌ها در گذشته و همچنین آمادگی این بازیکنان در حال حاضر، کار سرمربی تیم ملی را برای انتخاب مهاجم هدف در سیستم ۱-۳ - ۲-۴ قبلی تیم ملی و یا استفاده از ۲ فوروارد در نوک خط حمله یوزپلنگ‌ها در سیستم ۲-۴ - ۳ و در کنار هم تا حدی دشوار می کند.

البته این مشکل یکی از مصائب شیرین مرد پرتغالی است و به طور حتم وی از آمادگی و انگیزه مهاجمان خود راضی می‌باشد، اما نکته این جاست که سردار آزمون و مهدی طارمی که در تمام بازی‌های ایران در دور رفت مقدماتی جام جهانی به میدان رفته و با عملکرد خوب خود تحسین کارشناسان و اطمینان کادر فنی تیم ملی را برانگیخته‌اند، نمی‌توانند به دلیل مصدومیت و محرومیت در نخستین دیدار تیم ملی در دور برگشت مقدماتی جام جهانی به میدان روند.

از آنجایی که کریم انصاری‌فرد و رضا قوچان‌نژاد تاکنون برای ایران در این رقابت‌ها به میدان نرفته‌اند، کی‌روش به طور حتم در فاصله سه روزه تا آن دیدار باید تمام تلاش خود را برای هماهنگی این ۲ بازیکن همچنین کاوه رضایی مهاجم جوان ذوب‌آهن با هافبک‌های تیم ملی به کار گیرد تا پنج‌شنبه فوتبالدوستان ایرانی از نمایش یوزپلنگ‌های آسیا لذت برده و شاهد پیروزی پرگل تیم ملی مقابل ترکمنستان همسایه جغرافیایی خود باشند.

البته در صورت تداوم روزهای درخشان مهاجمان کنونی تیم ملی می‌توان به آینده ایران در این رقابت‌ها و مرحله اصلی مقدماتی جام جهانی امیدوار ماند و شاید روزی برسد که ایرانی‌ها با گلزنی مردان خود در پیشانی خط حمله بتوانند برای نخستین بار به جمع ۱۶ تیم نهایی جام جهانی در روسیه راه‌یابند.

جالب اینجا است که با وجود حضور مهاجمان شاخص و پرافتخاری چون حسن روشن، حسین فرکی، علی دایی، خداداد عزیزی، وحید هاشمیان، علی لطیفی، آرش برهانی، رضا عنایتی، رسول خطیبی تنها ۲ گل از هفت گل ایران در ادوار شکرت در جام جهانی توسط مهاجمان به ثمر رسیده است.

در زیر نگاهی می‌اندازیم به عملکرد پنج مهاجم کنونی تیم ملی در عرصه باشگاهی و همچنین حضور آن‌ها در ترکیب تیم ملی:

کریم انصاری‌فرد: مهاجم اردبیلی تیم ملی ۱۴ فروردین ۱۳۶۹ به دنیا آمد. وی در دوران جوان در تیم‌هایی چون آکادمی اینترمیلان اردبیل، ذوب‌اهن اردبیل و سایپا البرز بازی کرده است.

سایپا اولین تیم کریم در رده بزرگسالان بود. انصاری‌فرد با پیراهن نارنجی سایپا ۱۳۱ بازی انجام داد و ۵۶ گل به ثمر رساند. البته کریم نتوانست درخشش خود را با پرسپولیس ادامه دهد و در ۳۶ بازی برای سرخ‌های پایتخت تنها موفق به زدن ۱۲ گل شد.

انصاری‌فرد لیگ سیزدهم را به تراکتورسازی رفت و در ۳۵ بازی خود برای تراکتورسازان ۱۷ بار دروازه حریفان را گشود. پس از جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل این بازیکن راهی لیگ دسته دوم اسپانیا شد و همراه با جواد نکونام کاپیتان سابق تیم ملی برای اوساسونا به میدان رفت. البته کریم با حضور در پمپلونا روزهای اسف‌باری را پشت سر گذاشت چرا که در ۸۹ بازی نتوانست حتی یک بار هم برای این تیم گلزنی کند.

انصاری‌فرد با پیوستن به لیگ یونان و بازی برای پانیونیوس کم‌کم به روزهای اوج خود باز می‌گردد. ۹ بازی و ۳ گل آمار این مهاجم ایرانی در سرزمین کهن یونان است و پانیونیوس نیز با درخشش کریم در پایان هفته دهم در رتبه سوم سوپر لیگ یونان جای دارد.

کریم انصاری فرد در فوتبال ملی پایه آمار ۲۳ بازی رسمی و ۱۰ گل را در کارنامه دارد. ضمن اینکه ۴۷ بازی ملی و ۹ گل در روزمه بازی‌های وی برای تیم ملی بزرگسالان ایران ثبت شده است. کریم در ۱۹ آبان ۱۳۸۸ و در اولین بازی ملی خود تک گل شاگردان افشین قطبی را در دیدار دوستانه مقابل ایسلند به ثمر رساند. اما شاید مهم‌ترین گل ملی وی گل وی در جریان پیروزی یک - صفر ایران مقابل کره شمالی در جام ملت‌های ۲۰۱۱ قطر باشد.

قهرمانی با تراکتورسازی در جام حذفی سال ۹۳ بهترین عنوان تیمی و آقای گلی در لیگ برتر یازدهم و سیزدهم افتخار فردی مهاجم اردبیلی است.

رضا قوچانژاد: مهاجم مشهدی تیم ملی ۲۹ شهریور ۱۳۶۶ به دنیا آمد. اما در ۲ سالگی به همراه خانواده به هلند رفت. فریسیا ۱۸۸۳، کامبور و هرنوین هلند تیم‌هایی هستند که رضا در رده جوانان برای آن‌ها به میدان رفت. نخستین تیم گوچی در بزرگسالان هرنوین بود و وی تنها ۲ بار برای آن‌ها به میدان رفت.

گواهد ایگلز دومین تیمی بود که رضا در دوران بزرگسالی پیراهن آن را پوشید و با انجام ۲۷ بازی برای قرمز و زردپوشان ایگلز ۱۱بار دروازه رقبا را باز کرد.

گوچی در سال ۲۰۰۹ به صورت قرضی به امن در لیگ دسته دوم هلند رفت و در ۱۲ بازی تنها یک بار موفق به گلزنی برای این تیم نه چندان مطرح شد. اما موفق‌ترین عملکرد قوچان‌نژاد در ارست دویسه هلند برای تیم کامبور به ثبت رسیده است. وی ۴۱بار برای زردپوشان لوواردن بازی کرد و ۱۶ بار موفق به گلزنی شد.

در سال ۲۰۱۱ قوچان‌نژاد به سنت ترویدن بلژیک ملحق شد و در یک فصل‌و‌نیم حضور در این تیم ۳۵ بازی انجام داد و ۲۲ گل به ثبت رساند.

استانداردلیژ تیم مطرح فوتبال بلژیک در سال ۲۰۱۳ قوچان‌نژاد را به خدمت گرفت. وی در ۱۹ بازی برای قرمزهای لیژ ۵ بار دروازه حریفان را باز کرد.

در نیم فصل دوم سال ۲۰۱۴ چارلتون اتلتیک تیم لندنی که در دسته اول فوتبال انگلیس حضور دارد گوچی را جذب کرد. هر چند مهاجم ایرانی در ترکیب دلاورهای لندنی عملکرد درخشانی نداشته است وی پس از جام جهانی ۲۰۱۴۴ در انتقالی عجیب به الکویت کویت پیوست. ۱۴ بازی و ۱۲ گل برای این تیم شیخ‌نشین در کارنامه گوچی ثبت شد. نیم فصل دوم سال ۲۰۱۴ قوچان‌نژاد راهی الوکره قطر شد وبرای آبی آسمانی‌های دوحه در ۹ بازی ۲ گل وارد دروازه حریفان کرد.

گوچی از ابتدای این فصل فوتبال اروپا به چارلتون بازگشت. ۲۱ بازی و ۳ گل در حاصل عملکرد در این تیم است. اما بازی‌کردن یک مهاجم ایرانی که سابقه حضور در فوتبال هلند و بلژیک را داشته برای تیم ملی بمب خبری کی‌روش در اوایل حضور روی نیمکت ایران برای فوتبال‌دوستان بود به خصوص این که وی ۹ بازی برای تیم‌های ملی پایه هلند داشته است.

قوچان‌نژاد ۲۵ مهر ۱۳۹۱ نخستین بار در ترکیب یوزهای ایرانی به میدان رفت و در پیروزی یک حضور تیم ملی مقابل کره‌جنوبی در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل عملکرد مطلوب داشت.

قوچان‌نژاد در تیم ملی کارنامه پرباری را به جا گذاشته است. ۲۷ بازی و ۱۳ گل و میانگین تقریبی نیم‌گل به ازای هر بازی حاوی از عملکرد درخشان وی در تیم ملی ایران است.

گلزنی‌های قوچان‌نژاد یکی از عوامل اصلی صعود ایران به جام جهانی برزیل بود به خصوص تک گل پیروزی بخش ایران در ۲۸ خرداد ۱۳۹۲ مقابل کره‌جنوبی در اولسان.

از دیگر گل‌های مهم وی در عرصه ملی می‌توان به تک گل ایران مقابل بوسنی در جام جهانی ۲۰۱۴ که تنها گل تیم ملی در طول سه بازی بود اشاره کرد. همچنین گل‌های دقایق پایانی وی برابر امارات و عراق در جام ملت‌های ۲۰۱۵ استرالیا.

سردار آزمون: مهاجم جوان و ۲۰ ساله گنبدی تیم ملی که آمار ۱۴ بازی و ۸ گل وی نشان‌دهنده ظهور یک فوق‌ستاره در پیشانی خط حمله یوزپلنگ‌ها است. سردار در رده جوانان برای تیم‌های عقاب، شموشک و اتکای گرگان و همچنین سپاهان اصفهان سابقه بازی دارد. همچنین پس از حضور وی در فوتبال روسیه وی مدتی را در ترکیب جوانان روبین‌کازان به میدان رفت.

سردار ایرانی در ترکیب تیم‌های روسی روبین‌کازان و روستوف به ترتیب ۳۲ بازی و هفت گل و همچنین ۲۳ بازی و هفت گل را ثبت کرده است.

آزمون در تیم‌های ملی پایه امتحان خود را برای حضور در فوتبال بزرگسالان به خوبی پس داد، چرا که در ۲۸ بازی رسمی، ۳۰ گل را برای تیم‌های نوجوانان، جوانان و المپیک ایران به ثمر رساند.

از مهم‌ترین گل‌های ملی سردار می‌توان به گل استثنایی وی مقابل قطر و ضربه سر فوق‌العاده مقابل عراق در جام ملت‌های ۲۰۱۵ استرالیا اشاره کرد. قهرمانی با سپاهان در لیگ برتر ۱۳۹۱-۱۳۹۰ و قهرمانی نوجوانان غرب آسیا مهم‌ترین افتخارات آزمون است.

مهدی طارمی: ستاره این روزهای پرسپولیس ۲۷ تیز ۱۳۷۱ در بوشهر به دنیا آمد. برق، حیات و ایران جوان بوشهر تیم‌هایی بودند که طارمی در رده‌های سنی برای آن‌ها به میدان رفت.
ایران جوان بوشهری نخستین باشگاه طارمی در رده بزرگسالان بود وی سی‌و‌یک بازی و ۱۲ گل را در دوران حضور خود در ترکیب قرمزپوشان بوشهری به ثمر رساند. همچنین طارمی سابقه هفت بازی و یک گل را برای شاهین بوشهر در کارنامه دارد.

وی در ابتدای لیگ چهاردهم به پرسپولیس پیوست و تاکنون در ۴۸ بازی ۱۶ گل برای سرخ‌های پایتخت به ثمر رسانده است. مهاجم جوان سرخ‌پوشان در ۶ بازی ملی ۳ گل وارد دروازه تیم‌هایی چون گوام و هند کرده است.

طارمی همچنین برای تیم‌های ملی امید ایران هفت بازی انجام داده و ۲ گل ثبت کرده است. بهترین مهاجم لیگ چهاردهم مهم‌ترین افتخار فردی طارمی است.

کاوه رضایی: رضایی ۱۶ فروردین ۱۳۷۱ در اسلام‌آباد غرب به دنیا آمد. وی سابقه حضور در تیم جوانان فولاد خوزستان را دارد. کاوه در تیم بزرگسالان فولاد عملکرد موفقی نداشت و در ۳۵ بازی تنها ۲ بار موفق به گلزنی شد.

سایپا البرز دومین تیم کاوه در رده بزرگسالان بود. ۷۲ بازی و ۱۳ گل حاصل عملکرد رضایی در ترکیب خودروسازان بود. البته وی در سایپا بیشتر به عنوان هافبک به میدان می‌رفت. کاوه نیم‌فصل دوم لیگ چهاردهم پیراهن ذوب‌آهن را پوشید و تاکنون در ۲۲ بازی ۱۰ گل برای شاگردان یحیی گل‌محمدی به ثمر رسانده است.

کارنامه رضایی در تیم‌های ملی پایه پربار است چرا که وی در سی‌و‌چهار بازی ۲۵ بار دروازه رقبا را بازکرده هر چند در ۲ حضور نصفه و نیمه خود در ترکیب تیم ملی بزرگسالان نتوانسته گلی به ثبت رساند.

قهرمانی جام حذفی ۹۴-۹۳ همراه ذوب‌آهن و قهرمانی رقابت‌های نوجوانان آسیا در سال ۱۲۸۷ مهم‌ترین افتخارات تیمی کاوه است. آقای گل شدن در رقابت‌های نوجوانان آسیا و امیدهای آسیا در سال ۱۳۹۲ نیز اصلی‌ترین عناوین فردی رضایی است.