به گزارش افکارخبر، او همچنین با بیان اینکه اگر کسی گمان کند در شرایط کنونی که توافق هسته‌ای صورت گرفته، ایران اجازه خواهد داد قدرت‌های غربی در سرنوشت کشور دخالت کند اشتباه بزرگی انجام داده، گفته است: این‌گونه جو‌سازی‌ها با اهداف سیاسی و جناحی و برای فشار به دولت آقای روحانی طراحی شده است.

میرلوحی در این‌باره تصریح کرده است: متاسفانه عده‌ای می‌خواهند به اسم‌ «نفوذ» بر سر برجام بکوبند!


*منزّه جلوه دادن برجام و نکوهش انتقادات و هشدارهای پیرامون آن، راه غلطی است که برخی چهره‌های جریان سیاسی خاص در پیش گرفته‌اند.

همزمان با انتشار سخنان میرلوحی، محمد عطریانفر، دیگر فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز به خبرگزاری ایلنا گفته است: ‌ مقابله با نفوذ یک پروژه ملی و مهم است که متاسفانه برخی چنین الفاظی را ابزار سوءاستفاده جناحی می‌کنند!

قبل از این نیز رئیس‌جمهور روحانی طی سخنانی اظهار کرده بود که عده‌ای نباید با کلمه «نفوذ» بازی کنند…

در اشاره به این صحبت‌ها، چند نکته محل تأمل است:



یکم: میرلوحی در حالی گفته است که مسئله استقلال در کلام رهبر انقلاب پیرامون بحثنفوذ، نکته‌ای مبنایی بوده که حرف وی صحیح است اما گویا او نمی‌داند که «محمود سریع‌القلم» که گفته می‌شود مشاور رئیس‌جمهور روحانی هم هست! در چند مقطع مفهوم «استقلال» و «خودکفایی» را زیر سؤال برده و حتی آنرا بی‌معنی عنوان کرده است.

همچنین است که میرلوحی یقیناً نخوانده است که عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، به تازگی در گفت‌وگو با روزنامه ایران، ضمن بی‌اعتنایی تلویحی به مسئله استقلال عنوان کرده است: بحران در روابط خارجی ایران به حدی رسیده است که دیگر نمی‌توان بدون حل آن، یک گام جدی برداشت!

شاید به نظر بیاید که این صحبت‌ها صرفاً ناظر به مسئله اقتصادی هستند…

سلّمنا! مگر چند سال قبل، کسی بی‌اعتنا به قدرت استقلال و ضرورت حفظ آن به هر قیمتی، نگفته بود که آمریکا فقط با یک بمب می‌تواند تمام زیرساخت‌های دفاعی ایران را از بین ببرد! و مگر گفته نشد که «آب خوردن ما هم به تحریم‌ها وابسته است» و مگر اخیراً توسط ابراهیم اصغرزاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب عنوان نشد که قدرت بازدارندگی ایران در صورت یک ائتلاف نظامی بین‌المللی «شوخی» است؟!

اکنون و با دانستن این اطلاعات هم آیا دلواپسی‌ها و هشدارهای دلسوزان درباره بحثنفوذ، مشتی تخریب و تلاش برای کوبش دولت و حامیان اوست؟!



دوم: میرلوحی همچنین گفته است که تصور اینکه ایران با توافق هسته‌ای اجازه دخالت در سرنوشت خود را خواهد داد، تصور اشتباهیست!

یقینا نظام جمهوری اسلامی ایران چنین اجازه‌ای را نخواهد داد اما آیا میرلوحی می‌داند که مسئله سرنوشت سوریه و لبنان و یا باور به دشمن بودن آمریکا هم بخشی از سرنوشت آتی ایران اسلامی هستند که از جانب کسانی مورد تردید و تقبیح قرار گرفته‌اند؟!

او آیا شنیده است که امروز، رئیس دشمن‌ترین دولت دنیا علیه ایران اسلامی از سوی حنجره‌هایی در داخل «مؤدب» و «محترم» نامیده می‌شود و به بهانه اخلاق اسلامی با او «مصافحه» می‌شود و در اقتفای همین مواضع است که عده‌ای هم مسئله استکبارستیزی را به «خودسازی درونی»! تقلیل داده و یا مخالفت صریح خود را با بیلبوردهای تبلیغاتی ضد آمریکایی ابراز کرده‌اند؟!

آیا اکنون که عمده این رفتارها پس از مذاکرات و توافقات اخیر بروز یافته‌اند هم نباید اعتراف کرد که این رفتارها تغییردهنده سرنوشت ایران هستند و آیا اکنون نباید نگرانی از بابت مسئله نفوذ را بصورت جدی‌تری ابراز کرد؟!



و سوم: اینکه عده‌ای به قصد کوبیدن برجام، مسئله نفوذ را مطرح می‌کنند یا خیر؟! به هیچ وجه مسئله بزرگ یا مهمی نیست بلکه سؤال اساسی آن است که «برجام دارای منفذ و مجرای عبور دشمن هست یا خیر»؟!

این سؤالی است که دولت و جریان سیاسی خاص باید به آن پاسخ مستدل و فلسفی بدهد نه اینکه انتقادات مستدل را به انحاء مختلف برنتابند و انتقادات بهانه‌جویانه را نیز بدون پاسخ مدلل رها کنند.

برجام به گواه عقل و بنا به شاهد مثال، ‌ یعنی نامه مهم رهبر معظم انقلاب به رئیس‌جمهور روحانی؛ دارای نقاط ضعف و دچار نقاط ابهام و ضعف‌های ساختاری است.

اکنون آیا اگر کسی به این نقاط و ضعف‌ها اشاره کند و یا خواستار برطرف شدن آنها که یقیناً عامل نفوذ دشمن خواهند بود، باشد؛ قصد کوبش دولت و خدمتگزاری‌هایش را داشته است؟!

این مفاهیم، دلایل و پرسشهایی هستند که به نظر میرسد قبل از پرداختن به محاجّه میان مخالفان و موافقان برجام درباره پروژه نفوذ دشمن، بایستی در آنها تأمل کرد.