مصدومم و می روم اینکه ترس ندارد

به گزارش افکارخبر، حسین توکلی در خصوص آخرین شرایط تیم ملی وزنه‌برداری کشورمان در آستانه مسابقات جهانی آمریکا اظهار داشت: شرایط خیلی سختی است ولی در هر صورت در ۵ تا ۶ ماه نمی‌توان انقلابی انجام داد. داشته‌های ما همین است و این ۱۰ تا ۱۱ نفر کل موجودی وزنه‌برداری است. باید از همین نفرات در آینده نیز استفاده کنیم تا برای المپیک تیمی آماده داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که مصدومیت‌‌ها چقدر روی کار تیم ایران تاثیر منفی گذاشته است، عنوان کرد: مصدومیت عادی است و در تمام ورزش‌ها وجود دارد. در وزنه‌برداری نیز چه در زمان حاضر و چه در گذشته مصدومیت همیشه بوده و نمی‌توان گفت که دلیل آن چیست. اکنون هم جابر بهروزی سرماخورده و در جمع ما نیست و حتی خودم هم مصدوم هستم.

سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری کشورمان ادامه داد: تمرینات درست یا نادرست ملاکی برای مصدومیت نیست. وزنه‌برداری همیشه با چنین مصدومیت‌هایی همراه بوده و فضایی که به وجود می‌آید گاهی متفاوت است، البته گاهی نیز تمرینات تاثیر دارد اما اینکه برخی بگویند که نزدیک مسابقات نباید فشار آورد تا وزنه‌بردار مصدوم نشود، چندان علمی نیست و سیستم کهنه‌ای است و نمی‌توان به دلیل نزدیکی مسابقات از فشارها کاست، البته من در همین خصوص روزانه چندین بار با مربیان و افراد کاربلد بحثمی‌کنم و هنوز هم معتقدم زمانی که شرایط تمرینی وزنه‌بردار به حدی رسیده که یک وزنه را بالای سر ببرد باید این کار در تمرینات انجام شود.

توکلی خاطرنشان کرد: این تفکر غلط است که نباید نزدیک مسابقات وزنه سنگین نزد. مصدومیت‌ها ریشه‌ای‌تر از این بوده و به دلیل فشار زیاد به همین وزنه‌برداران در مسابقات اخیر بوده است. کافی است به گذشته آنها رجوع کنیم تا بفهمیم چه فشاری را متحمل شده‌اند و در این صورت متوجه خواهیم شد که این آسیب دیدگی‌ها طبیعی است.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه با مصدومیت‌های جدید برخی شما را بدشانس می‌دانند، گفت: یک عده‌ای اینگونه تصور می‌کنند اما در گذشته نیز در زمان مربیگری زارع، مولایی، تقیان، بهروزی و چند نفر دیگر با مصدومیت مواجه شدند و حتی مسابقات را از دست دادند تا تیم با شرایط متفاوتی مواجه شود. در لهستان نیز تیم کامل به دلایلی عازم مسابقات نشد و قبل‌تر از آن نیز حسین برخواه روی تخته دستش بیرون زد. از این بدشانسی‌ها زیاد است و نمی‌توان گفت که من بدشانس هستم. آنقدر اتفاقات ریز و درشت رخ می‌دهد که نمی‌توان اسم آن را بدشانسی گذاشت. همانگونه که مدال‌آوری در المپیک و جهانی تسهیل شده، مصدومیت نیز زیاد شده است.

قهرمان المپیک سیدنی با اشاره به المپیک سال ۲۰۰۰ سیدنی تصریح کرد: چند نسل است که این اتفاقات رخ داده و به عنوان مثال در سال ۲۰۰۰ باید ۳ یا ۴ مدال طلا در المپیک می‌گرفتیم اما بدشانس بودیم. چنین اتفاقاتی در هر دوره‌ای رخ داده و قابل پیش‌بینی نیست. همین نصیرشلال قبل از المپیک مصدوم شد اما در لندن روی سکو رفت. حتی سلیمی و انوشیروانی نیز مصدوم بودند اما روی سکو رفتند اما طبیعی است که زمانی‌که قهرمان بزرگی از دست می‌رود یا مصدوم می‌شود، می‌گویند مربی بدشانس است. اگر من ۲ سال سرمربی بودم حق داشتند بگویند بدشانسم اما اکنون ۵ یا ۶ ماه است و نباید این حرف را زد.

توکلی افزود: باید توجه کرد که دارایی ما همین است. بهادر مولایی زیر صفر به اردو آمد. نصیرشلال با وزنه‌های سبک راهی اردو شد، محمدپور هم با آن شرایط راهی اردو شد. بدشانسی زمانی است که اتفاقات گذشته را فراموش کنیم و یک تیم ۱۵ نفره داشته باشیم نه ۱۰ یا ۱۱ وزنه‌بردار.

وی در خصوص آخرین شرایط سهراب مرادی گفت: کار سهراب مرادی مشخص نیست که انجام شود یا خیر. خیلی امیدواریم که کار او انجام شود اما چیزی معلوم نیست و باید منتظر بمانیم.

سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری در پاسخ به این سؤال که قبول دارید برخی نفرات حاضر در اردو در حد تیم ملی نیستند، عنوان کرد: نفراتی که هستند شایسته‌ترین‌ها هستند. شاید من هم از برخی رضایت نداشته باشم ولی اگر کسی از بیرون مدعی است که بهتر از این بوده خودش را نشان دهد. اکنون ۷ نفر اعزامی به جز سهراب مرادی که وضعیتش مشخص نیست، کسانی هستند که احیا شده‌اند و در تیم B آسیایی بوده‌اند. برخی از آنها را اگر از قبل پیش‌بینی نکرده بودیم باید با ۴ نفر راهی مسابقات جهانی می‌شدیم. مرادی به خوبی پشت ایده‌های ما ایستاده است.

توکلی ادامه داد: ما باید در هر وزن حداقل یک نفر اضافه داشته باشیم. حداقل یک نفر خوب باشد تا در زمان مصدومیت به کارمان بیاید اما به خاطر عدم پشتوانه‌سازی در گذشته این مهم رخ نداده است.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه فکر می‌کنید با شرایط کنونی و غیبت چند ستاره بتوانید روی سکو بروید، گفت: فکر نمی‌کنم بتوانیم روی سکو برویم و این موضوع دور از ذهن است. ما ۷ نفر هستیم و تیم ما ناقص است و سایر تیم‌ها نیز با بهترین‌های خود برای کسب سهمیه می‌آیند. من در خصوص واقعیت‌ها حرف می‌زنم و باید کار اصولی انجام می‌شداما از این پس باید دنبال آن باشیم تا شرایط اردویی را حتی بهتر از قبل کرده و پشتوانه‌ها را تقویت کنیم. اگر بهداد، محمدپور و سهراب بودند امسال شانس ۴ مدال طلا را هم داشتم و حداقل ۳ طلایی می‌شدیم اما اکنون قسمت این بوده که آنها بین ما نیستند.

قهرمان المپیک سیدنی در خصوص اینکه نبود ستاره‌ها آیا بار روانی کیانوش رستمی را به عنوان تک ستاره ایران در آمریکا بیشتر نمی‌کند، اظهار داشت: کیانوش این اجازه را به خودش نمی‌دهد که بخواهد اسیر این افکار شود. او قهرمان جهان و المپیک است و باید این فشار را تحمل کند. ما خودمان را نباید این جو را به او بدهیم. عدم حضور باقی نفرات نباید روی کار وزنه‌برداران تاثیر منفی بگذارد.

توکلی درباره اینکه از این موضوع نگران نیستید که در صورت عدم نتیجه گیری لازم با تیم نه چندان قدرتمند کنونی از کار برکنار شوید، خاطرنشان کرد: بحث کار کردن من نیست و مسیر پیشبینی شده تا مسابقات جهانی است و برای بعد از آن نیز برنامههای خاصی دارم. این موضوع در حیطه اختیارات مرادی است ولی موفقیت و عدم موفقیت دلیل جدایی نیست. شاید رئیس فدراسیون یک مربی را نخواهد اما من ترسی ندارم و یک روز بالاخره باید رفت. من در روزهای سخت شاگردانم را رها نمیکنم و تیم ملی بحث ملی است نه شخصی. من برای کسب نتیجه لازم تمام تلاشم را خواهم کرد و امیدوارم موفق باشیم.