کلاهی که اسراییل ازنمد هواپیمای روس ساخت

به گزارشافکارخبر، تعدادی از مسوولان آمریکایی به شبکه تلویزیونی " سی ان ان " گفتند که دستگاه جاسوسی اسرائیل توانست شنبه گذشته مکالمه های اعضای گروه داعش در شبه جزیره سینا را اندکی بعد از سقوط هواپیمای مسافربری روس شنود کند و این امر ثابت می کند که گروه ولایت سینا مجری این عملیات بوده است.

با استناد به گفته این مسوولان آمریکایی در واشنگتن، تل آویو اطلاعات یاد شده را در اختیار واشنگتن و لندن گذاشته اما از ارایه آن به مسکو یا قاهره خودداری کرده است.

به گفته ناظران، رسانه های رژیم اسرائیل از این مسئله به عنوان یک دستاورد یاد کردند و به گفته " عراد نیر " تحلیلگر امور خارجی شبکه ۲ تلویزیون رژیم اسرائیل، هدف تل آویو را از ارایه این اطلاعات به واشنگتن تلطیف فضا در آستانه ملاقات بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید اعلام کرد؛ به خصوص که روابط این دو نفر به پایین ترین سطح خود رسیده و این اولین ملاقات آنها از بیش از یکسال پیش به شمار می رود.

ایال زیسر تحلیلگر امور سیاسی روزنامه صهیونیستی " اسرائیل الیوم " نیز خاطرنشان کرد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه پیش بینی نمی کرد که ورودش به سوریه چنین هزینه ای برایش به همراه داشته باشد.

رسانه های رژیم اسرائیل همچنین تصمیم دولت انگلیس مبنی بر لغو همه پروازهای خطوط هوایی انگلیس از فرودگاه شرم الشیخ را ساعاتی بعد از ورود عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر به لندن، اهانت به وی توصیف کردند.

تسوی بارئیل تحلیلگر امور خاورمیانه روزنامه صهیونیستی هآراتس نوشت: دولت انگلیس از نظر دیپلماتیک نمی توانست زمانی بدتر از این را برای دستور به شرکت های هواپیمایی انگلیس به منظور تعویق همه پروازهای خود از فرودگاه شرم الشیخ انتخاب کند. دولت انگلیس از بیم احتمال تروریستی بودن و سقوط هواپیمای روس بر اثر انفجار بمب این تصمیم را اتخاذ کرد.

این تحلیلگر صهیونیست افزود: دولت انگلیس اینکار را چند ساعت بعد از ورود عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر در سفری رسمی به لندن و دیدارش با دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس انجام داد.

به گفته این تحلیلگر صهیونیست، عبدالفتاح السیسی فکر نمی کرد که از این بدتر از او استقبال شود و تصمیم انگلیس و روسیه برای خارج کردن شهروندانشان از مصر فقط به وجهه سیسی آسیب نرساند بلکه ضربه بسیار سنگینی به صنعت گردشگری مصر بود چرا که فقط هر ساله حدود سه میلیون گردشگر روس به مصر سفر می کنند.