در دیدار ظریف و کری در وین چه گذشت؟

به گزارش افکارخبر، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان پس از دیدار با جان کری همتای آمریکایی‌اش در حاشیه اجلاس بین‌المللی بررسی بحران سوریه گفت: این دیدار برای اطمینان از اجرایی شدن نظرات مقام معظم رهبری درباره تعهدات آمریکا انجام شد.

ظریف پیش از ترک وین درباره جزییات دیدار سه ساعته‌اش با جان کری با بیان اینکه آمریکا در خصوص برجام تعهداتی داده است که در روز تصویب باید انجام می‌داد و تعهداتی نیز بین روز تصویب با روز اجرا داده است که انها را نیز باید انجام بدهد، افزود: دراین زمینه‌ها نیاز بود توضیحات طرف آمریکایی را بشنویم تا اطمینان حاصل کنیم نظرات مقام معظم رهبری اجرایی شده است.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: در این دیدار علاوه بر اینکه بحث‌های تخصصی و جدی درباره نحوه برداشته شدن تحریم‌ها و برداشته شدن تحریم‌های آمریکا داشتیم در زمینه نحوه عملیاتی شدن تعهدات درباره اراک هم گفت‌وگو کردیم.

وی همچنین از گفتگو با همتای آمریکایی‌اش درباره پیشبرد کارها به منظور رسیدن به روز اجرای(برجام) خبر داد و تصریح کرد: وزیر خارجه آمریکا یک بار دیگر تاکید کرد که طرف امریکایی طبق دستور العمل رئیس جمهور این کشور به وظایفش عمل می‌کند و اگر لازم به توضیح بیشتر باشد نیز آن را مطرح خواهد کرد.

ظریف افزود: وزیر خارجه آمریکا در این دیدار تاکید کرد دستورالعمل‌های لازم را به نمایندگی‌های آمریکا داده‌اند تا شرکت‌ها را تشویق کنند که نگران وضع قبل نباشند.

با این حال رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: باید دید تا چه میزان قول و قرارهایی که طرف آمریکایی داده است در جهت اجرای تعهدات‌شان خواهد بود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا سند اجرای تعهدات برای بازطراحی راکتور اراک هفته آینده امضا خواهد شد؟ گفت: بیشتر وزیران خارجه ۱ + ۵ سند بازطراحی اراک را امضا کرده‌اند و شاید یک یا دو وزیر آن را امضا نکرده‌اند که در یکی دو روز آینده آن را امضا می‌کنند و سند قطعی خواهد شد.

وزیر خارجه کشورمان بامداد یکشنبه وین را به مقصد تهران ترک کرد.