امضای سند بازطراحی راکتور اراک تا فردا عصر

به گزارش افکارخبر، سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای در خصوص امضای سند بازطراحی راکتور اراک اعلام کرد که سند بازطراحی راکتور اراک تا فردا عصر(دوشنبه) به امضای همه کشورهای عضو ۱ + ۵ می‌رسد.

وی با بیان اینکه مذاکرات درباره سند اجرایی مربوط به راکتور اراک که یک سند رسمی است به اتمام رسیده و مورد موافقت ایران و ۱ + ۵ قرار گرفته، عنوان کرد: مراحل اداری مربوط به امضای این سند توسط وزرای خارجه در هر هفت کشور و در اتحادیه اروپا طی شده است.

معاون وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه این سند ۸ امضا خواهد داشت، اظهار داشت: وزرای خارجه ایران و ۶ کشور به اضافه فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا این سند را امضا می‌کنند. الان سند در حال گردش بین پایتخت‌هاست که آن را امضا کنند. خبری که من دیروز از خانم اشمیت معاون خانم موگرینی گرفتم تقریبا هه به جز دو سه کشور امضا کرده‌اند که آن هم در حال انجام است.

وی درباره اسامی کشورهایی که این سند را تاکنون امضا نکرده‌اند، گفت: اسامی خیلی مهم نیست این یک کار صرفا اداری است. باید برود امضا شود و برگردد؛ اولویت خاصی ندارد. این گونه نیست که کشوری مخالف باشد.

عراقچی یادآور شد: طبق اطلاعی که دیشب خانم اشمیت به من داد تا فردا عصر(دوشنبه) همه امضاها جمع آوری و منتشر خواهد شد.

معاون وزیر خارجه در این باره توضیح داد: برای اینکه تضمین‌های کافی که مدنظر مقام معظم رهبری و همه ما بوده اتخاذ شود، درباره اراک خیلی محکم کاری کردیم.

وی ادامه داد: در ابتدا سندی بین ایران، چین و آمریکا که بیانگر اراده سه کشور برای بازطراحی اراک و انجام تغییرات لازم است، تهیه و منتشر شد و بعد این سند رسمی هست که طبق برجام باید توسط همه وزرای خارجه ایران و ۱ + ۵ امضا شود و این سند بسیار مهمی است و در این سند، ۱ + ۵ اراده قوی خود را برای مدرن سازی اراک اعلام کردند.

عراقچی عنوان کرد: عملیات بازطراحی راکتور اراک بعد از حل موضوع PMD در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام خواهد شد.

وی افزود: یکی از الزامات مقام معظم رهبری در نامه ایشان این بود که انجام اقدامات عملی در اراک و درآوردن قلب رآکتور باید بعد از بسته شدن موضوع PMD در شورای حکام آغاز شود.

معاون ظریف اضافه کرد: اینها همه مقدماتی است که داریم انجام می‌دهیم و این سندی که فردا منتشر می‌شود که یک سند قطعی خواهد بود و امضا خواهد داشت، هم الزامات سیاسی و هم الزامات حقوقی دارد و هم بین همه طرف‌ها و مشارکین تقسیم وظایف کرده است و این سند بسیار تعیین کننده‌ای است.

عراقچی گفت: در پی این سند ما به دنبال امضای قراردادهای عملیاتی نیز خواهیم رفت.

وی که با بخش خبر صدا و سیما گفت‌وگو می‌کرد، در این باره افزود: همه مقدمات که آماده شود منتظر می‌مانیم تا آژانس هم گزارش نهایی خود را در مورد PMD ارائه دهد و شورای حکام هم این موضوع را مختومه اعلام کند و بعدا عملیات آغاز خواهد شد.

عضو ارشد تیم مذاکره کنند هسته‌ای درباره اسناد تبادل سوخت نیز خاطرنشان کرد: مقدمات لازم را سازمان انرژی اتمی انجام داده و قراردادهای لازم با طرف خارجی بسته شده است. هم قرارداد خرید کیک زرد و هم قرارداد فروش اورانیوم غنی شده هر دو آماده است و مقدمات آن انجام شده، نحوه حمل و نقل و نحوه حل و فصل مسائل مالی همه اینها مشخص شده است.

وی گفت: البته قسمت خرید ممکن است هر زمان انجام شود، ولی قسمت فروش و انتقال مواد به طرف خریدار بعد از حل و فصل موضوع PMD انجام خواهد شد.