۲۰ میلیارد دلار؛ ارزش خانه‌های لوکس خالی ایران

به گزارشافکارخبر،حسین عبده تبریزی در نشستی خبری در پاسخ به پرسش مهر در خصوص اینکه در بسته خروج از رکود دولت سیاستی برای رونق صنعت ساختمان مطرح نشده است، گفت: اعتقاد دارم که رکود دو پایه دارد؛ پایه اول کمبود تقاضا است به طوری که برای اولین بار در تاریخ ایران مردم را تشویق می کنیم که پول خرج کنند.

وی گفت: پایه دوم این رکود موضوع تامین مالی است، بنابراین این دو محور اساس رکود در اقتصاد ایران هستند. کمبود تقاضا از ۸ سال گذشته یعنی در سال ۸۶ شروع شد و به تدریج پس انداز خانوارها و درآمد سرانه کاهش یافت.

مشاور راه و شهرسازی در امور مدیریت تامین مالی اظهارداشت: در حال حاضر مصرف شیر در کشور ۴۰ درصد کاهش یافته است، یعنی حتی خانوارها توان خرید شیر را ندارند که نشان می دهد بودجه خانوار کوچک شده و با مشکل تقاضا در جامعه مواجه ایم.

عبده تبریزی با بیان اینکه دولت برای حل مشکل رکود مسکن در کوتاه مدت تسهیلات بازار خودرو اختصاص داده است، گفت: این تصمیم به درستی گرفته شده است تا بتوان در کوتاه مدت به رشد اقتصادی کمک کند.

وی با اشاره به اینکه وقتی تنگنای مالی داریم باید پول در اقتصاد تزریق شود، تصریح کرد: در رکود سال ۲۰۰۸ دولت‌های سرمایه دار دنیا ۱۴ هزار میلیارد دلار برای خروج از رکود خرج کردند اما دولت ما در حال حاضر منابع مالی در اختیار ندارد.

به گفته عبده تبریزی، یکی از منابع دیگر برای خروج از رکود موضوع بانک‌ها است که در حال حاضر بانک‌ها هم با تنگنای اعتباری مواجه هستند که یکی از این عوامل تفاوت نرخ سود بین بانک و تورم است.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه باید نرخ سود بانکی کاهش پیدا کند، گفت: اگر نرخ سود پائین نیاید، دولت و شرکت‌ها توانایی پرداخت بدهی هایشان را نخواهند داشت، البته بانک مرکزی سعی دارد از طریق سود بین بانکی این مشکل را حل کند اما معتقدم این راهکاری طولانی است، چرا که الان بازار شکست خورده و بانک مرکزی باید وارد شود.

عبده تبریزی با اشاره به اینکه در حال حاضر ورود پول در بازارهای مسکن، طلا و ارز ارزش اقتصادی ندارد و سرمایه گذاری تلقی نمی شود، افزود: وزارت راه به دنبال این نیست که بازار سفته بازی راه بیفتد، چرا که ما به آن رونق نمی گوییم بلکه باید همیشه میزان عرضه ۱۰ درصد بیش از تقاضا باشد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با اشاره به رکود در واحدهای تجاری، تصریح کرد: در حال حاضر واحدهای تجاری قابل فروش نیستد و فقط باید با اجاره های بلند مدت به فروش برسند که مسبب این مشکل هم شهرداری‌ها هستند که وارد ساخت گسترده واحدهای تجاری شده اند.

وی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی خرید واحد مسکونی با وام به ضرر خریدار است، گفت: به دلیل ثبات نرخ تورم و بالا بودن نرخ سود بانکی خریداران باید در مدت طولانی اقساط گران قیمت را بپردازند و همواره در این سال‌ها فشار پرداخت قسط را به دنبال کاهش نرم تورم حس می‌کنند.

عبده تبریزی با تاکید بر اینکه در سه، چهار سال آینده نمودار جهشی قیمت مسکن نداریم، خاطرنشان کرد: بانک مرکزی قصد دارد منابع جدیدی را برای تسهیلات بافت فرسوده فراهم کند که در حال حاضر این طرح در مراحل اولیه قرار دارد.

عضو شورای عالی بورس در خصوص تاثیر کاهش نرخ سود سپرده در اجاره بها گفت: نرخ سود سپرده ارتباط مستقیمی با اجاره بها دارد، بنابراین هر چه نرخ سود کاهش پیدا کند، به نفع بازار اجاره و خرید و فروش مسکن است.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ارزش خانه های خالی لوکس در کشور ۲۰ میلیارد دلار است، گفت: این میزان برابر با درآمد نفتی کشور است و اگر این میزان سرمایه گذاری را در خانه های ارزان قیمت انجام داده بودیم، تاکنون نیازمان در این بخش پاسخ داده شده بود.

وی با انتقاد از عملکرد شهرداری‌ها در تخریب خانه ها قبل از پایان عمر گفت: ۲۷ میلیارد دلار خانه قبل از پایان عمر تخریب شده است، ضمن اینکه برای اجرای اتوبان صدر ۱۰ هزار میلیارد تومان خانه تخریب شده که اینها همه سرمایه های کشور بوده است.

عبده تبریزی با تاکید بر اینکه ساختار بخش مسکن در کشور تغییر کرده است، افزود: در حال حاضر با تسهیلات موجود مسکن متقاضیان نمی‌توانند خانه ای خریداری کنند در حالی که در سایر کشورهای دنیا تسهیلات ۵۰ تا ۸۰ درصد از قیمت تمام شده مسکن را تشکیل می دهد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حال حاضر تورم نقطه به نقطه به ۱۱ درصد رسیده اما نرخ سود بانکی هنوز ۳۰ درصد است، بنابراین باید این نرخ کاهش پیدا کند.

تبریزی با اشاره به اینکه قیمت واحدهای تجاری از ۸ سال پیش تاکنون افزایشی نداشته است، گفت: نرخ کالاهای اساسی کاهش یافته است، به همین دلیل پیش بینی می کنیم که در آذرماه تورم نقطه‌ای یک رقمی شود.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید بازار رهن ثانویه را توسعه دهد، گفت: در حال حاضر خرید مسکن به طور متوسط در یک دوره ۲۵ ساله اتفاق می‌افتد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در خصوص ورود سرمایه گذاری خارجی به این بخش گفت: زمانی می توان این کار را انجام داد که تورم در کشور افزایش پیدا نکند و نرم ارز ثابت باشد، چرا که با افزایش نرخ ارز بدهی های خارجی سخت خواهد شد.