تصمیمات تاریخی درباره سوریه در نشست وین

به گزارشافکارخبر،اختلافات حاکم بر نشست های قبلی درباره سوریه به ویژه موضوع آینده بشار اسد رییس جمهور سوریه، همچنان به حال خود باقی است. اما براساس توافقات به دست آمده تاکنون، یک فهرست اولیه از گروههای تروریستی تدوین شده است که نام گروههای " داعش " و " جبهه النصره " در آن به چشم می خورد، اما نام گروه " احرار الشام " تاکنون به این فهرست اضافه نشده است.

این امر نشان می دهد فشارهای مثلثعربستان، ترکیه و قطر در این زمینه نتیجه داده است زیرا کشورهای مزبور بر تروریست نبودن این گروهک مسلح، تأکید دارند و آن را تشکیلاتی " معتدل " می دانند که باید مانند " ارتش آزاد سوریه " با آن تعامل شود.

در بیانیه پایانی نشست وین بر برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری در سوریه بعد از ۱۸ ماه تأکید شده است که این امر، پیشنهاد روسیه براساس طرح اولیه ارایه شده از سوی آن کشور است. اما هیچ گونه اشاره ای به شرکت یا عدم شرکت بشار اسد در آن نشده است.

بزرگترین چالش برای شرکت کنندگان در نشست وین دو موضوع است: اولا دستیابی به آتش بس در طول شش ماه آینده و مستثنی کردن " داعش " و " جبهه النصره " از این آتش بس و ثانیا آغاز مذاکرات میان نظام سوریه و مخالفان درباره دولت انتقالی، قبل از پایان سال جاری میلادی.

مستثنی کردن جبهه النصره و داعش از هر چگونه توافق آتش بسی، به این معنی است که شرکت کنندگان بر اعلام جنگ علیه این دو گروه با هدف ریشه کن کردن آنها اتفاق نظر دارند. همچنین این احتمال وجود دارد گروههای " احرار الشام " و " جیش الفتح " نیز در کنار ائتلاف روسیه و امریکا در این جنگ علیه دو گروه مزبور شرکت کنند.

تشکیل هیأت مخالفان سوریه، امر ساده ای نخواهد بود و ممکن است بیش از زمان تعیین شده برای دستیابی به توافق درباره دولت انتقالی یعنی ۴۵ روز، زمان ببرد. زیرا هیأت دولت سوریه کاملا مشخص و شناخته شده است. اما درباره هیأت مخالفان اختلافات بزرگی وجود دارد از جمله این که اعضای آن چند نفر خواهند بود و چند نفر از مخالفان داخل یا خارج در آن شرکت خواهند داشت و معیار انتخاب شرکت کنندگان در این هیأت چه خواهد بود و ریاست آن را چه کسی به عهده خواهد داشت؟

بزرگترین تحول در این باره، اظهارات فرانسوا اولاند رییس جمهور فرانسه، بود که به طور ضمنی به ارسال نیروهای زمینی به سوریه و عراق برای جنگ با داعش اشاره کرد. در صورتی که این امر عملی شود می توان گفت که جنگ با داعش و سایر گروههای اسلامگرا، ممکن است وارد مرحله خشونت بارتر و جدی تری شود.

ارسال نیروهای زمینی با حمایت نیروی هوایی، به معنی جنگ مستقیم و دادن تلفات خواهد بود اما باید پرسید که کدام دولتی مسوولیت ارسال چنین نیروهایی را با توجه به تجربه جنگ عراق و افغانستان، خواهد پذیرفت؟

تحولات روزهای آینده، پاسخ این سؤال را مشخص خواهد کرد، به ویژه این که اعلام جنگ با داعش بلافاصله پس از انفجارهای تروریستی پاریس انجام گرفته است.

نشست وین، با حضور وزیران خارجه و مقامهای ارشد دستگاه دیپلماسی ۲۰ کشور جهان، از جمله آمریکا، فرانسه، ایران، سوریه و عربستان، روز شنبه ۲۳ آبان ماه برگزار شد.